ملیحه فلاح | شهرآرانیوز، روز گذشته از مردم عادی بگیرید تا مسئولان استانی و شهری به استانداری خراسان رضوی آمده بودند تا مشکلات خود یا سازمان متبوعشان را با معاون رئیسجمهور در میان بگذارند و از او بخواهند که چارهای برای رفع چالش آنها بیندیشد.
طیف درخواستها گسترده بود. مرد مسنی با داشتن سه فرزند و پس از ۲۸سال خدمت از حقوق بازنشستگی خود گلایه داشت و خانمی درخواست تسریع در پرداخت وام ازدواج دخترش برای خرید جهیزیه را مطرح کرد. دهیاری برای رسیدگی به درخت کهنسال روستا و ایجاد ظرفیت گردشگری اعتبار میخواست و دیگری از وضعیت راه روستا گله میکرد.
تعداد مسئولان هم کم از مردم نبود؛ آمده بودند تا با بیان مشکلات و ظرفیتهای کاریشان، اعتبارت سازمان خود را زنده کنند که یکی از مهمترین آنها دستور مساعدت برای پرداخت سریعتر ۱۴۰۰میلیاردتومان اوراق مشارکت ساخت قطار شهری مشهد، از محل مصوبات سفر رئیسجمهور به خراسان رضوی بود.
روزهای نخست سال جاری بود که آیتا... سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور کشورمان، به مشهد سفر کرد که حاصل این سفر، مصوبات گوناگونی درزمینههای مختلف ازجمله تصویب اعتبار ۶هزارمیلیارد تومان برای ساخت خطوط قطار شهری مشهد بود. همین یک ماه قبل نیز استاندار خراسان رضوی در بازدید از خطوط در حال ساخت قطارشهری وعده داد که بهصورت ویژه پیگیر تحقق این بودجه است تا سهم قطار شهری مشهد از دولت اختصاص یابد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی روز گذشته در حاشیه جلسه «میز ارتباطات با مردم» در مصاحبه با شهرآرا گفت: اختصاص ۶هزار میلیاردتومان از منابع در مدت سهسال برای ساخت خطوط قطار شهری مشهد، یکی از مصوبات سفر رئیسجمهور به خراسان رضوی بود؛ قرار شد از این میزان، ۲ هزار میلیاردتومان از منابع نفتی تأمین شود که مسیر پیگیری متفاوتی دارد.
جواد خدایی افزود: همچنین قرار بود ۴هزارمیلیاردتومان دیگر نیز ازطریق اوراق مشارکت تأمین شود که در این جلسه درخواست شد یکسوم آن، امسال به شهرداری مشهد پرداخت شود.
به گفته او دستور مساعدت برای پرداخت سریعتر ۱۴۰۰میلیاردتومان اوراق مشارکت ساخت قطار شهری مشهد از محل مصوبات سفر رئیسجمهور به خراسان رضوی، عدد بزرگی است و از مهمترین دستورات معاون رئیسجمهور در این جلسه برای مردم مشهد است.
قطار شهری مشهد یکی از مهمترین پروژهها برای مردم و توسعه شهر است. آنطورکه مسئولان شهری میگویند، هزینه ساخت یککیلومتر از قطار شهری ۱۲۰۰میلیاردتومان آب میخورد. شاید اگر اینطور به ماجرا نگاه کنیم، پرداخت ۱۴۰۰میلیاردتومان اوراق مشارکت تا پایان سال چندان به چشممان نیاید، اما این رقم نیز باتوجهبه پرهزینهبودن ساخت قطار شهری و کمبود بودجه در این بخش میتواند کمککننده باشد؛ مثلا برای ساخت ۶۰ درصد باقیمانده خط۳ مترو رقمی معادل ۵هزارمیلیارد تومان نیاز است که بخش اعظم کار باقیمانده مربوطبه خرید تجهیزات با اعتبار حدود ۲هزارمیلیاردتومان است، یا برای ساخت ایستگاه مترو امامرضا (ع) ۲۵۰میلیاردتومان اعتبار لازم است؛ پس اگر این اعتبار به شهرداری مشهد تزریق شود، میتواند به پیشرفت این پروژه کمک کند.
معاون رئیسجمهور در حاشیه برنامه میز خدمت و ارتباطات مردمی استانداری خراسان رضوی با تبریک هفته دولت گفت: در اولین سالگرد تشکیل دولت سیزدهم هستیم و سفرهایی که در این سالگرد انجام میشود، بیشتر برای رسیدگی به مشکلات بودجهای استانها و بررسی مصوبات سفر رئیسجمهور است.
سیدمسعود میرکاظمی با تأکید بر اینکه در این سفرها تلاش میکنیم مشکلات بودجهای را که در استانها حلشدنی نیست، پیگیری کنیم، افزود: در این سفر، مشکلات بودجهای که در خراسان رضوی وجود دارد و ازطریق استان قابل پیگیری نیست، بررسی و راهکارهایی برای حل آن ارائه شد.
او در ادامه با اشارهبه اهمیت همه موارد مطرحشده در جلسه میز خدمت اضافه کرد: امروز برخی از مردم و مسئولان دستگاههای استان خراسان رضوی، مطالب و مشکلات خود را مطرح کردند که همه موارد دارای اهمیت بود.
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، همه درخواستهای مطرحشده بعداز بررسی ثبت شدند و دستورات لازم برای پیگیری همه این موارد به دستگاههای مربوطه اعم از وزارتخانهها و سازمانهای کشور صادر شد.
در این برنامه که بیش از دو ساعت به درازا کشید، میرکاظمی، شنونده ۳۳درخواست ازسوی مردم و مسئولان بود و ۴۷درخواست نیز بهصورت مکتوب به او ارائه شد. یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی و رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان، ازجمله کسانی بودند که در این جلسه حضور داشتند.