دومین جشنواره هنرهای نوری در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار می‌شود + فیلم (فروردین ۱۴۰۳) جانمایی ۷۰۰ المان‌ شهری در ۳۵۰ نقطه شهری | برگزاری برنامه قرار زیارت در ماه مبارک رمضان شهروندان مشهدی از فعالیت ورزشی بپرهیزند (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تصویب تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد‌مقدس تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه شهرداری مشهد در سال جاری  برخورد جدی با تاکسیرانان متخلف در ایام نوروز | جانمایی المان‌های مشهد تا یکشنبه به اتمام برسد رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی سپاه در روز قدس سومین همایش باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر در مشهد رقم خورد ارائه تخفیف برای تعمیر خودرو‌های دارای نقص فنی تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ در مشهد + جزئیات حاجی‌بگلو: تا پایان دوره ششم محکم از شهردار مشهد حمایت می‌کنیم بهارانه‌ای برای شهر رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر: ۲۹۷ میلیارد تومان برای توسعه و بهسازی مساجد مشهد اختصاص یافت لیست اسکان و مراکز اقامتی ارزان قیمت مشهد در نوروز ۱۴۰۳ ترافیک در ورودی‌ها و خروجی‌های مشهد پرحجم است | کاهش ۷۵ درصدی تصادفات درون‌شهری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افتتاح و بهره‌برداری از دوربرگردان شهید میرزایی در مشهد مقدس + فیلم از سرگیری پرواز اراک به مشهد پس از توقف ۵ ساله (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) حدود ۸۲ درصد زائران با وسیله نقلیه شخصی به مشهد سفر می‌کنند اعمال قانون ۱۵۴۴ فقره تخلفات حادثه‌ساز در مشهد| توقیف ۵۹دستگاه خودرو متخلف (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار گرفت (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) در صدویازدهمین جلسه علنی فوق‌العاده شورای اسلامی شهر مشهدمقدس چه گذشت؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۴۰ درصد ظرفیت‌های اقامتی مشهد تکمیل شد | استانداری خراسان رضوی: تاکنون بازار سیاه بلیت در مشهد نداشته‌ایم (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

پیشنهاد شهردار مشهدالرضا(ع) برای تشکیل فراکسیون حقوقی کلانشهرها

  • کد خبر: ۱۱۸۹۷۰
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
پیشنهاد شهردار مشهدالرضا(ع) برای تشکیل فراکسیون حقوقی کلانشهرها
شهردار مشهدالرضا(ع) گفت: امروزه هیئت‌های تطبیق خود را حائز جایگاه قانون گذاری می دانند که این امر، یک بدعت تهدیدآمیز است. پیشنهاد می کنم که جمع روسای کمیسیون‌های حقوقی شوراهای اسلامی و مدیران حقوقی شهرداری‌های مراکز استان‌ها تبدیل به یک فراکسیون یا مجمع دائمی باشد که به دست توانمند اعضای آن، گرفتاری های اجرایی در شهرها حل و فصل شود.

مرتضی محمدپور| شهرآرانیوز، نخستین همایش ملی روسای کمیسیون‌های حقوقی شورای‌های اسلامی و مدیران حقوقی شهرداری‌های مراکز استان‌ها عصر امروز چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ در تالار شهر مشهد مقدس برگزار شد.

شهردار مشهدالرضا (ع) در این رویداد گفت: مشهدالرضا (ع) با حدود هزار و ۳۰۰ سال سابقه یک شهر جوان است که تا پیش از آن، یک باغ شخصی بوده، اما هم اکنون جهانشهری با سه ونیم میلیون جمعیت است که هرساله حدود ده برابر جمعیت خود پذیرای زائر است.

سید عبدالله ارجائی ادامه داد: در کشور ما، کهن شهر‌هایی با پنج یا شش هزار نفر جمعیت وجود دارد. شهر‌ها یا مجموعه‌ای از سکونت گاه‌های روستایی هستند، یا به خاطر ظرفیت صنعتی یا طبیعی به وجود آمده اند. با این حال، مشهدالرضا (ع) سابقه سکونت گاهی ندارد و با دفن پیکر مطهر امام رضا (ع)، ماهیت شهری به خود گرفته است.

وی افزود ذات هر کلانشهر این است که ماهیت وجودی آن در هویت بصری و ماهیت معنایی آن تطبیق داشته باشد و به همین ترتیب، در شهر امام رضا (ع) شیوه مدیریت شهری هم باید منطبق با فلسفه ذاتی این شهر باشد. علیرغم وجوه تمایز متفاوت، فقط یک چهارچوب و یک نظام واحد حقوقی است که می‌تواند میان شهر‌ها همگرایی و همبستگی ایجاد کند.

شهردار مشهدالرضا (ع) ضمن بیان اینکه نمی‌توان با یک نظام مدیریتی یکسان، کلانشهر‌های مختلف را مدیریت کرد و برای هر شهر، باید یک سازوکاری مشخص درنظر گرفته شود، گفت: به همین خاطر، دامنه اختیارات شورا‌ها به حدی گسترده باشد که همه کلانشهر‌ها طبق آن قابل اداره باشند، اما هم اکنون با این شرایط فاصله وجود دارد. از سوی دیگر سطح توقعات و انتظارات مردم هم متناسب با اختیارات و بودجه شهرداری‌ها نیست.

ارجائی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم که جمع حاضر تبدیل به یک فراکسیون یا مجمع دائمی باشد که به دست توانمند اعضای آن، گرفتاری‌های اجرایی در شهر‌ها حل و فصل شود.

وی ضمن انتقاد از هیئت‌های تطبیق در سرتاسر کشور گفت:  این هیئت‌ها امروزه خود را حائز جایگاه قانون گذاری می‌دانند که این امر، یک بدعت تهدیدآمیز است.

شهردار مشهد ضمن بیان اینکه گاهی اوقات، اصلاح فرآیند‌ها تنها راه حل مشکل است، گفت: حدود ۷۰ درصد درخواست‌های صدور پروانه ساخت سر از کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ درمی آورند. گاهی اوقات، رأی قلع برای ساختمانی صادر می‌شود که در نما، ۱۰ سانتی متر تعرض کرده است. در مشهدالرضا (ع)، بیش از ۳۵ هزار رأی قلع صادر شده که قابل اجرا نیست. در تهران این رقم به بیش از ۶۰ هزار رسیده است. بیش از ۱۵۰ هزار رأی قلع نیز در کشور صادر شده است.

ارجائی ادامه داد: صدور رأی قلع بدون ضمانت اجرا به این معناست که صدور پروانه، سند و مجوز‌های بعد از آن نیز غیرممکن است که در نتیجه، بر تعدد پرونده‌های قضایی افزوده می‌شود. راه حل، متناسب سازی طرح توسعه شهری با نیاز‌های مردم است.

وی اعلام کرد: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰، بیش از ۷ درصد از پرونده‌های تشکیل شده در این زمینه کاهش پیدا کرده و در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ هم ۸ درصد از این پرونده‌ها کاهش یافته است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->