تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
سرخط خبرها

کلاهبرداری، بهانه مهاجرت

  • کد خبر: ۱۱۹۸۹۳
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کلاهبرداری، بهانه مهاجرت
جوان مشهدی به دنبال دریافت ویزای اقامت یک کشور خارجی، دار‌و‌ندارش را باخت.

محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ به هر دری زده بود تا بتواند مهاجرت کند و به کشور دیگری برود. روش‌های زیادی به ذهنش رسیده بود، اما هیچ‌کدام مؤثر نبودند. تمام فکر و ذهنش درگیر مهاجرت بود که ناگهان چشمش به تبلیغی در شبکه اجتماعی اینستاگرام افتاد. افرادی در این تبلیغ مدعی شده بودند که می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدامات قانونی برای مهاجرت تحصیلی را مهیا کنند. مرد جوان متوجه شد تمام شرایط اعلام شده را دارد، تنها مشکل، موضوع مقصد بود که او می‌خواست به کشور دیگری برود.

این مشکل هم پس از دریافت مشاوره تلفنی حل شد و مالکان مؤسسه‌ای که اقدامات لازم را انجام می‌دادند به او اطمینان دادند پس از استقرار در این کشور به راحتی می‌تواند به هرکجای جهان که خواست برود. همه‌چیز مهیای رفتن بود و مرد جوان هزینه‌های لازم را هم پرداخت کرد و منتظر رسیدن ویزایش شد، اما نه‌تن‌ها نتوانست از کشور خارج شود، بلکه با توجه به اینکه عده‌ای شیاد سر او را کلاه گذاشته و قسمت زیادی از پول‌هایش را از چنگش درآورده بودند، دیگر توانایی خارج شدن از مشهد را هم نداشت.

با اعلام شکایت مرد جوان به دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای، او با دریافت مرجوعه قضایی به پلیس فتای خراسان‌رضوی معرفی شد تا کارشناسان این پلیس تخصصی به شکایت او رسیدگی کنند.
با مطرح شدن موضوع شکایت این شهروند، از آنجا که احتمال داشت افراد بیشتری اسیر این دام شوند، بلافاصله با دستور سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی، اقدامات لازم به منظور شناسایی متهمان این پرونده آغاز شد.

اصلا شک نکردم

کارشناسان از شاکی خواستند تا جزئیات شکایتش را یک بار دیگر برای آن‌ها اعلام کند و مرد جوان با اعلام اینکه در اینستاگرام با فرد کلاهبرداری آشنا شده جزئیاتی از تبلیغات اغواگرانه متهم را مطرح کرد.
شاکی اعلام کرد: «می‌خواستم هر طور شده از کشور خارج شوم، البته با روش‌های قانونی. وقتی آگهی اقامت با اخذ ویزای تحصیلی را دیدم، بلافاصله وارد صفحه‌ای شدم که دنبال‌کنندگان بسیار زیادی داشت. با دیدن این همه فالوئر در این صفحه مطمئن شدم که کارشان درست است و اصلا شک نکردم.

بعد هم با گردانندگان صفحه تماس گرفتم و آن‌ها تمام اقدامات و مدارکی که لازم بود را به من گفتند و برای تأمین ویزا نیز درخواست ۲ هزارو ۵۰۰ یورو کردند، چون یورو نداشتم و فهمیدند حساب ارز دیجیتال دارم معادل این مبلغ را رمزارز به آدرس کیف پول (والت) اعلامی‌شان واریز کردم. بعد از واریز به من گفتند منتظر باشم تا خبرم کنند. بعد از حدود ۱۰ روز با آن‌ها تماس گرفتم که وعده دادند کار‌ها دارد انجام می‌شود، منتظر باشم. اما با گذشت چند هفته باز هم خبری نشد و بعد از آن هم دیگر به تماس‌هایم جواب ندادند. تازه آنجا متوجه کلاهبرداری شدم.»

در جست‌و‌جوی متهمان

مأموران پلیس فتا با دریافت این گزارش اقدامات خود را با توجه به سرنخ‌هایی که شاکی در اختیارشان گذاشته بود در فضای سایبر آغاز کردند. بررسی‌ها نشان می‌داد که این فرد تنها شاکی این پرونده نیست و افراد دیگری هم اسیر چرب‌زبانی متهم شده‌اند.
پس از بررسی‌های فنی، کارشناسان پلیس فتا در ادامه با انجام اقدامات فنی و پلیسی و تخصصی، متهم که مردی جوان بود را در یکی از استان‌های دیگر شناسایی کردند.

دستگیری در استان البرز

با اقدامات قانونی محل اختفای متهم در استان البرز شناسایی و موضوع به مقام قضایی اعلام شد. با دستور صادر شده این فرد در محل سکونتش دستگیر شد و پرونده برای رسیدگی در اختیار مقام قضایی قرار گرفت.
به گفته فرمانده انتظامی پلیس فتای استان، کلاهبرداران اینترنتی با درج آگهی و تبلیغات جعلی در فضای‌مجازی به بهانه‌های مختلفی همچون وعده اخذ اقامت موقت و دائم در کمترین زمان، دریافت ویزا، فراهم کردن شغل مناسب در خارج از کشور و تحصیل همراه با اخذ بورسیه مبالغ هنگفتی از متقاضیان به صورت رمز‌ارز کلاهبرداری می‌کنند.

سرهنگ جواد جهانشیری با اشاره به اینکه از متهم حدود ۸۰ میلیون تومان کلاهبرداری شده است، بیان کرد: متأسفانه برخی از شهروندان با مشاهده تبلیغات شیادان در فضای مجازی، بدون تحقیق و بررسی اقدام به همکاری و ثبت‌نام کرده و مبالغی به صورت پول دیجیتالی به حساب آنان واریز می‌کنند و مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->