تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

روایتی از حال و روز مطب‌ها و درمانگاه‌ها در اوج موج هفتم کرونا

  • کد خبر: ۱۱۸۱۵۵
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
روایتی از حال و روز مطب‌ها و درمانگاه‌ها در اوج موج هفتم کرونا
بعد از گذشت نیم ساعت نوبت ویزیت می‌رسد. صندلی بیمار با فاصله دومتری از پزشک گذاشته شده است. پزشک داخل مطب نیز با گان پوشیده شده است و با ماسک و شیلدی که دارد جز چشم‌ها چیزی از پهنای صورتش دیده نمی‌شود.

یلدا مهدوی | شهرآرانیوز؛ «شبیه سرماخوردگی است؟» سؤالی مشترک و پر تکرار که در همه این روز‌های تب دار و در میانه حال واحوال‌های مرسوم پرسیده شد. برای جواب نیز همه چشم انتظار یک «بله» قرص و محکم هستند تا همان شک و تردید اندکی که برای طرح سؤال دارند به یقین تبدیل شود و خیالشان از بابت کرونا و آزارهاش آسوده شود. اما کرونا فقط ظاهرش تغییر کرده است نه ذاتش. ویروس کرونا حالا بعد امیکرون با نام BA۵ میان نفس‌های آدم‌های سرگردان می‌چرخد تا جسم جدیدی برای خود پیدا کند. ذات کرونا هنوز آزار دهنده است.

شروع تب دار

همه چیز با یک تب و لرز شروع می‌شود. تب و لرزی که بعد حضور دوسال وخورده‌ای کرونا یک نشانه هشداری برای اعلام حضور این ویروس شاخ دار و مراجعه به یکی از درمانگاه‌های مشهد است. روی تمام هفت هشت صندلی اتاق انتظار بیمار نشسته است. متصدی پذیرش می‌گوید چهار نفر جلوتر هستند و حداقل نیم ساعتی باید منتظر باشید. رنگ وروی همه بیماران در انتظار پریده و هیچ کدام حال خوشی ندارند. برخی از بیماران و همراهانشان هم به دلیل شلوغی ترجیح داده اند داخل پیاده رو‌های روبه روی کلینیک منتظر باشند.

بعد از گذشت نیم ساعت نوبت ویزیت می‌رسد. صندلی بیمار با فاصله دومتری از پزشک گذاشته شده است. پزشک داخل مطب نیز با گان پوشیده شده است و با ماسک و شیلدی که دارد جز چشم‌ها چیزی از پهنای صورتش دیده نمی‌شود. با توضیحات مختصر و شنیدن علائمی، چون گلودرد و سردرد تشخیص اولیه اش کروناست. دکتر دو توصیه دارد؛ اول جدی گرفتن قرنطینه. با تأکید می‌گوید: «کرونای جدید به شدت واگیردار است و ممکن همه خانواده را درگیر کند.» توصیه دوم او تشخیص قطعی کروناست؛ «اگر بعد از سه روز علائم کم نشد، حتما تست کرونا بدهید.»

دوباره صف سرم

داروخانه کنار درمانگاه مقصد بعدی همه بیماران و همراهان آن هاست. اغلب دارو‌های بیماران مشابه هم است و داخل بیشتر بسته‌های دارویی‌ای که می‌گیرند سرم قرار دارد. مسئول داروخانه می‌گوید سرم‌های نیم لیتری تمام شده است و به بیماران با این تأکید سرم یک لیتری می‌دهد؛ «سرم‌های نیم لیتری در همین چندساعت تمام شده است و ندارم». تجویز دکتر نیم لیتری است و به همین دلیل به پرستار بگویید سرم نصف شده بکشد.
تخت خالی برای دریافت سرم نیست. پرستار می‌گوید باید صبور باشید تا تخت خالی شود. یک پیشنهاد دیگر هم دارد؛ «اگر نمی‌توانی تحمل کنی و فشارت پایین است روی صندلی بنشین تا سرم وصل کنم.»

پیش بینی پرستار برای اتمام سرم و زمانی که نیاز دارد حداقل نیم ساعت است و این فرصتی است برای اشتراک گذاری درد‌ها و چرایی دریافت سرم توسط بیماران؛ شما هم گلو درد و افت فشار داشتی؟ من هم از دیروز گلوم درد می‌کند. الان که آمدم دکتر فشارم هشت بود و دکتر برای من سرم نوشت.
حرف هایش را با نگاهی به پرستار ادامه می‌دهد: الان یعنی ما کرونا گرفته‌ایم؟
پرستار با گفتن کلمه «احتمالا» جواب قاطعی به این بیمار نمی‌دهد. خانم بیمار با این جواب پرستار این طور خودش و چهار بیمار دیگری را که داخل اتاق بودند، دلداری می‌دهد؛ «اگر هم کرونا گرفته باشیم، الان مثل سرماخوردگی سبک شده است. من شنیدم که سه روزه خوب می‌شویم.

یاغی یاغی است

برخلاف امید‌های آن خانم بیمار کرونا سبک نشده است. دو روز تمام با تب ولرزی شدید خودنمایی می‌کند بعد سراغ سیستم تنفسی فوقانی می‌رود. گوش، حلق، بینی، سینوس‌ها و هر آنچه را که در توانش باشد درگیر خودش می‌کند. از روز سوم هم نیم نگاهی به ریه دارد و با سرفه خط ونشانی از قدرت جدید می‌کشد.

هجمه سراسری به سر

سه روز گذشت. علائم نه تنها کم نشد که ویروس با چند علامت جدید قدرت نمایی کرد. سنگینی قفسه سینه، سردرد‌های شدید و گرفتگی کامل حلق و گوش و بینی علائم جدیدی بود که با گذشت سه روز خودنمایی کرد. ویروس جدید به گشتن دور سر علاقه دارد و آن قدر دور می‌زند که هر جایی را که مانده است به تسخیر خودش درآورد. ارمغان این دور دور کردن هایش هم تورم صورت و گلوست. آن قدر با شتاب این اتفاق رخ می‌دهد که در چند ساعت سرت به سنگینی یک توپ بسکتبال می‌شود.

پاسخ تست، ۴۸ ساعت بعد

مرکز بهداشت ویلا یکی از مراکز مرجع برای پذیرش تست‌های بیماران کرونایی است. تیر و مردادماه سال قبل که موج پنجم کرونا افسارگیخسته برتعداد مبتلایان افزود، دانشگاه علوم پزشکی مشهد این مرکز را به منظور پاسخگویی به مردم به جمع مراکز ۲۴ ساعته دانشگاه مشهد افزود. ساعت ۷:۴۵، صبح سومین روز حضور کرونا. با وجود اینکه ساعت ابتدایی فعالیت مرکز بهداشت ویلاست چند نفری برای گرفتن تست کرونا مراجعه کرده اند.

مسئول واحد پذیرش به مراجعان می‌گوید: ۴۸ ساعت بعد نتیجه تست کرونا از طریق پیامک اعلام می‌شود. یکی از بیماران نسبت به زمان اعلامی گلایه‌مند است؛ «پارسال که من آمدم و تست دادم ۲۴ ساعته بود، چرا الان ۴۸ ساعته شده است؟ به جای اینکه زمان را کم کنید بیشتر کرده اید؟» مسئول پذیرش با استناد به دستورالعمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد پاسخ می‌دهد: «طبق دستورالعمل گفته شده ۴۸ ساعت زمان برای جواب تست لازم است. جواب دهی سریع این در اختیار ما نیست. البته اگر عجله دارید، می‌توانید به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه کنید.»

روز‌های شلوغ دکتر‌های عفونی

بوی عفونت را می‌توان از روز سوم و با عفونت گسترده‌ای که حلق را درگیرمی کند فهمید. برای کاهش عفونت و گرفتن نوبت معاینه با چند متخصص عفونی تماس می‌گیرم. اغلب نوبت‌ها دست کم برای سه روز بعد است. یکی از درمانگاه‌های مطرح وکیل آباد نیز با وجود چندین پزشک متخصص عفونی، نزدیک‌ترین نوبت ویزیتی که می‌دهد برای دو روز بعد است.
مراجعه به خیابان احمدآباد و پزشکان خیابان عارف و پرستار برای پیدا کردن نوبت میان بیماران پیشنهادی است که یکی از منشی‌های پزشکان می‌دهد.

خیابان‌های شلوغ تب دار

خیابان عارف شلوغ است. خیابان در میان تعداد بی شمار ماشین‌ها و گره ترافیکی محو شده است. پیاده رو‌ها نیز شلوغ‌تر از خیابان ها. جای سوزن انداختن نیست. برخی ماسک به چهره دارند و برخی هم در میانه این جمعیت بیمار و تب دار بدون ماسک در ترددند. بیشترین مراجعات مردمی مربوط به مطب دکتر‌های عفونی است. چند پزشک مطب اول هیچ نوبتی حتی میان بیماران ندارند. منشی این پزشکان تأکید می‌کنند این بیماران چند روزی در انتظار بوده اند و هیچ وقتی خالی نیست.

بعد ساعتی چرخیدن میان ساختمان‌های پزشکان، منشی یکی از پزشکان متخصص عفونی آخر وقت را تنها فرصت برای معاینه اعلام می‌کند.
آفتاب غروب کرده و هوا خنک‌تر از قبل شده است. در بولوار پیروزی و محدوده بوستان وفا ترافیک گره خورده است. خانواده‌های زیادی تصمیم دارند که بساط یک شب نشینی را در فضای سبز پارک داشته باشند. یک شب نشینی فارغ از غوغایی که کرونای یاغی در پیش گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->