برخورد بار کامیون با پل هوایی شهید فهمیده در مشهد (۲ آذر ۱۴۰۳) انتقام از قاتل با قتل فجیع سه عضو خانواده سانحه رانندگی در خواف خراسان رضوی هشت مصدوم برجای گذاشت (۲ آذر ۱۴۰۳) قتل فجیع جوان ۲۳ ساله تهرانی به جرم دفاع از ناموس تصادف در مسیر سبزوار- خوشاب یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (۲ آذر ۱۴۰۳) کاهش مصرف آب در مشهد، نتیجه اقدامات فرهنگی موثر است مسمومیت ۶ عضو یک خانواده با گاز مونوکسید کربن در نزدیکی مشهد (۲ آذر ۱۴۰۳) ۸ محصول غیرمجاز آرایش چشم اعلام شد برخی جاده‌های خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲ آذر ۱۴۰۳) آیا میتوان با زن مبتلا به ایدز ازدواج کرد؟ پروازهای ایران‌ایر به فرودگاه استانبول روزانه شد جزییات حادثه سقوط آسانسور یک ساختمان مسکونی در خیابان قائم مشهد واژگونی خودرو در بجستان خراسان رضوی یک کشته برجای گذاشت (۲ آذر ۱۴۰۳) دستگیری ۳۸۶ متهم به سرقت در اجرای طرح اقتدار امنیت اجتماعی در مشهد زمان برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۴ اعلام شد تلاش‌های ماندگار استاد باقرزاده در توسعه دانشگاه فردوسی و رفاه دانشجویان اختصاص ۲.۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام سیستان و بلوچستان آخرین اخبار از تأثیر معدل در کنکور توصیه‌هایی برای محافظت در برابر آلودگی هوا واژگونی خودرو در بولوار وکیل‌آباد مشهد بدون مصدوم و محبوس تنها نشانه پوکی استخوان «شکستگی» است ستاد حقوق بشر به تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه ایران اعتراض کرد اختلافات مالی بین ۳ دوست در تهران منجر به قتل شد شمارش معکوس برای روشن‌شدن تنور نانوایی در محله عمار یاسر مشهد اعترافات مردی که همسرش را با کلنگ در مشهد به قتل رساند + عکس پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، یکم آذر ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در غالب نقاط استان نگرانی وزیر بهداشت از روند نزولی زادوولد در کشور | ثبت کمتر از یک میلیون تولد در سال ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی فعلاً بیمه تکمیلی ندارند! (یکم آذر ۱۴۰۳) | لطفاً بیمار نشوید انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه لبنان در ایران تأکید معاون وزیر نیرو بر ضرورت اعمال مدیریت مصرف آب در مشهد
سرخط خبرها

چرا در تابستان باران سنگین می‌بارد؟

  • کد خبر: ۱۲۰۰۸۰
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
چرا در تابستان باران سنگین می‌بارد؟
صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی از دلایل جاری شدن سیل در تابستان می‌گوید.

به گزارش شهرآرانیوز، آب و هوای این روزهای کشور به طرز عجیبی تغییر کرده است؛ آن هم وسط تابستان! این تغییر ناگهانی باعث ایجاد خسارت‌های جانی و مالی بسیاری از چهارشنبه گذشته تا اواسط این هفته شد. برای بررسی بیشتر این پدیده به سراغ دکتر «صادق ضیائیان»، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا رفتیم و با او درباره اتفاقات اخیر گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

سر و کله این ابرها وسط تابستان از کجا پیدا شده است؟

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران: اتفاقی که امسال افتاد، پدیده نادری بود، اما هر ساله بارش‌های مونسون از جنوب شرق کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان اتفاق می‌افتد و گاهی اوقات تا استان‌های کرمان و فارس ادامه پیدا می‌کند. امسال این باد پهنه وسیعی را دربرگرفت و تداوم داشت. علت این اتفاق، تقویت این بادها از سمت شبه‌قاره هند بود. می‌دانیم که بادهای مونسونی از اقیانوس هند به شبه‌قاره هند و کشورهای اطراف می‌وزد و به سمت ایران نیز حرکت می‌کند.

این بادها رطوبت زیادی را از دریای عمان، اقیانوس هند و خلیج فارس وارد جنوب کشور می‌کند و امسال دیدیم که حتی استان‌های کرمان، فارس، یزد، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و حتی خوزستان را در برگرفت و وارد تهران نیز شد. این بارش‌های رگباری در مدت زمان بسیار کوتاه با بارش سنگینی همراه است که همانطور که دیدیم، همه جای کشور حتی حوضه‌های خشک نیز پر آب شد.

چرا با اینکه در زمستان با بارش بیشتری مواجه هستیم، باران تابستانی تبدیل به سیل می‌شود و خسارت بیشتری از باران زمستان ایجاد می‌کند؟

این اتفاق چند دلیل دارد. دلیل اول، طبیعت، اقلیم و زیرساخت کشور است که طوری ساخته شده است که در زمستان‌ها آسیبی به آن نرسد. اما در تابستان که فصل ساخت و ساز و تفریح است، چنین آسیب‌هایی به مراتب بیشتر اتفاق می‌افتد. عموم مردم در این فصل به مسافرت و تفریح خود می‌پردازند و مخاطرات طبیعی را جدی نمی‌گیرند. برای مثال، اتفاقی که در استهبان، استان فارس افتاد. بارش‌های مونسونی بارش‌های سیل‌آسایی هستند که بیشتر اوقات بعد از یک روز آفتابی رخ می‌دهد و در عرض چند ساعت، هوا ابری می‌شود و بارش آغاز می‌شود.

دلیل دوم، حجم بارش زیاد در مدت زمانی کم است که به اصطلاح در علم هواشناسی می‌گوییم، شدت-مدت بارش زیاد است. در زمستان می‌بینیم که بعضی روزها از صبح تا شب بارش داریم، اما حجم این بارش‌ها کم است. به علاوه، این باران‌ها با حجم زیادی که دارند، فرصت نفوذ به خاک پیدا نمی‌کنند و منجر به آب‌گرفتگی معابر و رودخانه‌ها می‌شود.

چه جاهایی در معرض آسیب بیشتری هستند؟

نکته‌ای که هم مردم و هم مسئولین مربوطه باید رعایت کنند این است که حتی اگر مسیل‌ها و معابر آب برای چندین سال خشک باشند، باز هم آب در آن‌ها جاری می‌شود. این معابر به طور طبیعی و در طی هزاران سال برای جاری شدن آب طراحی شده‌اند و در هر زمانی امکان بازگشت آب به آن‌ها وجود دارد. ساخت و ساز در حریم معابر آب و بستر طبیعی رودخانه به هیچ وجه نباید انجام شود و این مناطق باید در طبیعت حفظ شوند، در غیر این صورت، شاهد آسیب‌های بیشتری خواهیم بود.

به عنوان یک شهروند،‌ برای جلوگیری از آسیب بیشتر چه کارهایی باید انجام دهیم؟

لطفا هشدارهای هواشناسی را قبل از هر اقدامی به سفر و تفریح جدی بگیرید. پیش‌بینی‌های هواشناسی را از منابع رسمی، رسانه ملی و سایر رسانه‌های معتبر دنبال کنید. گاهی اوقات ممکن است هشدارهایی صادر کنیم و اتفاقی نیفتد، اما می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. ممکن است با وجود این هشدارها چندین بار سفر کرده باشید و اتفاقی نیفتاده باشد، اما همان یک باری که اتفاقی می‌افتد، می‌تواند به قیمت جان شما تمام شود.

برای مثال، ممکن است شما چندین بار در منطقه سبقت ممنوع، سبقت گرفته باشید و تصادفی نکرده باشید، اما در هر صورت احتمال خطر در آن منطقه وجود دارد و چنین هشدارهایی الکی نیست. از محلی که هشدار آب و هوایی برای آن صادر شده است، باید فاصله گرفت، حتی اگر اتفاقی رخ ندهد.

این روزها دیدیم که برخی از افراد حتی با وجود مشاهده سیل و تمنای سایر مردم برای کمک به آن‌ها، آن را نادیده گرفتند و دچار تبعات این بلا شدند. در چنین شرایطی، بهتر است افرادی که در مسافرت هستند، هشدارهای افراد محلی را جدی بگیرند؛ از آنجایی که آن‌ها سالیان سال است در آن مناطق زندگی می‌کنند و با آن آشنا هستند.

شما تا امروز برای جلوگیری از آسیب بیشتر چه کارهایی انجام داده‌اید؟

کار ما در مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، صدور هشدارهای جوی است که از رسانه ملی تا رسانه‌های مکتوب و حتی از طریق پیامک به مردم این مناطق هشدار دادیم. اما بیشتر مردم ترجیح می‌دهند که این هشدارها را نادیده بگیرند و به سفر و تفریح خود در مناطق پرخطر بپردازند. چنین اتفاقاتی بلای طبیعی است و بسیاری از کشورهای دنیا حتی کشورهای توسعه یافته درگیر آن می‌شوند و خسارت‌های بسیاری به آن‌ها وارد می‌شود. در چنین شرایطی، تنها راه آسیب ندیدن، پیشگیری است.

خواهشی که از مردم دارم این است که اخبار را از منابع موثق دریافت کنند و شایعات را باور نکنند. امروز می‌بینیم که در شبکه‌های اجتماعی برخی برای جذب مخاطب شایعاتی را بدون در نظر گرفتن تبعات آن پخش می‌کنند. متاسفانه عموم مردم این شایعات را می‌شنوند و به هشدارهای هواشناسی بی‌اعتماد می‌شوند. از مردم خواهش می‌کنم برای دریافت اخبار موثق هواشناسی به سایت رسمی هواشناسی و سایر رسانه‌های معتبر کشور مراجعه کنند.»

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->