ویدئو| اظهارات ظریف درباره موضوع حجاب و حقوق بشر در گفت‌وگو با سی.ان.ان انتصاب مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل‌رسانه شهرداری و مدیر منطقه سه شهرداری مشهدمقدس برگزاری نشست هم‌اندیشی بین دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی در خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایام چراغ برات جانمایی و نصب ۳۳ نمایشگر شهری در مشهد پویش شمس، آموزش نکات بهداشتی و سلامتی زنان و کودکان به بانوان محلات حاشیه شهر مشهد + ویدئو هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۳ بهمن ۱۴۰۳) بازدید استاندار خراسان رضوی از سد شوریجه و تصفیه‌خانه‌های شماره ۷ و التیمور مشهد (۲ بهمن ۱۴۰۳) مهم‌ترین پروژه ایمن‌سازی رانندگی در بولوار وکیل‌آباد مشهد در حال اتمام است مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد: ۲۰ درصد خودرو‌های زیر چهار سال در مرحله نخست معاینه فنی رد شدند آغاز رنگ‌آمیزی جداول طرح استقبال از بهار ۱۴۰۴ از ۴ بهمن‌ماه در مشهد افزایش ۲ برابری توفقگاه‌های ناوگان باری سنگین در ششمین دوره مدیریت شهری مشهد عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد: ۶۰ درصد پروژه سیاهه انتشار آلاینده‌های هوای شهر مشهد، تا پایان ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود ارجاع ۷۹۱ مورد کشتار غیربهداشتی به مراجع قضایی در خراسان رضوی طی ۹ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ سامان‌دهی کرانه کشف‌رود مشهد با احداث بوم‌پارک مسئول مرکز پالایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهر مشهد: سالانه ۲۵۰ هزار تن انواع آلاینده هوا در شهر مشهد منتشر می‌شود سهم ۶۴ درصدی منابع متحرک از آلاینده‌های محیط زیست مشهد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد: توجه ویژه به هوشمندسازی و تحقق شهر هوشمند در مشهد هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط سالم قرار دارد (۲ بهمن ۱۴۰۳) برگزاری سومین دوره مسابقات نوجوانان مشهدی با محوریت انقلاب اسلامی
سرخط خبرها

دفاتر پیشخوان؛ گره‌گشایی یا گره‌اندازی؟!

  • کد خبر: ۱۱۸۳۱۵
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
دفاتر پیشخوان؛ گره‌گشایی یا گره‌اندازی؟!
کرونا و صف‌های طولانی انتظار، امان شهروندان را بریده است.

هانیه فیاض | شهرآرانیوز؛ رنگ مشهد در وضعیت کرونا دوباره نارنجی شد، اما گویا دفاتر پیشخوان شهر، گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست؛ کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم نتوانست وضعیت سرگردانی شهروندان در دفاتر پیشخوان را سامان دهد.

در «گزارش سرزده» امروز به درخواست شهروندان، دفاتر پیشخوان شهر، سوژه گزارش صفحه صدای مردم قرار گرفته است.

خانم ملک‌زاده از مخاطبان همیشگی روزنامه مردم مشهد است. او در تماس با صفحه «صدای مردم» به مشکلات دفاتر پیشخوان، شلوغی آن‌ها، کمبود کارکنان ارائه‌دهنده خدمت و قطعی سامانه‌ها اشاره می‌کند؛ «در این روز‌ها که کرونا شدت گرفته است آیا گذرتان به دفاتر پیشخوان افتاده است؟ بی‌نظمی، شلوغی و سرگردانی، شهروندان را کلافه کرده است.

۹۰ درصد مردم برای انجام امور اداری، اعم از قطع و وصلی انشعاب آب، برق، گاز و تلفن، تلفن همراه، پرداخت قبوض، امور مرتبط با بیمه سلامت و... به این دفاتر مراجعه می‌کنند، اما صف‌های طولانی انتظار برای نوبت درنهایت منجر به دعوا و ایجاد نارضایتی شهروندان می‌شود.»

شهروند دیگری به شماره ۰۱۶...۰۹۱۵ طی پیامکی به روزنامه بابیان مشکلات دفاتر پیشخوان در سطح شهر می‌افزاید: دو هفته قبل در یکی از دفاتر پیشخوان شهر، سر موضوع پاسخ‌گونبودن اپراتور و انتظار دوساعته یک مراجعه‌کننده برای پاسخ‌گویی جروبحث بالا گرفت.

شرکت مخابرات برای پرداخت هزینه تلفن ثابت پیامک می‌فرستد. خط تلفنم که پیامک به آن ارسال می‌شود، در حال حاضر فعال نیست و ما، چون از مبلغ پرداخت نهایی مطلع نشده بودیم، فراموش کردیم پول قبض را پرداخت کنیم؛ درنتیجه خط تلفنمان قطع شد. برای وصل مجدد خط، دو ساعت در دفتر پیشخوان معطل شدم و شاهد ناراحتی و گلایه شهروندان بودم.

یا اسم بنویسند یا دستگاه ثبت نوبت نصب کنند

مقصد اولمان، یکی از دفاتر پیشخوان در خیابان خواجه‌ربیع مشهد است. رنگ به رو ندارد؛ خسته و کلافه مشغول مجادله با کاربر باجه است. خانمی نسبتا جوان که گویا مسئولیتی در این دفتر پیشخوان دولت دارد، خودش را به نزدیک آن‌ها می‌رساند و برای دفاع از کاربر می‌گوید: آرام باشید. نوبتتان که شد، کارتان راه می‌افتد.

زن مسن پاسخ می‌دهد: چه کسی نوبت را مشخص می‌کند وقتی همه اینجا ایستاده‌اند و هرکس زودتر جلو برود، کارش را انجام می‌دهند؟ از او علت ناراحتی‌اش را می‌پرسم. خودش را علی‌نژاد معرفی می‌کند و می‌گوید: من بیمارم و حساسیت شدید دارم، اما مجبورم به‌خاطر دریافت پیامک قبض برق امروز به این دفتر مراجعه کنم. البته سال‌هاست که مشتری همین‌جا هستم و متأسفانه هیچ‌وقت نظم مشخصی ندارد.

او بیان می‌کند: بار‌ها اینجا شاهد درگیری سر نوبت‌دهی بوده‌ام. این واقعا خوب نیست که در شرایط کرونایی، این تعداد از مراجعان در فضایی سربسته منتظر بمانند. از همه مهم‌تر اینکه اگر کسی سروزبانی برای صحبت نداشته باشد، حقش ضایع می‌شود و باید کلی منتظر بماند.

او ادامه می‌دهد: حداقل برای جلوگیری از ناحقی، یا اسم بنویسند یا دستگاه ثبت نوبت نصب کنند.

نبود باجه بیمه سلامت در دفاتر پیشخوان

در دفتر پیشخوان دیگری در خیابان پورسینا، مردی با نشان‌دادن پیامک تلفن همراه خود، می‌گوید: از صبح به چند دفتر رفته‌ام، اما می‌گویند باجه بیمه سلامت نداریم. پرسان‌پرسان اینجا را پیدا کردم تا فقط درباره همین پیامک سؤال بپرسم. چرا برخی از دفاتر پیشخوان دولت خدمت بیمه سلامت دارند و بعضی نه؟

توزیع خدمات بیمه با پراکندگی جغرافیایی

به‌دنبال پیگیری گلایه شهروندان از سرگردانی برای کسب اطلاعات درباره بیمه سلامت، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی توضیح می‌دهد: بیمه سلامت جزو خدماتی است که به‌دلیل درآمدزا بودن آن به‌واسطه کارمزد بیمه، دفاتر تمایل دارند این بخش را فعال کنند؛ اما خود بیمه‌گذار به این صورت عمل کرده است که امور مرتبط به این بیمه به همه دفاتر واگذار نشود.

علی دلگیر ادامه می‌دهد: در حال حاضر خدمات بیمه با پراکندگی جغرافیایی مناسبی دراختیار دفاتر پیشخوان قرار داده شده است تا بتوانند نظارت کافی و مناسب روی آن داشته باشند. دفاتر پیشخوان به لحاظ فضا، نیروی انسانی و میزان امتیازی که دارند، انتخاب می‌شوند. اگر مردم تقاضای خدمات در دفاتر خاصی را دارند، امکان اجرای آن وجود دارد؛ زیرا سالیانه حدود ۵ تا ۱۰ دفتر بیمه سلامت در مناطق شهری اضافه می‌شود.

تأکید بر دریافت نوبت اینترنتی توسط شهروندان

دبیر انجمن صنفی دفاتر پیشخوان استان خراسان رضوی نیز در پاسخ به این سؤال که چرا دفاتر پیشخوان دولت، دستگاه نوبت‌دهی ندارند، می‌گوید: دارا بودن سیستم نوبت‌دهی از الزامات اصول حاکم بر صدور پروانه دفاتر نیست، به‌جز دفاتری که به ارائه خدمات شناسنامه و کارت ملی مجهز هستند. این دفاتر باید سیستم نوبت‌دهی برای مراجعان داشته باشند.

مهدی ایرانمنش بیان می‌کند: درباره مواردی که گزارش شده است، حتما پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد و تذکر کتبی هم داده می‌شود تا در اسرع وقت دستگاه ثبت نوبت در دفتر پیشخوان نصب و راه‌اندازی شود. او وعده می‌دهد: حتما جلسه مشترکی با رئیس ثبت احوال مشهد و مسئول حراست آن برگزار خواهیم کرد تا مشکل سریع‌تر رفع شود.

او به سامانه نوبت‌دهی الکترونیکی دفاتر پیشخوان نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: شهروندان می‌توانند برای جلوگیری از اتلاف وقت و همچنین پیشگیری از ازدحام در دفاتر در ایام کرونا، وارد سامانه nobat.epishkhan.ir شوند و قبل از حضور در دفاتر پیشخوان دولت به‌صورت اینترنتی نوبت بگیرند.

او می‌افزاید: متأسفانه مردم حتی برای جزئی‌ترین امور خود مانند پرداخت قبوض به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه می‌کنند، درحالی‌که می‌توانند با آسان‌ترین راه در کمترین زمان، کار خود را انجام دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->