پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی ( ٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده محکومیت ۴۹ میلیاردی برای عرضه کننده برنج تقلبی در مشهد افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز حمله کردند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) چگونه عروس هلندی را در هر سنی دستی کنیم؟ + عکس متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد به دام افتاد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) خراسان رضوی، رتبه دوم چندقلوزایی کشور در سال ۱۴۰۲ نحوه مشاهده و دریافت فیش حقوقی بازنشستگان بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۷ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش کرونا دانشگاه‌ها را تعطیل می‌کند؟

  • کد خبر: ۱۱۷۱۰۰
  • ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
  • ۱
افزایش کرونا دانشگاه‌ها را تعطیل می‌کند؟
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: افزایش شیوع کرونا دانشگاه ها را تعطیل نمی کند و از آموزش های ترکیبی استفاده خواهیم کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، قاسم عموعابدینی در بیان ضرورت اجرای طرح تحول آموزش عالی، گفت: رتبه جهانی تولید علم جمهوری اسلامی ایران طی هفت، هشت سال گذشته در محدوده ۱۴ تا ۱۶ بوده و تغییری در آن ایجاد نشده است. بنابراین باید مقاومت در برابر تحول را بشکنیم و قبول کنیم برای تغییر اکوسیستمی که به آن عادت کرده‌ایم، نیاز به اراده و تحرک برای تحول داریم. شکل‌گیری بین‌رشته‌ای‌ها یکی از این اقدامات تحولی بوده است.

وی گفت : بخش مهمی از شغل‌های موجود تا ۱۰ سال آینده اصلاً وجود ندارند یا تغییر شکل می‌دهند؛ بنابراین لازم است که محتواهای درسی، رشته‌ها و محتوای رشته‌ها متناسب با نیازها تغییر کنند. 

عموعابدینی درباره طرح تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم، گفت: سند تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم در جمع‌های نخبگی مختلف به شور گذاشته شده و در این سند، ۴ چالش آموزش عالی، ۸ عامل ایجاد این چالش‌ها و ۳۱ راهکار رفع چالش‌ها دیده شده است.

او از ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداره دانشگاه، توسعه‌نیافتگی نظام فرهنگی و ضعف در همکاری‌های علمی و بین‌المللی به عنوان برخی چالش‌های آموزش عالی که در این سند مطرح شده است نام برد.

معاون وزیر علوم، پیاده‌سازی کامل آمایش آموزش عالی، تحول در نظام جذب، پیشتازی رویکرد فعال آموزشی، بکارگیری فناوری و روش‌های آموزشی جدید، اصلاح نظام حکمرانی، ارتقای نظام سنجش و پذیرش دانشجو و بروزرسانی برنامه‌های درسی را از جمله راهکارهای عبور از چالش‌های آموزش عالی دانست .

معاون آموزشی وزیر علوم گفت:طرح تحول حوزه آموزشی در سه سطح سیاستگذاری، فرآیندها و محتوا شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: چاره‌ای جز برنامه تحول آموزشی نداریم. اگر تحول در آموزش عالی می‌خواهد به صورت قوی شکل بگیرد باید دانشگاه‌های بزرگ به میدان بیایند و در نقش دانشگاه معین به دیگر دانشگاه‌ها نیز کمک کنند.

معاون وزیر علوم گفت: وزارت علوم نباید برای یک به یک دانشگاه‌ها نسخه بنویسد، بلکه خود دانشگاه‌ها باید بر حسب شرایط خود و طرح جامع و چارچوبی که ابلاغ کردیم، برنامه‌ریزی و عمل کنند و هیأت امنا و شورای دانشگاه تصمیم بگیرند. 

او گفت: آمایش آموزش عالی فقط ساماندهی نیست؛ بلکه ماموریت‌گرایی، رتبه‌بندی و مهارت‌افزایی جزو برنامه‌های تحولی در آمایش آموزش عالی است. به عنوان نمونه تعداد محدودی از دانشگاه‌ها دارای این ظرفیت هستند که به حوزه هوش مصنوعی به عنوان یک مأموریت خاص ورود پیدا کنند. اما همه دانشگاه‌ها وظیفه دارند که به مأموریت ارتباط با صنعت به عنوان یک مأموریت عام ورود داشته باشند. در مأموریت عام قرار شده است که پذیرش دانشجو مطابق مطابق نیازهای کشور صورت گیرد.

عموعابدینی گفت: حضوری شدن آموزش کار سختی بود و مقاومت‌هایی وجود داشت ولی با مدیریت بسیجی، جهادی و عالمانه رؤسای دانشگاه‌ها به ویژه رئیس دانشگاه تهران و با اعتقاد به اینکه دانشجو روح دانشگاه است، این مهم اتفاق افتاد.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وقتی آموزش حضوری در دانشگاه تهران شروع شد، تلاش دیگر دانشگاه‌ها برای ازسرگیری آموزش حضوری دوچندان شد.

عموعابدینی گفت: حتی اگر شیوع کرونا دوباره افزایشی شود، به هیچ وجه تعطیلی نداریم بلکه باید بر روی «آموزش ترکیبی» کار کنیم.

وی گفت: یکی از محورهای کلیدی آموزش عالی در کشور، دانشگاه تهران است و معتقدیم اگر نماد آموزش عالی حرکت کند، مسیر تحولی در کشور تسهیل می‌شود. دانشگاه تهران در گذشته نیز محور اصلی بخش مهمی از تحولات در مباحث دانشگاهی ایران و نقش‌آفرین در توسعه اجتماعی، فرهنگی و آموزش عالی کشور بوده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۲ درصد تولید علم دنیا متعلق به ایران است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش مهمی از تولید علم کشور متعلق به دانشگاه تهران است و این آمارها نشان‌دهنده جایگاه ممتاز دانشگاه تهران در حوزه علمداری حرکت‌های علمی و نقش‌آفرینی عمده این دانشگاه در حوزه تولید علم کشور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
0
0
منظورشان از آموزش ترکیبی چیست؟ یعنی کلاس ها مجازی و امتحانات حضوری یا مدل دیگری مدنظر است؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->