واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: حج در سال‌های آینده گران‌تر خواهد شد

  • کد خبر: ۱۱۸۴۵۳
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: حج در سال‌های آینده گران‌تر خواهد شد
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: زائران از گران‌شدن حج ناراحت هستند هرچند که جمهوری اسلامی ایران تدبیر و مدیریت کرد و زائر تنها بخشی از هزینه‌های افزوده را پرداخت. البته قطعا حج در سال‌های آینده گران‌تر خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب که روز یکشنبه (۲ مرداد ماه) در نشست خبری در مدینه به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد، با بیان اینکه توصیه های قرآنی رهبر معظم انقلاب عملیاتی شد، گفت: برگزاری جلسات مشترک قرآنی با زائران برخی از کشورها، اجرای برنامه های قرآنی در مسجدالحرام و مسجدالنبی به تعداد فراوان و  حضور قاریان در محافل قرآنی و ختم قرآن در هتل ها انجام شد. 

وی افزود: برخی موارد مانند شرکت در نمازهای جماعت مساجد اطراف هتل ها هم که از سال های قبل انجام میشد با توجه به ظرفیت مساجدی که در نزدیکی هتل ها قرارداشتند با هماهنگی روحانیون کاروان ها و زائران علاقمند صورت گرفت.

سرپرست حجاج ایرانی تحقق یکی دیگر از رهنمودهای معظم له در خصوص  پرهیز از بازارگردی را در سایه هماهنگی سیاست های کلی نظام میسر دانست و گفت: با راه اندازی فروشگاه ها بزرگ و دیجیتالی در کشور زائران می توانند خرید خود را انجام دهند. در این صورت ارزی هم از کشور خارج نخواهد شد و زائر در سرزمین وحی وقت خود را به زیارت و عبادت اختصاص می دهد.

وی درپاسخ به سوالی درباره رفتار ماموران سعودی در مکان های مختلف با زائران ایرانی اظهار داشت: عربستان در حرکتی جدید بدنبال جذب تعداد زیادی گردشگر است و از برنامه های حج و عمره هم بعنوان گردشگری مذهبی یاد می کند لذا نیاز دارند که برخوردهای ماموران مناسب تر باشد. 

وی افزود: البته تا حفظ کرامت زائر فاصله زیاد است و هم اکنون هم گاهی اوقات با زائران خوب و متین برخورد نمی شود ولی در مجموع نسبت به گذشته بهتر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین نواب به اجرای برنامه های فرهنگی و محافل دینی  در هتل ها و کاروان ها اشاره کرد و گفت: این برنامه ها نسبت به سال های گذشته درصد خوبی افزایش یافته بود ولی ما نباید از وضعیت کار خودمان راضی باشیم چرا که هر زمان انسان از کار خود راضی باشد جلوی حرکت و پیشرفتش بسته می شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد محافل و جلسات برگزار شده نسبت به سال های قبل بهتر و بیشتر بود، گفت: امسال سه نشست هم با فرهیختگان برگزار شد ولی درمجموع باید تلاش شود در سال های آینده جلسات بیشتری برای فرهیختگان و عموم زائرین برگزار شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به سوالی درباره حضور زائران در مسجدالنبی، مسجدالحرام و عرفات و منا اظهار داشت: شرایط  مسجدالحرام به گونه ای بود که زائر مانند گذشته برای استفاده از فضای این مسجد آزاد نبود هر چند شب ها افراد می توانستند در صحن مسجدالحرام حضور یابند ولی این امکان  میسر بود که زائر کمی بعد از این موانع هم در مسجدالحرام حضور یابد و از مواهب آن بهره مند شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی ابراز امیدواری کرد که سفرهای عمره راه اندازی شود و افزود: تردد مردم دو کشور خواسته ای است که مدیران هر دو طرف برای تحقق آن باید اقدام کنند. تعداد زیادی از شیعیان عربستان تمایل دارند که به زیارت امام رضا (ع) مشرف شوند و زائران ایرانی هم تقاضا ارند که حرمین شریفین را زیارت کنند و این امر اقتضاء می کند که مسئولین بدنبال راه اندازی این گونه سفرها باشند.

سرپرست حجاج ایرانی در ارزیابی حج امسال گفت: حج هر سال شرایط خود را دارد . یک سال فاجعه منا و حادثه مسجدالحرام رخ می دهد. یک سال قضیه حج خونین اتفاق می افتد. امسال نیز با وجودی که دو سال زائران خارجی بدلیل کرونا به سرزمین وحی مشرف نشدند اما برنامه ها خوب برگزار شد و مشکل چندانی وجود نداشت. 

وی با بیان اینکه امسال از سال های کم مسئله حج  بود، افزود: زائران از گران شدن حج ناراحت هستند هرچند که جمهوری اسلامی ایران تدبیر و مدیریت کرد و زائر تنها بخشی از هزینه های افزوده را پرداخت. البته  قطعا حج در سال های آینده گرانتر خواهد شد و افزایش صورت گرفته که مسئولان مجری حج در عربستان ایجاد کردند برای زائران به هیچ وجه پذیرفنی نیست.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->