سرخط خبرها

منطقه ۱۲، شهری هوشمند

  • کد خبر: ۱۲۳۵۶
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
منطقه ۱۲، شهری هوشمند
شهریار آ‌ل‌شیخ معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد
در شهر‌های مختلف دنیا با دیدگاه‌های مختلف به «شهر هوشمند» نگاه می‌کنند. مثلا در برخی شهر‌ها هوشمندسازی در رابطه با منابع آب است. در شهر‌هایی هوشمندسازی بر محور پیاده‌محوری است. برخی شهر‌ها دنبال اهداف زیست محیطی هستند و با شعار شهر بدون کربن، هوشمندسازی آن شهر را دنبال می‌کنند. در نهایت هر شهر با توجه به الزامات و نیاز‌های خود استراتژی‌اش را لحاظ می‌کند.
اینکه چرا ما در شهر‌های مختلف فرمولی یکسان برای هوشمندسازی نداریم، دلیلش آن است که در هر شهر با چالشی خاص روبه‌رو هستیم؛ بنابراین استراتژی‌هایی که در شهر‌های مختلف استفاده می‌شود همواره مختلف هستند.
پایداری شهر هوشمند زمانی است که با چرخه نوآوری پیوند بخورد. به معنای اینکه مجموعه‌های خلاق، استارتاپ‌ها و مجموعه‌های اکوسیستم به یکدیگر متصل باشند. زمانی که این عناوین با چرخه نوآوری تلفیق شوند یک شهر هوشمند بر اساس اولویت‌ها و براساس منابع تشکیل می‌شود.
ایجاد پایگاه‌های داده و نیز ایجاد زمینه‌های دسترسی آزاد به اطلاعات، پیش‌فرض اساسی برای به وقوع پیوستن یک شهر هوشمند است. باید بتوانیم با شناختی که از وضعیت شهر‌های خودمان داریم با توجه به شرایط فرهنگی و اقلیمی و دیگر اطلاعات، مسائل و مشکلات خودمان را در یک شهر حل کنیم.
مجموعه‌ای که می‌تواند ارتباط بین شهروند و مدیریت شهری را از یک ارتباط سنتی و قدیمی به یک ارتباط مدرن و کارآمد تبدیل کند، به نمود‌هایی از مجموعه فعالیت‌های دیجیتال، اپلیکیشن‌های شهروندی، نقشه‌های شهری و دیگر استارتاپ‌های مرتبط نیاز دارد، همچنین برای ایجاد یک شهر هوشمند این نیاز اساسی وجود دارد که مردم برخی رفتار اجتماعی و شیوه زندگی خود را تغییر دهند. درگیرکردن مردم در شهر هوشمند نیاز به خلاقیت دارد و درگیری مردم با شهر خلاق باید به‌گونه‌ای باشد که با بستر اجتماعی، فرهنگی و شرایط اقلیمی مردم هم‌خوان باشد، از طرفی شهر هوشمند یک پروژه خشک نیست که آن را در یک زمان و مکان مشخص اجرایی و افتتاح کنیم.  هوشمندسازی شهر یک رویکرد سبک زندگی است که برای حل مسائل و چالش‌های اصلی برنامه‌ریزی می‌کند.
با توجه به مجموع صحبت‌های انجام شده باید این نکته را نیز بیان کرد که در مجموعه شهرداری مشهد زیرساخت‌های لازم برای دسترسی آزاد به اطلاعات فراهم شده است. اکنون همه مجموعه‌های خلاق می‌توانند با توجه به نیاز خود از طریق api به دیتای لازم دسترسی داشته باشند؛ بنابراین با کمک این اطلاعات اکنون مجموعه‌ای از خدمات و استارتاپ‌ها شکل گرفته‌اند، به طور مثال اپ‌هایی فعال شده‌اند که در حوزه جمع‌آوری زباله‌های بازیافت‌شدنی موفق عمل کرده و توانسته‌اند تا ۵۰ درصد تفکیک زباله را افزایش دهند.
با توجه به زیرساخت‌ها به صورت پایلوت منطقه ۱۲ از شهرداری مشهد در ۵ ماه گذشته صددرصد الکترونیک اداره شده است. این منطقه از شهرداری همه ارتباطاتش را با شهروندان از طریق اپلیکیشن انجام می‌دهد، نتیجه الکترونیکی‌شدن ارتباط بین شهروند و شهرداری تا امروز کاملا موفق بوده است و میزان زمان لازم برای هر مرحله از پرونده یک شهروند از ۲۱ ساعت به ۱۲ ساعت کاهش یافته است. مجموعه این اقدامات آثار زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متنوعی را به دنبال خواهد داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->