تأثیر عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده سرماخوردگی‌ها کروناست تاکید معاون استاندار خراسان‌رضوی بر راه‌اندازی مرکز ملی داده‌های زیارت آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌ آموزگاری از امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سومین رستوران متخلف در طرقبه‌شاندیز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری متهم به ۲۰۰ فقره موبایل قاپی در مشهد مجازات افشای اسرار بیماران از طرف پزشک چیست؟ مرگ دلخراش خاله ۱۴ ساله به دست خواهرزاده ۵ ساله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) شتر، عامل مصدومیت ۸ نفر در تصادف ۴ تریلی در جاده طبس - اصفهان سربازان امریه می توانند در آتش نشانی خدمت کنند وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود رئیس سازمان بهزیستی: هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست عجیب و غریب‌ترین سفارش‌ها برای عمل‌های زیبایی پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید
سرخط خبرها

بیمه‌نامه‌ پیوند سلول‌های بنیادی صادر خواهد شد

  • کد خبر: ۱۱۷۳۸
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
بیمه‌نامه‌ پیوند سلول‌های بنیادی صادر خواهد شد
فقط در سال گذشته نمونه‌های موفق متعددی از درمان کودکان مبتلا به اوتیسم، آنمی‌آپلاستیک، فلج مغزی و ALL با سلول‌ بنیادی خون بند ناف در کشور ثبت شده است. به دلیل مزایای متعدد این دانش شرایط ذخیره‌ نمونه برای خانواده‌‌ها بسیار تسهیل شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، اگرچه خدمت پزشکی هنوز تا حدی جدید به نظر می رسد اما برای کمک به خانواده‌ها برای استفاده از این امکان، نگهداری خون بند ناف تحت پوشش بیمه قرار دارد؛ والدین می‌توانند سه هفته پس از تولد نوزاد، با اعلام نام بیمه مورد نظر، نامه خود را دریافت کنند و هزینه‌های قرارداد یا شارژ سالیانه را از بیمه طرف قرارداد خود بگیرند.

همچنین در صورت بروز بیماری، درحال حاضر هزینه‌ای بابت نمونه خون بند ناف در کشور اخذ نمی‌شود و عمل پیوند در ایران رایگان است؛ اما با این‌حال هنوز برخی خانواده‌ها عنوان می‌کنند که حتی هزینه‌های اولیه ذخیره‌سازی خون بندناف برایشان سنگین است چه برسد به دیگر هزینه‌های پیوند، این خانواده‌ها می‌گویند که از روی ناچاری قید ذخیره‌سازی خون بند ناف را می‌زنند.

مرتضی ضرابی، مدیرعامل بانک خون بندناف از روش جدیدی برای تامین هزینه‌های پیوندهای سلول‌های بنیادی از طریق بیمه‌ها خبر داد و اظهار داشت: درحال حاضر پیوند سلول بنیادی در کشور رایگان است، اما ممکن است در درمان‌هایی ناگزیر به تهیه سلول مشابه از دیگر کشورها شویم یا ممکن است افرادی نمونه خون بند ناف فرزند خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ذخیره کنند و اگر تقاضایی برای پیوند وجود داشت مایل باشند که در ازای دریافت هزینه‌های تامین سلول، نمونه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دیگری واگذار کنند. 

به گفته وی، در این زمینه از بیمه‌ها کمک خواسته‌ایم که خوشبختانه مورد موافقت بیمه‌ها واقع شده است؛ به این صورت که بیمه، بیمه‌نامه‌ پیوند سلول‌های بنیادی صادر می‌‌کند و افراد می‌توانند این بیمه‌نامه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهیه کنند و هر زمان که نیاز به سلول بنیادی داشتند بیمه هزینه پیوند و تامین سلول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت می‌کند.

ضرابی تاکید کرد: این امکان جدید ظرفیت خوبی در کشور ایجاد می‌کند که کسی به خاطر اینکه سلول مناسب برایش پیدا نشده در درمان بی‌جواب نماند. 

وی خاطر نشان کرد: البته با پیش‌بینی رویه‌های متعدد، تاکنون هیچ مورد بیماری نداشته‌ایم که بدون برآورده‌شدن نیازش از رویان رفته باشد. در این سال‌ها تلاش کرده‌ایم که هیچ خانواده نیازمند به دریافت خدمات بانک خون بند ناف به دلیل ناتوانی مالی از این خدمت محروم نشود. برای این منظور امکان تقسیط هزینه‌ها و امکان استفاده از تسهیلات بانک رسالت را فراهم کرده‌ایم و علاوه براین، اگر در خانواده‌‌ای یک فرد مبتلا به بیماری بدخیم وجود داشته باشد شرایط ویژه‌ای برای معافیت بخشی از هزینه‌های درمان در نظر گرفته می‌شود.

رتبه اول ایران در جمع‌آوری خون بندناف در منطقه

ایران در حال حاضر ۱۲۰ هزار نمونه خون بندناف جمع‌آوری کرده است که ۱۵ هزار نمونه در بانک عمومی و باقی نمونه‌ها در بانک خصوصی نگهداری می‌شوند.

در حال حاضر ایران از نظر بانک‌ خون بندناف در منطقه رتبه اول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار دارد که البته این آمار صرف‌نظر از دو کشور هند و چین است که آمار زادوولد در این کشورها با تمام کشورهای دیگر دنیا قابل مقایسه نیست.

از سوی دیگر دانش خون بندناف در ایران کاملا بومی است، اما در اغلب کشورهای منطقه این دانش توسط شرکت‌های اروپایی و آمریکایی اداره می‌شود. نه تنها در منطقه بلکه در نقشه بانک‌های خون بند ناف در دنیا، بانک خون بند ناف ایران یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های خون جهانی به حساب می‌آید. در دنیا ۷ میلیون نمونه خون بندناف جمع‌آوری شده است.

پیوند سلول بنیادی خون بند ناف در درمان چه بیماری‌هایی موفق بوده است؟ 

ارزش همه دستاوردهای آزمایشگاهی محققان زمانی احساس می‌شود که نتایج عملی برای مردم داشته باشد. آمار پیوندهای موفقی که با استفاده از نمونه‌‌های ذخیره شده خون بند ناف انجام شده است، دلیلی برموثربودن این درمان است. 

در جدول زیر اطلاعات برخی از پیوندهای انجام شده در سال گذشته که با استفاده از نمونه‌ خون بند ناف بانک‌های خصوصی و عمومی نگه‌داری نمونه‌ها انجام شده‌اند، ارایه شده است. این اطلاعات از بانک خون رویان به دست آمده است.

بیمار

نام بیماری

سال پیوند

نوع پیوند

مرکز پیوند

پسر ٩ ساله

اوتیسم

٩٧

autologous

بیمارستان منتصریه مشهد

دختر ٧ ساله

آنمی آپلاستیک

٩٧ allogeneic

مرکز طبی کودکان تهران

پسر ٧ ساله

فلج مغزی

٩٧

allogeneic

بیمارستان منتصریه مشهد

دختر ٥ ساله

ALL  ٩٧ allogeneic

بیمارستان کودکان مفید


امیرعلی حمیدیه فوق تخصص خون و سرطان کودکان (انکولوژی) و رئیس مرکز جامع پیوند سلول‌های بنیادی مرکز طبی کودکان توضیح می‌دهد که ۵ گروه از بیماران لاعلاج شانس درمان با سلول‌های بنیادی خون‌ساز را دارند.

به گفته حمیدیه، حدود ۷۰ تا ۸۰ نوع از بیماری‌ با سلو‌ل‌های بنیادی خون‌ساز درمان می‌شوند. این بیماری‌ها به ۵ دسته کلی تقسیم می‌شوند. نخست بیماری‌های خونی بدخیم؛ مانند سرطان‌های حاد و مزمن، دوم؛ بیماری‌های خونی غیر بدخیم؛ مانند تالاسمی ماژور،‌کم‌کاری مغز و استخوان، سوم؛ بیماری‌های نقص ایمنی ارثی و کشنده که با پیوند سلول‌های بنیادی درمان می‌شوند. چهارم؛ بیماری‌های متابولیک ارثی است که بسیار پرهزینه و کشنده هستند که قسمت اعظم این بیماران هم برای پیوند سلول های بنیادی خون‌ساز مراجعه می‌کنند و پنجم؛ برخی از تومورهای جامد است که برای درمان نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز دارند.


منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->