مرکز بین المللی‌سازی کسب وکارهای نوآورانه در زیست بوم نوآوری و فناوری شرق کشور رونمایی شد

  • کد خبر: ۱۲۱۸۶۲
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
مرکز بین المللی‌سازی کسب وکارهای نوآورانه در زیست بوم نوآوری و فناوری شرق کشور رونمایی شد
عصر دیروز ۲۷ مرداد ماه رویداد بین‌المللی‌سازی کسب‌وکار‌های دانش بنیان با محور صادارت برگزار و در این رویداد از مرکز بین المللی‌سازی کسب وکار‌های نوآورانه در زیست بوم نوآوری و فناوری شرق کشور رونمایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مصطفی مکارم، مدیرعامل شتاب‌دهنده کسب و کار فردوسی عصر۲۷ مرداد ماه در رویداد بین‌المللی سازی کسب و کار‌های دانش بنیان با محور صادارت که در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد، اظهارکرد: شتاب دهنده فردوسی از سال ۱۳۹۶  به عنوان شتاب دهنده تخصصی تجارت در شرق کشور کار خود را آغاز کرد. در همان زمان  شتاب‌دهنده فردوسی چشم اندازی را برای ۴ سال اینده در نظر گرفت و بر همین اساس در سال ۱۴۰۰ شتاب دهنده فردوسی تبدیل به مورد اعتماد‌ترین مجموعه کسب و کار‌های دانش بنیان در شرق کشور شد و  به هدف خود رسید. شتاب دهنده فردوسی توانست اعتمادی را در شرق کشور ایجاد و توانست در سال ۱۴۰۰ به عنوان بهره بردارکارخانه نو آوری تبدیل شود.

 



وی افزود: به غیر از شتاب‌دهندگی به عنوان عنصر اصلی فعالیتمان به طراحی مدل‌های نوآوری در مراکز صنعتی، توسعه منابع انسانی و.. ورودکردیم و توانستیم در قالب فعالیت‌های تخصصی به جایی رسیده که نقش اساسی در شرق کشور را ایفا کردیم.

مدیرعامل شتاب‌دهنده کسب و کار فردوسی ادامه داد:  با توجه به این مسائل شتابدهدنه در چند بخش تخصصی مانند مشاوره برای ارزیابی حوزه دانش بنیان، حوزه تبادل فناوری و توسعه دانش بنیان و... مرجع بود. تا اینکه در سال ۹۸ متوجه شدیم که سهم اقتصاد انش بنیان در کشور زیر ۵ درصد و سهم آن در صادارت زیر ۱ درصد است. به این نتیجه رسیدم که بازار‌های دانش بینان در برابر بازار‌های سنتی بسیار کوچک است؛ بنابراین از سال ۹۸ رویکرد ما تغییرکرد و به این نتیجه رسیدیم با ورود به عرصه‌های بین الملل می‌توانیم فضای نوآوری را اثر گذار کرده که در تولید ناخالص ملی نقش آفرینی کرد.    

مکارم تصریح کرد: دریک ماه پیش با همکاری مجوعه ایتا مقرر شد بر اساس رفتار‌ها و کریدور‌ها مرکزی برای شرکت‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان شرق کشور با رویکرد بین المللی سازی  و برای ورود آن‌ها به بازار مدلی برای شرق کشور طراحی  شود. ۸۰ درصد محصولات شرکت‌های دانش بینان و فناور اگر خوب به آن‌ها پرداخته شود در خارج از کشور نیز قابل فروش خواهند بود و متقاصی دارد. برای همین مرکز به گونه‌ای طراحی شد که چندین نقش برای شتابدهنده فردوسی و مجموعه ایتا درنظر‌گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مدل شتاب‌دهنده فردوسی نقش راهبری و شناسایی ظرفیت‌ها، زیر ساخت‌ها، شرکت‌های فناور و ارتباطات برای شناسایی ظرفیت‎های صادارت را در دستور کار قرارداد. همچنین انچه که این فرایند نیاز به حمایت‌های مالی  اعم از حمایت‌های دولتی، غیر دولتی و... و همچنین تسهیلگری در شرق کور با شتاب‌دهنده فردوسی است.

مدیرعامل شتاب‌دهنده کسب و کار فردوسی عنوان کرد: مجموعه ایتا نیز در این مدل ماموریتش انجام فرایند تخصصی  برای ارتباط با دنیا و تسهیلگری و اجرای بین‌اللمل است. مجموعه‌های دولتی، غیر دولتی، حمایتی و.. در این کار در کنار ما قرار داشته و شرکت‌های دانش بنیان و فناور زی نفع اصلی این فرایند هستند.

در ادامه مجتبی رضاخواه، دبیرکل شورای اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی (عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی) در ادامه این نشست اظهار کرد: واقعیت این است که رزویداد حاضر دو نکته مثبت دارد. وقتی این دو نکته در کنار هم قرار می‌گیرد ارزش کار را افزون می‌کند. پروسه ایجاد خدمت یا کالا‌های دانش بنیان و همچنین صادارت این محصول و ایجاد زیر ساخت ان زمانبر خواهد بود.

وی افزود: در حال با توجه به اینکه  شرکت‌ها فعال زیادی در کشور وجود دارد این سوال مطرح است که باید چه کنیم تا اقتصاد کشور رشد کرده و خروجی آن افزایش یابد؟.
رضا خواه تصریح کرد: بعضی مواقع اتفاقاتی مانند این رویداد رخ می‌دهد که می‌تواند مزیت محسوب شود. این نوع فعالیت‌ها در این رویداد است می‌تواند پتانسیل‌های کشور را افزایش دهد. اگر بتوانیم ارتباط را با سایر کشور ایجاد و خدمات و محصولات دانش بنیان را صادر‌کنیم بسیار مطلوب است، زیرا این مساله حضور ما را در بازار‌های بین المللی را رقابتی می‌کند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی ادامه داد:وقتی با قیمت رقابتی وارد بازرهای بین المللی می‌شویم جای خود را در بازار پیدا کرده و همچنین در اثر روابط بین المللی برای کشور ارز اوری ایجاد می‌کنیم. ادامه این مسیر در چند سال آینده نقطه اتکا برای کشور خواهد بودو این مساله از منظر حکمرانی بسیار مهم است‌.
در ادامه محمد صادق توکلیان، رئیس هیات مدیره شرکت ایتا درخصوص رونمایی از مرکز بین المللی‌سازی کسب وکارهای نوآورانه در زیست بوم نوآوری و فناوری شرق کشور اظهار کرد:   بعد از ۱۵ سال کار شبانه روزی و توسعه بین المللی به یک اصل رسیدیم که صادرات و بین المللی سازی نیاز به نوع آوری دارد.

وی افزود: ما معتقدیم‌ که باید تغییر سازنده در مدل‌های موجود ایجاد کنیم. این مدل را در دو بخش در این مرکز طراحی شد. مدل رایج مدل بی تو بی است. در این مدل به شرکت صادارتی مراجعه شد و این مدل بسیار رایج است. اما این مدل بهره وری لازم را ندارد، زیرا مدل دارای اشکال است.

وی افزود: این مد ل  باید به مدل بی تو بی دی یا بومی سازی متدهای توسعه ای مبتنی بر بوم ایران تغییر کند.

رئیس هیات مدیره شرکت ایتا درباره مزیت اساسی این مدل بیان کرد: این مدل منفعت  توسعه گرد در راستای کسب و کار شما بوده و با شما هم منفعت می‌شود. در مدل بی تو بی منفعت شما در مقابل منفعت خریدار است ولی در مدل بی تو بی دی شما به همراه کسی که دارای ویژگی‌های خاص است هم منفعت می‌شوید. در توسعه بین المللی سازی کسب و کار به این اعتقاد رسیده‌ایم که سه اصل ارزیابی، توانمند سازی و بازار باید درکنار هم قرارگیرد. در مرکز بین المللی‌سازی مدل برای هر کسب وکارهای این سه اصل رعایت شود. در این مدل پس از ارزیابی  طراحی برای بازار با نظارت کامل افراد متخصص در این حوزه انجام می‌شود.

گفتنی است در این رویداد پائولو آرمینیو، قائم مقام و مدیریت نوآوری خانه صمت ونیز، الهام بیات، مدیر اجرایی اتاق ایران و آلمان و ... در خصوص رونمایی مرکز بین المللی‌سازی کسب وکارهای نوآورانه در زیست بوم نوآوری و فناوری شرق کشور و تاثیرات آن در حوزه توسعه بین المللی سازی  کسب و کار و صادرات و ... به ایراد سخن پرداختند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->