سرخط خبرها
معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد خبر داد

انجام مطالعات تغییر وضعیت نرده‌های بی‌آر‌تی

  • کد خبر: ۱۲۳۶۹
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
انجام مطالعات تغییر وضعیت نرده‌های بی‌آر‌تی
شوشتری
دبیر شهرآرامحله
صحبت از مشکلات خیابان طبرسی که می‌شود، گویا همه‌چیز در یک کلمه خلاصه می‌شود؛ نرده. نرده‌هایی که ابتدای دهه ۹۰ خیابان را به ۲ قسمت کرد و مزاحم همیشگی کاسبان این خیابان شد.
سال ۹۱ بود که با آغاز ساخت مسیر نخستین بی‌آر‌تی در مشهد پای نرده به این خیابان باز شد و کل مسیر از پایانه طبرسی تا پایانه امام‌رضا (ع) به‌طول چندکیلومتر نرده‌گذاری شد تا آنچه از آن با نام ایزوله یاد می‌شد، اجرایی شود. حال توسعه خطوط بی‌آر‌تی در مشهد و گسترش آن در نقاط دیگر شهر که همراه با اصلاحاتی بود، کاسبان خیابان طبرسی را هم به فکر انداخته است تا دوباره درخواستشان مبنی‌بر جمع‌آوری نرده‌های خط‌یک بی‌آرتی در این محدوده را از شهرداری مطالبه کنند. کاسبانی که این‌بار در درخواستشان موضوع کاسبان خیابان توحید را پیش کشیده و می‌گویند: چندی قبل در خیابان توحید نرده‌های بی‌آرتی جمع و جدول‌گذاری صورت گرفت، طرحی که هم به نفع کاسبان و هم مردم تمام شد. حال کاسبان طبرسی هم همین نوع اصلاح را برای این محدوده از شهرداری می‌خواهند.

مشکل کاسبان نرده است، نه ایزوله بودن مسیر
آنچه هست اینکه باگذشت بیش‌از ۷ سال از راه‌اندازی خط‌یک بی‌آر‌تی در طبرسی و خدمات مطلوبی که در جابه‌جایی مسافر دارد، کاسبان با ایزوله بودن مسیر آن کنار آمده‌اند، اما هنوز هم نرده‌ها را مزاحم کارشان می‌دانند.
رضایی یکی از همین کاسبان که از ۱۲ سال قبل خرید و فروش سوغات را در این خیابان دنبال می‌کند، می‌گوید: مشکلی با بی‌آر‌تی نداریم، اما از زمانی که نرده‌گذاری برای این خطوط انجام شده است، خریدار‌ها ۲ قسمت شده‌اند؛ یعنی افرادی که فقط از سمت راست خیابان خرید می‌کنند و افرادی که از سمت چپ وسایلشان را می‌خرند. این برای کاسب ضرر به همراه دارد؛ چراکه زائر و مجاور حتی برای گرفتن قیمت هم در مغازه من پا نمی‌گذارد. درواقع خریدار به چشم نمی‌بیند نرده‌ها را دوربزند و از سمت دیگر خیابان هم خرید کند. این می‌شود که خریدار مغازه‌ها ریزش می‌کند. همچون آنچه در این سال‌ها دیده و تجربه کرده‌ایم.
محمدزاده دیگر کاسب خیابان طبرسی هم با صحه گذاشتن بر همین نکات، اضافه می‌کند: مشکل دیگر این نرده کشی‌ها کم‌بودن تعداد خروجی و ورودی‌هاست. روبه‌روی مغازه من را ببینید (فاصله بین طبرسی ۹ تا مقابل طبرسی ۱۶) تا چه مسافتی نرده‌ها بدون یک خروجی قرار دارد. این ضربه بزرگی به بازار فروشنده‌هاست، چون نمی‌توانند از آن‌طرف خیابان مشتری را به این‌طرف بکشانند.
احمدیان هم به همه این موضوع‌ها اشاره می‌کند و با پیش‌کشیدن نحوه اصلاح مسیر بی‌آر‌تی در خیابان توحید، ادامه می‌دهد: کاسبان این خیابان اعتراض کردند و شهرداری به حرفشان کرد؛ چون بسیاری از آن‌ها مالک هستند، اما کاسبان این خیابان تاکنون چندبار اعتراض کرده‌اند و، چون بیشتر مستأجر هستند و نمی‌توانند وقت بگذراند و دائم پیگیر باشند، مطالبه‌شان روی زمین مانده است. حال از شهرداری درخواست می‌کنیم همچون مسیر بی‌آر‌تی خیابان توحید که جدول جایگزین نرده شد و تردد مردم به‌راحتی از این سمت خیابان به‌طرف دیگر انجام می‌شود، در مسیر بی‌آر‌تی خیابان طبرسی هم نرده‌ها را جمع‌کنند و ایزوله بودن را با جدول‌کشی اجرا کنند تا کارایی آن از بین نرود.

مطالعات به پایان نرسیده است
به‌دنبال همین درخواست‌ها بود که حدود ۲ ماه گذشته معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد احتمال اجرایی شدن طرح جمع آوری نرده‌های خطوط بی‌آرتی را اعلام کرد. حال خلیل‌ا... کاظمی در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرده است که مطالعات برای حذف یا طرح جایگزین نرده‌های خطوط بی‌آر‌تی در خیابان طبرسی درحال انجام است و به اتمام نرسیده است.
به‌گفته وی به محض آنکه مطالعات یادشده با نتیجه مثبت همراه باشد، پیگیری و اجرا خواهد شد.

تلاش برای رفع بوی نامطلوب طبرسی
کاسبان طبرسی که مطالبه اصلی‌شان در جایگزینی نرده‌های بی‌آر‌تی خلاصه می‌شد، در مشکلاتشان به بوی نامطبوع این خیابان به‌ویژه نزدیک چهارراه مقدم هم اشاره‌کردند.
مهمی که سرپرست معاونت فنی‌وعمران شهرداری منطقه ثامن از تلاش در زمستان امسال برای رفع این بو خبر می‌دهد.
صفری می‌گوید: کار‌های اصلاحی در کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی آغاز شده است که نمونه آن بتن‌ریزی کانال قدیمی نوغان و ایجاد کانال جدید است. همچنین چندماه گذشته گام اول اجرای اگو در بخشی از خیابان طبرسی هم عملیاتی شد که ادامه آن به‌زودی آغاز خواهد شد تا به بازارچه شهید آستانه‌پرست برسد.
طبق گفته‌های او با این اقدامات تا حد زیادی انتشار بوی نامطبوع در خیابان طبرسی کم خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->