معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴
سرخط خبرها

دانش آموزان دختر افغانستانی ۳۰۰ روز است به مدرسه نرفته‌اند

  • کد خبر: ۱۱۶۷۷۱
  • ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
دانش آموزان دختر افغانستانی ۳۰۰ روز است به مدرسه نرفته‌اند
دیده‌بان حقوق بشر با ابراز نگرانی از ادامه تعطیلی مدارس دخترانه در افغانستان اعلام کرد که تعطیلی مدارس تاثیر عمیقی بروی دختران و زنان افغانستان داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی نوشت: ۳۰۰ روز از تعطیلی مدارس دخترانه در افغانستان گذشته و این موضوع تاثیر عمیقی بر روان دختران، خانواده و آینده افغانستان داشته است.

سارا فرهت، محقق دیده‌بان حقوق بشر در این رابطه گفت: «میلیون‌ها دختر در افغانستان روزانه فرصت آموزش و رویا‌های خود را از دست می‌دهند و جهان باید اقدامات بیشتری را در این راستا انجام دهد.»

به نوشته دیده‌بان حقوق بشر، طالبان یکماه پس از به قدرت رسیدن در افغانستان اجازه بازگشایی مدارس پسرانه در تمام مقاطع را صادر کرد، اما از آن روز تاکنون مدارس مقاطع راهنمایی و دبیرستان دخترانه تعطیل است.

طبق این گزارش، اگرچه در برخی از ولایت‌های افغانستان با فشار جوامع محلی، مدارس دخترانه در تمام مقاطع بازگشایی شده، اما در سرتاسر افغانستان همچنان تعطیلی مدارس دخترانه ادامه دارد.

این در حالی است که روز گذشته وزارت آموزش و پرورش طالبان اعلام کرد که روز پنجشنبه هفته جاری فرمان رهبر طالبان درباره مدارس دخترانه را اعلام می‌کند.

مقام طالبان پس از انتشار این خبر در رسانه‌های جمعی این موضوع را تکذیب کردند.

طالبان حدود ۳۰۰ روز می‌شود که دختران را از رفتن به مدارس بازداشته و با آنکه این تصمیم واکنش‌های تندی جهانی را به همراه داشته است و اما تصمیم طالبان مبنی بر مسدود ماندن مدارس به روی دختران همچنان پا برجاست.

طالبان برای چندمین بار است که وعده بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان را می‌دهد و با گذشت ماه‌ها هنوز بر تعهد خود در قبال دختران افغانستان عملی نکرده است.

ناظران بین‌المللی با اشاره به دوره قبلی حکومت طالبان مبنی بر وعده‌هایی درباره وضعیت زنان و دختران در این کشور عمیقا ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیش از این مقامات گروه طالبان به جامعه جهانی تعهد داده بود، که با آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان (اول فروردین) مدارس دخترانه را باز خواهند کرد.

حکومت سرپرست در افغانستان پس از روی کار آمدن اعلام کرد که مدارس دخترانه با مکانیسم و شیوه جدیدی بازگشایی می‌شوند، اما علی‌رغم گذشت بیش از ۱۱ ماه همچنان دختران از رفتن به مدارس در این کشور محروم هستند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->