وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟
سرخط خبرها

چهارمین پاتوق فیلم مشهد با نمایش فیلم «شر خَر» برگزار شد

  • کد خبر: ۱۱۹۳۴۷
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۷
چهارمین پاتوق فیلم مشهد با نمایش فیلم «شر خَر» برگزار شد
چهارمین پاتوق فیلم مشهد با نمایش فیلم «شر خَر» ساخته «علی خزاعی‌فر»، از اساتید دانشگاه و کارگردانان مشهدی، در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، انجمن صنفی کارآفرینی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد در تابستان امسال تلاش کرده است با برگزاری پاتوق‌های سینمایی، فرصتی را برای بحث و گفت‌وگو درباره مسائل سینمای استان فراهم آورد. چهارمین پاتوق این انجمن نیز عصر امروز همراه با نمایش فیلم «شر خَر» ساخته «علی خزاعی‌فر»، از اساتید دانشگاه و کارگردانان مشهدی، در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد. فیلمی که با محوریت موضوع شرخَری به‌عنوان یکی از مسائل اجتماعی که حتی گاهی متأسفانه به‌عنوان یک شغل هم مطرح می‌شود، ساخته شده است.

 

چهارمین پاتوق فیلم مشهد با نماش فیلم «شر خَر» برگزار شد

در این پاتوق که با حضور «مجید عسکری» رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، دکتر «ابوالفضل غفاری» معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، «رضا هژبر کلالی» سرپرست معاونت هنری و «سوسن محمدزاده» سرپرست گروه امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به سینما برگزار شد، «علی خزاعی‌فر» کارگردان فیلم «شر خَر»، پس از نمایش فیلم در سخنانی گفت: درام این فیلم به‌نظر من ظرفیت تبدیل‌شدن به یک فیلم سینمایی را داشت و احساس من با توجه به تجربه کار‌های گذشته این بود که اگر بتوانیم این فیلم را با کمک بازیگران مشهدی بسازیم، شاید مؤثرتر باشد.

وی افزود: با ملاحظه اینکه قرار بود فیلم با سرمایه شخصی ساخته شود و هم با توجه به علاقه‌ای که به فضای مشهد و بازیگران مشهدی بود، در نهایت تصمیم گرفتیم که این فیلم را برای عرضه به تلویزیون بسازیم و از همان ابتدا فضا‌هایی هم که در فیلم خلق شد، با در‌نظر‌گرفتن و ملاحظه فضا‌های تلویزیونی بود. این فیلم در قالب یک سریال کوتاه ۳ قسمتی ساخته شد. با سرمایه شخصی ۱۲۰ میلیون تومان در سال ۹۶ ساخته شد و پس از ساخته‌شدن هم به تلویزیون ارائه و فروخته شد.

خزاعی‌فر خاطرنشان کرد: یکی از نخستین بازخورد‌هایی که از طریق بازیگران در جریان آن قرار گرفتم، این بود که می‌گفتند هر جا می‌روند، به اسم «شر خَر» شناخته می‌شوند و این نشان از دیده‌شدن فیلم بود. ضمن اینکه یکی از ظرفیت‌های تلویزیون این است که یک اثر، بار‌ها در آن به نمایش در‌می‌آید و این فیلم نیز بار‌ها نمایش داده شده است. بازیگران این فیلم نیز بسیار خوب و قابل قبول ظاهر شدند.

وی در ادامه با توجه به تأکید بر استفاده از گویش و لهجه مشهدی نیز گفت: متأسفانه گاهی لهجه‌های محلی به‌عنوان موضوعی برای تمسخر استفاده می‌شود. در حالی که خود لهجه چیزی نیست که مایه خنده و تمسخر باشد؛ بنابراین این موضوع به‌نظر من رسید که در قالب ساخت فیلم، لهجه مشهدی نیز در جای خود مورد توجه قرار بگیرد و آسیب‌هایی که در برخی از ساخته‌ها وجود دارد، در این فیلم به لهجه مشهدی وارد نشود. نباید کار به‌گونه‌ای ساخته شود که لهجه موضوع تمسخر و خنده واقع شود.

وی در خصوص سینمای مشهد و ظرفیت‌های آن نیز گفت: مشهد از گذشته تا کنون در عرصه سینما و تئاتر، سابقه و ظرفیت خوبی داشته است و بسیاری از کارگردانان، بازیگران و عوامل فنی فیلم، اهل مشهد هستند. اما چون زمینه کار در مشهد چندان فراهم نبوده، کم‌کم مهاجرت کرده‌اند و در سینما‌های تهران ماندگار شدند.

این کارگردان مشهدی در ادامه گفت: آنچه در تهران ساخته می‌شود، به مسائل بومی و محلی استان‌ها نمی‌پردازد. اینجاست که مشهدی‌بودن در سینما اهمیت پیدا می‌کند و طبیعتا فیلم‌سازان مشهدی بهتر می‌تواند موضوعات بومی و محلی استان و مشهد را در قالب ساخت فیلم منعکس کنند.

خزاعی‌فر افزود: مشهد یک مرکز صنعتی است و از ظرفیت سرمایه‌گذاران آن در زمینه سینما می‌توان استفاده کرد. ضمن اینکه برخی دستگاه‌های عمومی و دولتی نیز هستند که ظرفیت‌هایی برای ساخت فیلم دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امیدواریم فعالیت‌های انجمن تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد بتواند زمینه‌های مناسبی برای ساخت فیلم فراهم آورد. یکی از بزرگ‌ترین موانعی هم که در مقابل فیلم‌ساز وجود دارد، این است که فیلم را کجا و چگونه عرضه کند و در مباحثی هم که در انجمن مطرح می‌شود، به‌دنبال راهکار‌هایی برای خروج از برخی انحصار‌ها هستیم.

پایان‌بندی فیلم برای ساخت «شرخَر ۲» بود

خزاعی‌فر همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز خاطرنشان کرد: این اثر هفتمین کار من بود که در سال ۹۶ ساخته شد. پایان‌بندی آن نیز به‌گونه‌ای بود که پس از آن «شر خَر ۲» هم قابلیت ساخته‌شدن داشته باشد. ضمن اینکه نمی‌توانست پایان‌بندی شادی هم داشته باشد. چون تقدیر این‌گونه انسان‌ها نیز تقدیر شادی نیست و چندان واقع‌گرایانه‌ای نیست که توقع پایان شاد از آن داشته باشیم.

وی افزود: یک کار سینمایی در نظر دارم که احتمالا تا حدود ۲ ماه دیگر کار آن را شروع می‌کنیم. یک تله‌فیلم سینمایی هم قرار است بسازم که مدتی قبل قرارداد آن با تلویزیون بسته شده است.

صاحبان صنایع و مسئولان با سینما آشتی کنند

«محمدرضا فرهادی‌نیا» دبیر انجمن صنفی کارآفرینی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد، نیز به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: هدف ما از پاتوق فیلم و نمایش فیلم در حقیقت تولید فیلم است.

وی افزود: هدف دیگر ما در پاتوق فیلم، آشتی افراد مؤثر در ساخت فیلم شامل تجار، صاحبان صنایع و مسئولان با سینماست. وقتی که این گروه‌ها فیلم‌ها را ببینند، به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هنرمندان مشهدی سینما پی می‌برند و سرمایه خود را هم در همین استان هزینه می‌کنند.

فرهادی‌نیا خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنیم استاندار خراسان رضوی لااقل یک روز در سال و ترجیحا در روز ملی سینما، جلسه شورای اداری استان را در یکی از سینما‌های مشهد برگزار کند و مدیران استانی علاوه بر شرکت در جلسه، در کنار هنرمندان و سینماگران استان، یک فیلم سینمایی ترجیحا بومی و ساخته هنرمندان استان و با نگاه به مسائل استانی را هم ببینند. بسیاری از مسئولان سال‌هاست به‌دلیل گرفتاری‌های متعدد کاری فرصت دیدن فیلم نداشته‌اند. نمی‌شود توقع داشت مسئولی که به سینما نمی‌آید، به دغدغه‌های اهالی سینما توجه کند.

وی افزود: خواسته یا نخواسته، سینما در دنیای امروز به امپراتور اندیشه‌ها مبدل شده است و اگر بخواهیم در این امپراتوری اندیشه‌ها نقش داشته باشیم، باید برای سینمای بومی خود ارزش قائل شویم.

فرهادی‌نیا درباره فیلم‌هایی که در پاتوق فیلم به نمایش در می‌آید نیز گفت: اولویت‌های ما در پاتوق این است که فیلم‌هایی که به نمایش در می‌آیند، این ویژگی را داشته باشند که توسط نویسنده و کارگردان مشهدی ساخته شده باشند یا اینکه بیانگر بخشی از شبکه مسائل و هویت مشهد باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->