همانطور که میدانید معارف دینی ما به اصول و فروع تقسیم میشوند، درباره فروع دین که دستورات عملی دین هستند، ما اگر خودمان متخصص و مجتهد نباشیم، از گفتار و علم علمای متخصص در اینباره استفاده میکنیم که در اصطلاح به آن تقلید میگویند، اما طبق دستورات دینی، در اصول دین تقلید جایز نیست، بلکه باید تحقیق نمود، اصول دین همان مواردی است که ما در دین به آنها اعتقاد داریم که عمده آنها بازگشت به توحید دارند، اما در عقاید شیعه رکنی به نام امامت در میان آنها وجود دارد، یعنی اعتقاد به امامت، امامان دوازدهگانه، که باز در این رکن جزئیات مهم دیگری نیز وجود دارد، از جمله این جزئیات، عصمت امامان دوازدهگانه شیعه است، به این معنا که شیعیان، پیشوایان دوازدهگانه خود را از هرگونه خطا و اشتباه و گناه مبرا و مصون میدانند.
از آنجایی که عقاید شیعه به صورت استدلالی و با ادله عقلی و غیرعقلی بیان میشود، علما ادلهای را نیز در کتابهای خود در باب عصمت اهلبیت بیان کردهاند.
یکی از این دلایلی که در موضوع عصمت اهلبیت بیان میشود، استدلال به آیه شریفه تطهیر است.
«إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَیُطَهِّرَکُم تَطهیرًا» خداوند فقط میخواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد. (احزاب۳۳)
در زمان نزول این آیه شریفه؛ پیامبرخدا (ص)، برنامههای مختلفی را اجرا کردند تا مصداق اهلبیت که در این آیه از ایشان نام برده شده است، کاملا برای مردم مشخص شود. از جمله رفتاری است که خیلی از ما در ماجرای حدیثکسا شنیده ایم که پیامبرخدا پوششی را روی چهار نفر انداختند، حضرت زهرا (س)، امیرالمؤمنین (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و اینچنین مصداق این آیه شریفه را پس از نزول آن مشخص کردند، سپس برای این اصحاب کسا دعا کردند که در کتب شیعه و سنی این ماجرا از زبان عایشه و امسلمه که همسران پیامبر هستند، نقل شده است.
از جمله این روایات، روایاتی است که از امّسلمه و عایشه نقل شده است که براساس آنها، وقتی از پیامبر (ص) میپرسند: آیا ما نیز جزو اهلبیت هستیم؟ حضرت آنان را مشمول آیه نمیداند.
تعداد دیگری از این احادیث بیان میدارد که پس از نزول آیه پیشین، پیامبر (ص) مدت ششماه هنگامی که برای نماز صبح از کنار خانه فاطمه (س) میگذشت، صدا میزد: الصلوة یا اهل البیت انّما یریدالله لیذهب عنکم الرّجس اهلالبیت ویطهّرکم تطهیراً و بر اهل خانه به عنوان اهلبیت خطاب میکرد و این آیه شریفه را تلاوت میفرمود.
اهلبیت علیهمالسلام که در حدیث ثقلین، هم وزن قرآن معرفی میشوند و راه آنها جداییناپذیر از قرآن معرفی میشود، همان کسانی هستند که به عنوان افراد پاک و مبرا از گناه معرفی میشوند.
امیدواریم خداوند تعالی ما را از پیروان این دوازده نور پاک قرار بدهد که با این پیروی شایسته، رسیدن به شفاعت ایشان در قیامت برای ما میسر و حاصل باشد، انشاءا....