آغاز تزریق ۲ واکسن جدید کودکان در جنوب کشور تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی جدید در خراسان رضوی طی یک سال گذشته تربت‌جام و تایباد دارای بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان‌رضوی هستند خوش بینی حال جامعه را خوش می‌کند اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) قرعه‌کشی زمین برای خانه‌دار‌شدن ۵۰۰ خانواده روستایی در شهرستان مشهد سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد زیرمیزی در کار حقوقی جزئیاتی تازه از کشف نیم‌تن مواد مخدر در تایباد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند
سرخط خبرها

خانواده، اصلی‌ترین نهاد اجتماعی

  • کد خبر: ۱۱۸۴۷۲
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
خانواده، اصلی‌ترین نهاد اجتماعی
رضا کسنوی - فعال فرهنگی

۲۵ ذی‌الحجه در تقویم به عنوان روز خانواده نام‌گذاری شده است. دلیل این نام‌گذاری نزول آیه «هل اتی» سوره انسان در این روز است که درباره خانواده و استحکام پایه‌های آن است.

این سوره در شأن اهل‌بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند.

خانواده از ابتدای تاریخ تاکنون به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی زیربنای جوامع و خاستگاه فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاریخ بشر بوده است. پرداختن به این بنای مقدس و بنیادین و هدایت آن به جایگاه واقعی‌اش همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حیات حقیقی و سقوط به ورطه نابودی بوده است. اسلام به عنوان مکتبی انسان‌ساز بیشترین توجه را به والایی خانواده دارد.

از‌این‌رو این نهاد مقدس را کانون تربیت و نیکبختی و بدبختی جامعه انسانی را نیز به صلاح و فساد این بنا وابسته می‌داند و هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیاز‌های عاطفی و معنوی انسانی از جمله دستیابی به آرامش بر می‌شمارد.

نقش خانواده به عنوان اثرگذارترین نهاد تربیتی در پرورش و تربیت سرمایه‌های انسانی که از بزرگ‌ترین پشتوانه‌های توسعه و تعالی هر کشوری به شمار می‌آید، از چنان اهمیتی برخوردار است که سلامت و صلابت هر جامعه مرهون وجود خانواده‌های سالم، عفیف و باتقواست. خانواده سالم خانواده‌ای است که به‌طور بنیادین از سلامت و آرامش روانی و معنوی هر یک از اعضای خانواده حمایت می‌کند.

افراد در خانواده سالم به شکل آشکار و صادقانه‌ای با یکدیگر در ارتباط هستند و به هریک از اعضا امکان رشد و بالندگی داده می‌شود. در چنین خانواده‌هایی اعضای آن احساس یکدیگر را می‌پذیرند و اجازه می‌دهند که ابراز شود و احساسات رنج‌آور از قبیل ترس، خجالت، خشم، غم، تنفر و‌... برای مدت طولانی دوام نمی‌آورد.

در خانواده‌های سالم به فعالیت‌های تفریحی و شادی‌بخش به اندازه فعالیت‌های مسئولانه از قبیل امور روزمره خانه‌داری، وظایف خانوادگی، کار‌های مدرسه و مشاغل خارج از خانه اهمیت و ارزش داده می‌شود.

کارشناسان حوزه اجتماعی معتقدند افزایش اختلافات خانوادگی در ایام شیوع کرونا و خانه‌نشینی مردم نشان داد هنوز بیشتر خانواده‌ها با مهارت‌های زندگی آشنا نیستند و تاب‌آوری آن‌ها در کنار یکدیگر بسیار ضعیف است؛ بنابراین فراگیری مهارت‌های زندگی برای دستیابی به خانواده و جامعه‌ای سالم بیش‌از‌پیش ضروری به نظر می‌رسد. همان مهارت‌هایی که به عنوان مؤثرترین روش پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی به شمار می‌آید.

لازم به ذکر است که روز خانواده، روز تکریم بازنشستگان نیز نام‌گذاری شده است و ناگفته پیداست تکریم بازنشستگان، رسالت همه افراد جامعه، نهاد‌ها و سازمان‌هاست. این عزیزان در کمال صداقت و سخت‌کوشی، بهترین سال‌های عمر خود را در سنگر خدمت به کشور گذرانده‌اند و آبادانی و سازندگی را برای میهن عزیز به ارمغان آورده‌اند و همواره پشتوانه ارزنده‌ای برای استحکام بنیان‌های اقتصادی، صنعتی و نظام اداری کشور به شمار می‌آیند.

در پایان ضمن گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، عزت و سربلندی و سعادت و روزگاری پر‌نشاط را برای این عزیزان از خداوند خواهانیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->