نجات مرد جوان از چنگال آدم‌ربا‌ها پس از ۴۴ روز در فارس (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) ویدئو| عملیات مهار زمینی و هوایی‌ آتش در بندر شهید رجایی ادامه دارد دستگیری متهمان قتل نوجوان مشهدی در کمتر از ۴۸ ساعت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) تازه‌ترین آمار از طوفان تهران: یک کشته و ٢۴ مصدوم (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) جست‌وجوی مصدومان حادثه بندر رجایی با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی روایت هولناک یک گروگانگیری در سیستان و بلوچستان | ۶ روز زندانی شدن در اسارتگاه ۲ برادر مخوف علت قطعی‌های بدون برنامه برق در مشهد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) دستگیری دو فرد مظنون به قتل شهید محیط‌بان کاظم مصدق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) مصدوم‌شدن ۶ نفر در تهران بر اثر طوفان (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) افزایش تعداد فوتی‌های حادثه انفجار در بندر شهید رجایی به ۴۰ نفر باد شدید و گردوخاک رانندگی در جاده‌های خراسان رضوی را مشکل کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) احیای هنر‌های فراموش‌شده استان با اجرای طرح «کارگاه‌گردی» | بازدید ۱۱۵ هزار نفر از کارگاه‌های هنری در خراسان رضوی قتل نگهبان ساختمان به خاطر تعرض به پسر جوان مهار آتش سوزی در بندرشهید رجایی تا امشب (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) وقتی بیمه دبه می‌کند! باید‌ها و نباید‌های هفته منتهی به کنکور | چه‌کار کنیم که زحماتمان به باد نرود؟ ماجرای ورود نخستین پنکه برقی به ایران | دیدار شبانه ناصرالدین‌شاه و زیمنس مالزی یا تایلند؛ برای یک سفر فراموش نشدنی کدام را انتخاب کنیم؟ ویدئو | انتشار اولین تصاویر دوربین مداربسته از لحظه آغاز آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) صبح ورزش کنید، قلب بیشتر عمر می‌کند! افزایش درصد موفقیت احیای قلبی - ریوی بیماران اورژانسی در حرم امام‌رضا(ع) (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) بیش از ۱۴ تن موادغذایی غیربهداشتی در نیشابور نابود شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) مرحله دوم توزیع گوشت گرم به نیازمندان آغاز شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) افزایش ۴۰ درصدی تولید شیرخشک در مشهد انتقاد یکی از نمایندگان مجلس به تنبیه بدنی دانش‌آموزان | معلمی که تنبیه بدنی می‌کند، مشکل روحی دارد
سرخط خبرها

افزایش کرونا دانشگاه‌ها را تعطیل می‌کند؟

  • کد خبر: ۱۱۷۱۰۰
  • ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
  • ۱
افزایش کرونا دانشگاه‌ها را تعطیل می‌کند؟
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: افزایش شیوع کرونا دانشگاه ها را تعطیل نمی کند و از آموزش های ترکیبی استفاده خواهیم کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، قاسم عموعابدینی در بیان ضرورت اجرای طرح تحول آموزش عالی، گفت: رتبه جهانی تولید علم جمهوری اسلامی ایران طی هفت، هشت سال گذشته در محدوده ۱۴ تا ۱۶ بوده و تغییری در آن ایجاد نشده است. بنابراین باید مقاومت در برابر تحول را بشکنیم و قبول کنیم برای تغییر اکوسیستمی که به آن عادت کرده‌ایم، نیاز به اراده و تحرک برای تحول داریم. شکل‌گیری بین‌رشته‌ای‌ها یکی از این اقدامات تحولی بوده است.

وی گفت : بخش مهمی از شغل‌های موجود تا ۱۰ سال آینده اصلاً وجود ندارند یا تغییر شکل می‌دهند؛ بنابراین لازم است که محتواهای درسی، رشته‌ها و محتوای رشته‌ها متناسب با نیازها تغییر کنند. 

عموعابدینی درباره طرح تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم، گفت: سند تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم در جمع‌های نخبگی مختلف به شور گذاشته شده و در این سند، ۴ چالش آموزش عالی، ۸ عامل ایجاد این چالش‌ها و ۳۱ راهکار رفع چالش‌ها دیده شده است.

او از ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداره دانشگاه، توسعه‌نیافتگی نظام فرهنگی و ضعف در همکاری‌های علمی و بین‌المللی به عنوان برخی چالش‌های آموزش عالی که در این سند مطرح شده است نام برد.

معاون وزیر علوم، پیاده‌سازی کامل آمایش آموزش عالی، تحول در نظام جذب، پیشتازی رویکرد فعال آموزشی، بکارگیری فناوری و روش‌های آموزشی جدید، اصلاح نظام حکمرانی، ارتقای نظام سنجش و پذیرش دانشجو و بروزرسانی برنامه‌های درسی را از جمله راهکارهای عبور از چالش‌های آموزش عالی دانست .

معاون آموزشی وزیر علوم گفت:طرح تحول حوزه آموزشی در سه سطح سیاستگذاری، فرآیندها و محتوا شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: چاره‌ای جز برنامه تحول آموزشی نداریم. اگر تحول در آموزش عالی می‌خواهد به صورت قوی شکل بگیرد باید دانشگاه‌های بزرگ به میدان بیایند و در نقش دانشگاه معین به دیگر دانشگاه‌ها نیز کمک کنند.

معاون وزیر علوم گفت: وزارت علوم نباید برای یک به یک دانشگاه‌ها نسخه بنویسد، بلکه خود دانشگاه‌ها باید بر حسب شرایط خود و طرح جامع و چارچوبی که ابلاغ کردیم، برنامه‌ریزی و عمل کنند و هیأت امنا و شورای دانشگاه تصمیم بگیرند. 

او گفت: آمایش آموزش عالی فقط ساماندهی نیست؛ بلکه ماموریت‌گرایی، رتبه‌بندی و مهارت‌افزایی جزو برنامه‌های تحولی در آمایش آموزش عالی است. به عنوان نمونه تعداد محدودی از دانشگاه‌ها دارای این ظرفیت هستند که به حوزه هوش مصنوعی به عنوان یک مأموریت خاص ورود پیدا کنند. اما همه دانشگاه‌ها وظیفه دارند که به مأموریت ارتباط با صنعت به عنوان یک مأموریت عام ورود داشته باشند. در مأموریت عام قرار شده است که پذیرش دانشجو مطابق مطابق نیازهای کشور صورت گیرد.

عموعابدینی گفت: حضوری شدن آموزش کار سختی بود و مقاومت‌هایی وجود داشت ولی با مدیریت بسیجی، جهادی و عالمانه رؤسای دانشگاه‌ها به ویژه رئیس دانشگاه تهران و با اعتقاد به اینکه دانشجو روح دانشگاه است، این مهم اتفاق افتاد.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وقتی آموزش حضوری در دانشگاه تهران شروع شد، تلاش دیگر دانشگاه‌ها برای ازسرگیری آموزش حضوری دوچندان شد.

عموعابدینی گفت: حتی اگر شیوع کرونا دوباره افزایشی شود، به هیچ وجه تعطیلی نداریم بلکه باید بر روی «آموزش ترکیبی» کار کنیم.

وی گفت: یکی از محورهای کلیدی آموزش عالی در کشور، دانشگاه تهران است و معتقدیم اگر نماد آموزش عالی حرکت کند، مسیر تحولی در کشور تسهیل می‌شود. دانشگاه تهران در گذشته نیز محور اصلی بخش مهمی از تحولات در مباحث دانشگاهی ایران و نقش‌آفرین در توسعه اجتماعی، فرهنگی و آموزش عالی کشور بوده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۲ درصد تولید علم دنیا متعلق به ایران است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش مهمی از تولید علم کشور متعلق به دانشگاه تهران است و این آمارها نشان‌دهنده جایگاه ممتاز دانشگاه تهران در حوزه علمداری حرکت‌های علمی و نقش‌آفرینی عمده این دانشگاه در حوزه تولید علم کشور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
0
0
منظورشان از آموزش ترکیبی چیست؟ یعنی کلاس ها مجازی و امتحانات حضوری یا مدل دیگری مدنظر است؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->