رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

معاون وزیر علوم: بدحجابی در دانشگاه‌ها ناشی از سبک زندگی غربی است

  • کد خبر: ۱۱۷۶۵۱
  • ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
معاون وزیر علوم: بدحجابی در دانشگاه‌ها ناشی از سبک زندگی غربی است
معاون وزیر علوم گفت: قسمت اعظم و قریب به‌اتفاق بدحجابی در دانشگاه‌های ما ناشی از بی‌دینی نیست، بلکه ناشی از سبک زندگی خاصی است که المان‌های خاصی از سبک زندگی غرب را در کنار سبک زندگی اسلامی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، عبدالحسین کلانتری در نشست علمی دانشگاه تعلیم و تربیت اجتماعی و مسئله حجاب که به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اظهار کرد: پوشش در همه جای جهان وجوه فردی و اجتماعی دارد؛ لذا بخش‌هایی از آن خصوصی است و بخش‌های نیز اجتماعی. وجه الزامی پوشش، همان بخش اجتماعی آن است که در کشور‌ها و جوامع مختلف متفاوت است و در همین مسیر تبدیل به عنصر هویتی آن‌ها می‌شود؛ بنابراین حجاب اجباری نداریم، حجاب الزامی داریم چراکه برای احکام فردی اجبار نداریم، الزام برای احکام اجتماعی است.

وی ادامه داد: بر همین اساس در محافل آکادمیک در سراسر جهان نیز کد‌های پوششی تدارک دیده شده است و حتی منشور اخلاقی تهیه می‌شود که روابط میان کنش‌گران جامعه را تنظیم کند. این کد‌ها و منشور‌ها کاملاً مشخص و روشن است و رعایت آن الزامی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: متأسفانه در کشور ما توجه به این کد‌های پوششی و اخلاقی بسیار ضعیف است و بخشی از این بی‌توجهی خود را در بدحجابی نشان می‌دهد.

کلانتری اضافه کرد: قسمت اعظم و قریب به‌اتفاق بدحجابی در دانشگاه‌های ما ناشی از بی‌دینی نیست، بلکه ناشی از سبک زندگی خاصی است که المان‌های خاصی از سبک زندگی غرب را در کنار سبک زندگی اسلامی دارد. این سبک زندگی، در دوران فراگیری کرونا و تکثیر فضای مجازی و اختلال در فرایند‌های تربیتی و پرورشی و جامعه‌پذیری فراگیرتر از پیش شده است.

وی ادامه داد: همین ترکیب متناقض نماست که هویت جامعه ایران را معمایی می‌کند و باعث می‌شود که این جامعه تصاویر ظاهراً متناقضی از خود مخابره کند؛ حضور ده‌ها میلیونی در تشییع حاج قاسم، حضور پرشور در لیالی قدر، مراسم محرم، مراسم اربعین در کنار برخی جلوه‌های ناسازگار با شرع مقدس!

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: این پدیده را باید بیشتر تغییری در سبک زندگی دید تا تغییری ایدئولوژیک و عقیدتی؛ بنابراین ما بیش از اینکه خوانش سیاسی و عقیدتی از حجاب داشته باشیم و خود را در زمین‌بازی دشمن گرفتار کنیم، باید لایه‌های سبک زندگی، تربیتی و فرهنگی آن را لحاظ کنیم و از همین منظر به حل آن بیندیشیم.

کلانتری تصریح کرد: باید مراقب کرد که تفسیر غلطی از این مسئله اجتماعی و فرهنگی ارائه نشود و بر اساس معیار حجاب، دوگانه دین‌دار و بی‌دین درست نشود (نظر رهبری). چراکه حجاب ملاک انحصاری دین‌داری نیست. بلکه یکی از نشانه‌هاست که البته مهم است؛ لذا این دوگانه‌ها نه‌تن‌ها از حیث فرهنگی و اجتماعی خطرناک هستند و ممکن است بر اساس نظریه برساخت گرا هویت بی‌دین را برای بدحجابان برساخت نموده و بر اساس نظریه برچسب‌زنی هویت بی‌دین به آن‌ها الصاق کنند، که نیز ممکن است موجب رونق کمپین‌های سیاسی جریان‌های معاند و برانداز سیاسی شود و خواسته معاندین و بدخواهان کشور همین است.

وی اضافه کرد: این دوگانه‌سازی‌ها قطعاً به نفع جامعه ایران و مصالح نظام نیست. چراکه دشمن می‌خواهد بر اساس این دوگانه‌سازی‌ها پروژه امنیتی خود علیه نظام و دین را پیش ببرد. توجه بیش از حد به حجاب، که البته درجای خود بسیار مهم است، نباید ما را از توجه به موضوع مهم‌تر عفاف غافل سازد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: تأکید بر سبک پوششی خاص و فراگیر و ملی از حجاب سوغات استانداردسازی، یکسان‌سازی و تولید انبوه جهان مدرن است که موجب سرکوب رنگ‌ها و پوشش‌ها در کشور شده که به‌طور سنتی در جامعه ایران رواج داشته هیچ مشکل فقهی نیز نداشته است. این وضعیت یکی از دلایل مهم تکثیر فرهنگ برهنگی و بدن نمایی در کشور است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->