سرخط خبرها

بی‌قانونی تا کجا!

  • کد خبر: ۱۱۸۸۰
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
بی‌قانونی تا کجا!
نادیده گرفتن قوانین راهنمایی‌ورانندگی در مفتح دردسرساز شده است
سیرجانی - چهارراه ابوریحان به سمت بیمارستان هاشمی‌نژاد بعد ایستگاه اتوبوس، خودرویی مقابل پل ورودی پارکینگ ساختمانی، بدون راننده متوقف است. سرنشینان زن و پسربچه‌ای ده‌ساله منتظر برگشت راننده هستند. خودرویی دیگر که ظاهرا قصد ورود به پارکینگ منزلش را دارد، تا باز شدن راه، دوبله نگه می‌دارد و به‌دنبالش صدای بوق‌های ممتد فضا را پر می‌کند. اتوبوس قصد حرکت دارد، اما مانع بر سر راهش است. برای چنددقیقه راه بر روی تمام اتوبوس‌ها و خودرو‌های پشت‌سر بسته می‌شود. صدای آژیر اورژانس اضطراب را بیشتر می‌کند. برای چندلحظه همه‌چیز به هم گره می‌خورد و...
آگاهی و احترام گذاشتن به برخی مقررات و قوانین راهنمایی‌ورانندگی نیاز به گذراندن هیچ دوره خاصی ندارد؛ کافی است کمی انصاف و وجدان داشته باشیم تا متوجه شویم پارک خودرو بر روی پل و مقابل پارکینگ، مصداق مردم‌آزاری و تعدی به حقوق شهروندی است.
 اینکه با پارک دوبل در ۲ سمت خیابان راه را بر روی خودرو‌های ورودی می‌بندیم، بی‌تفاوتی به حقوق دیگران است. بی‌توجهی به قانون و حقوق شهروندی در جای‌جای کوچه و خیابان‌های منطقه به‌ویژه در محله‌های پرتردد به چشم می‌آید؛ از ورودی محله پنجتن گرفته تا ایثار، مفتح و کوچه‌های فرعی آن.

مفتح ۱۰ در ابتدای شب
شهروندی که خودروی خود را پشت‌سر ده‌ها خودروی دیگر پارک دوبل کرده است، می‌گوید: آمده‌ام برای چنددقیقه به مغازه خواهرم سری بزنم، خودتان که شاهد هستید مقابل مغازه جای پارک نیست.
او در عین حال می‌خواهد کارش را توجیه کند: این ربطی به فرهنگ ندارد.  اگر جای پارک در نزدیکی مقصد باشد، کسی قصد مردم‌آزاری ندارد.

توقف در اولین نقطه
 از میان ۱۲ خودرو که دوبله پارک کرده‌اند، ۸ خودرو بدون سرنشین هستند، جالب اینکه ۳ خودرو حتی قفل فرمان را هم زده‌اند. با راننده پژویی که حدود ۱۰ دقیقه‌ای مقابل پاساژی دوبله پارک کرده است، وارد گفتگو می‌شوم.
او که خودش را مسعودی معرفی می‌کند، می‌گوید: من راننده اسنپ هستم، شاید بالاتر و پایین‌تر فضایی برای پارک باشد، اما مسافر من مقصدش اینجاست و قرار است همین‌جا منتظرش باشم. این راننده درحالی که به ۲ ماشین پشت‌سر و مقابلش اشاره می‌کند، ادامه می‌دهد: شما ببینید من بین ۲ خودرو پارک کردم که بدون راننده هستند و کلا راه مسدود است، از طرفی با این بنزین گران و وضعیت بد اقتصادی، ترجیح می‌دهم دنبال جای پارک نگردم و در اولین نقطه توقف کنم.

مانده‌ایم چه کنیم
بی‌توجهی به پل مقابل در‌های پارکینگ از مشکلات ساکنان محدوده بیمارستان هاشمی‌نژاد و امام‌حسین (ع) است. یکی از مالکان منازل که خانمی میان‌سال است، می‌گوید: اگر خودرو را داخل حیاط بگذاریم، یکی پیدا می‌شود که بلافاصله مقابل پل پارک کند. اگر هم در پیاده‌رو بگذاریم، احتمال جریمه شدنش وجود دارد.
خانم مرادی از روزی یاد می‌کند که همسرش نیاز اورژانسی به پزشک پیدا کرده بود، اما به‌دلیل پارک نابه‌جا مقابل منزلشان، به اجبار با تاکسی خود را به مطلب پزشک معالج همسرش رساندند.
او ادامه می‌دهد: این اتفاق بار‌ها پیش آمده و تماس با ۱۱۰ هم دردی از ما دوا نکرده است. چون اگر اصرار کنیم و خودروی یدک‌کش برای جابه‌جایی خودروی مزاحم بیاید، هزینه پارکینگ و جابه‌جایی با کسی است که تماس گرفته است و به‌علت دردسر‌های بعدی معمولا کوتاه می‌آییم و کاری از دستمان برنمی‌آید.

پارک دوبل و گره ترافیکی
پارک دوبل و نابه‌جای خودرو‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشکلات محدوده ۲ بیمارستان امام‌حسین (ع) و هاشمی‌نژاد است. حسینی یکی از راننده‌تاکسی‌ها، عرض کم انتهای بولوار ابوریحان و انبوه مغازه‌های لوازم و تجهیزات پزشکی، داروخانه‌ها و... را از دلایل پارک حاشیه‌ای در این محدوده بیان می‌کند که باعث گره ترافیکی می‌شود.
او بااشاره به ایستگاه اتوبوس که بعد از در ورودی اورژانس و محل تردد آمبولانس است، می‌گوید: بار‌ها خودرو‌هایی که از سمت چهارراه ابوریحان قصد دورزدن و رفتن به سمت میثم را دارند، چون آیلند میانی مقابل در ورودی بیمارستان به پایان می‌رسد، با دورزدن سبب ترافیک می‌شوند و راه را بر روی آمبولانس‌هایی که از راه رسیده‌اند و قصد ورود به بیمارستان را دارند، می‌بندند.

خودمان مراعات کنیم
ترافیک به‌ویژه در نقطه جغرافیایی که ما سکونت داریم، موضوع تازه‌ای است و بار‌ها مطرح شده است. گرچه شهردار منطقه در یکی از نشست‌های مردمی وعده ایجاد پارکینگ در این محدوده را داده و حتی بیان کرده است که فضای زیرین خیابان ابوریحان پارکینگ خواهد شد، با این همه تا محقق شدن وعده، نیاز به مراعات‌کردن حال همدیگر را داریم.
باتوجه به ضرورت نصب دوربین برای ثبت و ضبط تخلفات و همچنین استقرار گشت راهنمایی‌ورانندگی، تلاش گزارشگر ما برای ارتباط گرفتن با مسئولان این حوزه بی‌نتیجه ماند.   اما به‌نظر می‌رسد تا زمان اجرای وعده داده شده، بهتر است با تدابیر راهنمایی‌ورانندگی در نقاط پرترددتر مثل حوالی بازار ایثار و به‌ویژه محدوده بیمارستان هاشمی‌نژاد و امام‌حسین (ع) سهولت رفت‌وآمد و تردد بیشتر شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->