آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

شفا در تربت حسین(ع) است

  • کد خبر: ۱۲۱۳۰۹
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
شفا در تربت حسین(ع) است

حجت الاسلام والمسلمین عالی درباره امام حسین(ع) و امام عصر(عج) در برنامه سمت خدا با اشاره به زیارت امام حسین(ع) در این باره صحبت کرده است و در قسمتی از این گفت و گو سه ویژگی امام حسین(ع) را که در این دعا آمده است بیان می کند.
«الْمُعَوَّضِ مِنْ قَتْلِهِ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ نَسْلِهِ وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ وَ الْفَوْزَ مَعَهُ فِی أَوْبَتِهِ» در این دعا (زیارت ناحیه مقدسه) است که خداوند متعال به عوض این شهادت به امام حسین(ع) سه چیز داد. آن سه چیزی که در این دعا گفته می شود، این است که ائمه از نسل حسین(ع) هستند. امامان بعدی از نسل اباعبدا... هستند. دوم اینکه شفا در تربت امام حسین(ع) است. سوم اینکه خدا کمک می کند و او را در رجعت پیروز می کند که گویی امام حسین(ع) ادامه کاری که نیمه تمام در عاشوراست، آنجا باید تمام کند. «وَ الْفَوْزَ مَعَهُ فِی أَوْبَتِهِ وَ الْأَوْصِیَاءَ مِنْ عِتْرَتِهِ» به او و فرزندان معصومی که رجعت می کنند که آن حکومت الهی را برپا کنند. در این دعا به عوض شهادت به امام حسین(ع) سه چیز داده شده است. در بعضی دیگر از روایات هست که چهار چیز داده شده است. با هم هیچ منافاتی ندارند. به هر حال امام حسین(ع) یک ویژگی هایی برایش قرار داده شده است. روایتی است که این روایت را محمد بن مسلم که از اصحاب امام باقر و امام صادق(ع) بود از هردو بزرگوار نقل کرده است. مرحوم ابن فهد حلّی، که از بزرگان اخلاقی ما در کتاب عدةالداعی بود، من توصیه می کنم دوستان بزرگوار، آن هایی که اهل دعا و مناجات هستند و می خواهند چیزهای ناب از دعا و مناجات گیرشان بیاید، این کتاب عدة الداعی را مراجعه کنند. مرحوم علامه طباطبایی می فرمود: در بین علمای اسلام و شیعه سه عالم اخلاقی وجود دارند که منحصر به فرد هستند؛ سید بحرالعلوم، سید بن طاووس، ابن فهدحلی. مرحوم مجلسی هم در جلد 44 بحارالانوار این روایت را از امام باقر و امام صادق(ع) نقل کرده است؛ «أن الله سبحانه و تعالى عوض الحسین من قتله بأربع خصال» (عدة الداعی/ص57) به عوض شهادت به امام حسین(ع) چهار خصلت داد. 1- «جعل الشفاء فی تربته» خداوند شفا را در تربت امام حسین(ع) و خاک قبر امام حسین(ع) قرار داده است.
...اولین چیزی که عرض کردم، «الشفاء فی تربته» شفا در تربت امام حسین(ع) بود. دومین چیزی که به امام حسین(ع) داده شده است «و إجابة الدعاء تحت قبته» زیر قبه امام حسین(ع) و در حرم اباعبدا... دعا مستجاب است. ما از امام صادق(ع) داریم، از امام هادی(ع) هم داریم که این دو بزرگوار مریض بودند، فردی را آنجا فرستادند که برای ما دعا کنید. امام هادی(ع) در سامرا بودند، حضرت یک فردی را از شیعیان به نام اباهاشم جعفری گفتند که برو حائر حسینی، حرم امام حسین(ع) دعا کن. او وقتی از خدمت امام هادی(ع) بیرون آمد، یکی از شیعیان به او گفت: خود امام هادی(ع) حائر است. خودش زیارتگاه است. خودش حجت خداست. چطور می خواهد شما را آنجا بفرستد. این برایش سؤال شد و خدمت آقا آمد و پرسید: خود شما که حجت الهی هستید، من بروم آنجا و برای شما دعا کنم. امام هادی(ع) فرمودند: خداوند متعال به پیغمبر فرمود: دور خانه خدا طواف کن، حجرالاسود را ببوس. با اینکه مقام پیامبر هم از خانه خدا بالاتر است و هم از حجرالاسود بالاتر است، ولی هرجایی یک آدابی دارد. به پیغمبرش دستور داد که در سرزمین عرفات روز عرفه وقوف داشته باش. آنجا یک مدتی را بیتوته کن و وقوف داشته باش. با اینکه مقام پیغمبر از وقوف و عرفات و همه این ها بالاتر است، ولی هرجایی یک آدابی دارد. از آداب حرم امام حسین(ع) و از حقوق آن حرم این است که آنجا دعا شود و آن حق باید ادا شود. خدا دوست دارد که آن حق آنجا ادا شود، بنابراین برای من برو آنجا دعا کن.
سومین چیزی که به اباعبدا...(ع) داده شده همان است که در این دعا هم بود که از نسل امام حسین(ع) «و الأئمة من ذریته» امام بعدی از فرزندان امام حسین(ع) هستند. و چهارمین چیزی که به اباعبدا... عوض شهادتش داده شده«و أن لا یعد أیام زائریه من أعمارهم» شب و روزی که زائر برای کربلا می رود، این جزو عمرش حساب نمی شود. آن مدتی که برای زیارت می گذراند، از این سؤال نمی شود.

گزیده گفت وگوی حجت الاسلام والمسلمین عالی در برنامه سمت خدا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->