۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ماجرای فرونشست زمین در میدان سپاه تهران چه بود؟

  • کد خبر: ۱۱۹۰۹۰
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
ماجرای فرونشست زمین در میدان سپاه تهران چه بود؟
مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی بر ضرورت تعیین تکلیف قنات‌های رها شده توسط شهرداری تاکید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، علی بیت‌اللهی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: بررسی تصاویر فرونشست میدان سپاه، نشان می‌دهد زیر انحنای رویه آسفالتی، حفره خالی وجود دارد و ناشی از آب‌شستگی‌های زیرسطحی است و در اثر وجود فضای خالی و بزرگ‌شدن حفره در زیر آسفالت، خمشی در سطح آسفالت و کناره آن به شکل حفره ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در مواقع بارندگی که نفوذ آب‌های سطحی به زیرسطح زمین و جریان آن‌ها در امتداد شکاف‌ها، تونل‌ها و یا قنات‌های رهاشده در تهران شدیدتر می‌شود عمل آب‌شستگی‌های زیرسطحی نیز شدت بیشتری پیدا می‌کند. در این شرایط اثر حرکت آب‌های زیرسطحی و آب‌شستگی‌ها احتمال بروز حفره در زیر معابر و حتی زیر ساختمان‌ها بیشتر است. در برخی از موارد که امتداد قنوات و یا رگ‌اب‌ها با گودبرداری‌ها یا دیواره‌های ساختمان‌ها مسدود می‌شود آب پشته می‌کند و سبب گسترش فضای حفره زیرسطحی می‌شود که در ادامه منجر به فروریزش خواهد شد که فروریزش میدان سپاه نیز به همین شیوه ایجاد شده است.  

بیت‌اللهی  افزود: یکی از نکات مهمی که در خصوص ایمنی شهری همواره مورد تاکید بوده تعیین‌تکلیف قنوات رهاشده است. قنات‌هایی که زمانی انتقال آب از شمال به جنوب تهران را برعهده داشتند و هم‌اکنون به دلیل آنکه اراضی جنوبی تبدیل به ساختمان شدند این قنات‌ها از حیز انتفاع خارج و رها شدند و صیانتی از آن‌ها بعمل نیامده است.

وی تصریح کرد: از آنجاییکه این قنات‌ها پیش‌تر دارای مالکیت شخصی بودند هم‌اکنون بلاتکلیف رها شدند، پیشنهاد این است که با رایزنی و همفکری صیانت از قنات‌ها را شهرداری‌ها برعهده بگیرند چراکه شهرداری هم در آبیاری فضای سبز از آب قنات‌ها استفاده می‌کنند و هم در خصوص ایمنی شهری این پیشنهاد می‌تواند مفید واقع بشود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: وجود انحنای غیرعادی و بروز شکاف‌های کوچک می‌تواند بسیار خطرساز باشد؛ بنابراین اولین اولویت و اقدام مدیریت بحران، انسداد مسیر و تردد است تا اقدامات ترمیمی انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->