قیمت تمام‌شده مرغ وارداتی به ۱۶ هزار تومان رسید

  • کد خبر: ۱۱۸۳۹۲
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
قیمت تمام‌شده مرغ وارداتی به ۱۶ هزار تومان رسید
دبیر انجمن تأمین‌کنندگان فرآورده خام دامی گفت: قیمت تمام‌شده مرغ وارداتی افزایش یافته و قیمت هر کیلوگرم از این محصول به ۱۶هزار تومان رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، از فروردین ماه سال ۱۴۰۰ که واردات مرغ منجمد در دستور کار قرار گرفت حدود ۱۷۰ ـ ۱۸۰ هزار تن مرغ منجمد از کشور‌های ترکیه و برزیل تخصیص یافته و تأمین ارز شده و بخش عمده آن وارد کشور شده است، اما متأسفانه به‌رغم پیگیری‌های فراوان، واردکنندگان از روند قیمت‌گذاری و همچنین نحوه پرداخت بهای کالای تحویلی توسط شرکت پشتیبانی امور دام ناراضی هستند.

در همین راستا احمد شاد، دبیر انجمن تأمین‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی در خصوص قیمت‌گذاری مرغ منجمد وارداتی گفت: محدودیت توان ذخیره‌سازی و واردات حجم‌ زیادی از مرغ منجمد در زمان محدود کنار اتفاقاتی نظیر جنگ روسیه و اوکراین و اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها باعث شد قیمت تمام‌شده واردات مرغ افزایش یابد، اما قیمت‌های (هرکیلوگرم ۱۴ هزار تومان) اعلامی جوابگوی هزینه‌های واردات نیست.

وی خاطرنشان کرد: گران بودن عوارض وزارت راه برای کامیون‌های خارجی، هزینه‌های مربوط به ذبح شرعی، هزینه‌های حمل محموله‌ها برای آزمایش به استان‌های دیگر (به‌دلیل نبود آزمایشگاه‌های مناسب در مرز بازرگان)، افزایش هزینه‌های انتقال ارز با توجه به ارز تخصیصی و عدم گنجایش سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام برای این حجم از واردات مرغ باعث شده است قیمت تمام‌شده مرغ منجمد وارداتی حدود ۱۶ هزار تومان باشد.

شاد افزود: به‌نظر می‌رسد قیمت تمام‌شده مرغ‌های وارداتی شرکت پشتیبانی امور دام هم در همین محدوده باشد، اما قیمت خرید اعلامی از سوی این شرکت کمتر از قیمت تمام‌شده واردات است.

دبیر انجمن تأمین‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی با اشاره به وضعیت پرداخت شرکت پشتیبانی امور دام از فروردین ماه ۱۴۰۰ گفت: شرکت پشتیبانی امور دام به‌ازای تحویل هر کیلوگرم مرغ منجمد وارداتی تنها ۱۲ هزار تومان به‌صورت علی‌الحساب به تأمین‌کنندگان پرداخته است و معلوم نیست طلب آنان از شرکت پشتیبانی چه‌زمانی وصول می‌شود و همین امر نیز فشار زیادی را برای تأمین نقدینگی به تجار وارد کرده است.

وی متذکر شد: در قیمت‌های اعلامی شرکت پشتیبانی امور دام عملاً سودی نصیب تأمین‌کنندگان نمی‌شود در حالی که قیمت‌های فروش مرغ منجمد وارداتی که در انحصار شرکت پشتیبانی امور دام است به‌مراتب بالاتر از قیمت خرید است و توزیع‌کنندگان همین مرغ در میادین و مراکز عرضه سود مناسبی دارند.

شاد تصریح کرد: با توجه به حجم واردات مرغ منجمد و همچنین خرید مرغ مازاد مرغداران پس از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در اردیبهشت ماه به‌نظر می‌رسد ذخیره مرغ منجمد در کشور در حداکثر ممکن باشد، اما به‌دلیل کاهش مصرف مرغ در کشور طی ماه‌های اخیر باید منتظر ماند و دید شرکت پشتیبانی امور دام برای جلوگیری از انقلاب تاریخ مصرف این حجم از مرغ ذخیره‌شده در کشور چه تدبیری اندیشیده است.

بنابر این گزارش شرکت پشتیبانی امور دام پیش از این قیمت مرغ منجمد وارداتی را هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان اعلام کرده بود.

قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار ۵۴ هزار تومان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->