دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد ارتقا می‌یابند بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ
سرخط خبرها

بر مدار مـردم

  • کد خبر: ۱۲۵۵۶
  • ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۰
بر مدار مـردم
نگاهی تاریخی به سیاست‌های محتوایی روزنامه «شهرآرا»
سیدجواد اشکذری - زمانی که «شهرآرا» به عنوان یک پیش شماره آزمایشی در یکی از شنبه‌های نیمه اول دی ماه سال ۱۳۷۲ با دستور عباس امیری پور، شهردار وقت مشهد، منتشر شد، کمتر کسی فکر می‌کرد این چند صفحه گاهنامه سیاه و سبز بی رنگ و روی آزمایشی، بعد از ۲۶ سال به یکی از جدی‌ترین روزنامه‌های نه تنها مشهد بلکه کشور تبدیل گردد و در ردیف روزنامه‌های «الف» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد. این روزنامه بومی شانزده صفحه‌ای تا امروز که ۳۰۰۰ شماره از انتشارش می‌گذرد، اخبار بسیاری منتشر و موضوعات بسیاری را هم پیگیری کرده است تا نشان دهد می‌تواند نشانی مردمی در رسانه‌های شهرش باشد. مردمی که در مسیر شهرآرا حرف‌ها خوانده اند و حالا در ایستگاه یکشنبه، اولین روز زمستان ۹۸ حرف‌ها دارنددرباره «شهرآرا».

هفته هفته تا هر روز
«شهرآرا» که با تیتر «باید امکانات نسبی برای زوار حضرت رضا (ع) فراهم شود»، انتشار اولین پیش شماره خود را آغاز کرد، بعد از انتشار ۳۰ پیش شماره، اولین شماره هفته نامه شهرآرا را دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۷۵ با تیتر یک «مشهد در آستانه پذیرایی از سران اکو» منتشر کرد. این هفته نامه در مسیر فراز و نشیب خود، چند سالی را طی کرد تا اینکه شورای اول شهر مشهد رأی به تعطیلی هفته نامه داد تا ۲۲۱، آخرین شماره‌ای باشد که در روز ۲۳ اسفندماه سال ۷۹ منتشر شود. اما «سلام»، تیتر یک هفته نامه‌ای می‌شود که بعد از چندماه دوری از فضای رسانه ای، دوباره در ابتدای پاییز سال ۸۰ روی دکه‌های روزنامه فروشی مشهد به مردمش سلام می‌فرستد. سلامی که تا خرداد ۸۸ به صورت هفته ای، اما مستمر ادامه داشته و هیچ گاه ختم نشد به خداحافظی.

داشتن یا نداشتن یک روزنامه شهری
«خداحافظی» واژه‌ای بود که در بهار ۸۸ خیلی شنیده می‌شد و خیلی‌ها مدعی بودند که مشهد ظرفیت خبری و موضوعی زیادی برای انتشار یک روزنامه ندارد و با کاهش تب رسانه‌ای اش، به سرعت خداحافظی خود را از فضای مطبوعات کشور اعلام خواهد کرد. برخی معتقد بودند مردم میلی به اخبار بومی ندارند و اگر هم داشته باشند، آن‌ها را در لابه لای اخبار اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جست وجو خواهند کرد. برخی هم در شروع مسیر، انتشار این روزنامه محلی و شهری را محکوم به فنا دانستند و معتقد بودند که اگر مردم مشهد هم این ضرورت را احساس کنند -که محال است- با نبود خبرنگاران بومی و محلی نویسی که مشهد را بشناسند و نگاه دقیق و عمیقی به شهر داشته باشند، «شهرآرا» به مشکل خواهد خورد و از این نظر گام‌های «شهرآرا» را برای مردم نگاری مشهد و در نهایت ارتباط آن‌ها با یک روزنامه خاص خود مشهد، سست می‌پنداشتند. این حرف‌ها حتی از سوی مطبوعاتی قدیمی ادامه داشت تا انتشار اولین شماره شهرآرا.

«شهرآرا»؛ هر روز با شما
اولین شماره روزنامه «شهرآرا» با تیتر «شهرآرا؛ هر روز با شما» با طراحی متفاوت از قبل، در سوم خرداد ۸۸ وارد دکه‌های روزنامه فروشی شد و جلال فیاضی، اولین مدیرمسئول و به نوعی مؤسس روزنامه، در سرمقاله خود به چند رویکرد محتوایی از جمله «شهرآرا؛ آیینه مشهد امروز و پنجره‌ای به سوی مشهد فردا»، «روزنامه‌ای توسعه گرا برای پیشرفت همراه با عدالت مشهد در کنار مدیران و مردم»، «پیشرو در اطلاع رسانی، روشنگری و فرهنگ سازی»، «سخن گاه صادق صاحبان اندیشه و نظر اهالی قلم و هنر در دیار فردوسی بزرگ» و «پایگاهی برای طرح اندیشه‌های ناب خود در جامعه» تأکید کرد. آخرین تیتر یک درباره «شهرآرا» در دوران مدیریت فیاضی، «مشهد، ۳ سال روی خط شهرآرا» بود که در شماره ۸۵۲ منتشر شد و حدود ۴۰ روز بعد، یعنی در شماره ۸۸۸ مورخ ۱۹ تیرماه سال ۱۳۹۱، نام او برای آخرین بار در شناسنامه «شهرآرا» مشاهده شد. او به غیر از دوران مدیریتش در هفته نامه، ۱۱۴۳ روز در روزنامه «شهرآرا» فعالیت کرد. سیدجلال فیاضی در آخرین سرمقاله خود در آستانه بازنشستگی، به قلم سوگند خورد و «شهرآرا» را ترک کرد.

شهرآرای امروز؛ حق مردم مشهد
روزنامه «شهرآرا» در شماره‌های ۸۸۹ تا ۸۹۱، نام مدیرمسئول خود را در شناسنامه اش درج نکرد و از شماره ۸۹۲ نام علی حامدمقدم به عنوان سرپرست اعلام شد. او در اولین شماره مدیریت خود، در اولین سرمقاله اش با عنوان «بر مدار مردم» به تشریح برنامه هایش پرداخت. این شماره در تاریخ ۲۴ تیرماه سال ۱۳۹۱ با تیتر «سهم مشهد از بودجه استان، اداکننده حق شهر امام رضا (ع) نیست» منتشر شد. علی حامدمقدم از ۲۰ تیرماه سال ۱۳۹۱ تا ۳۰ آذرماه سال ۱۳۹۲ به مدت ۵۴۶ روز مدیرمسئول روزنامه «شهرآرا» بود. او در شماره ۱۳۰۶ روزنامه، (در سی ام آذرماه) در طولانی‌ترین سرمقاله تاریخ انتشار «شهرآرا» با تیتر «شهرآرای امروز حق مردم مشهد است»، شهرآرا را روزنامه مردم مشهد و نیز مکانی برای تبادل آرا و نظرات همه اقشار دانست و بر چند نکته مانند «حرکت نکردن شهرآرا در مطامع سیاسی فرد یا جریان حزبی خاص»، «ضرورت حیاتی گسترش مخاطبان روزنامه متناسب با سلایق و علایق آن‌ها به ویژه مخاطبان جوان»، «ایجاد و تقویت جریان تبیین و تشریح ارزش‌های گران قدر انقلاب اسلامی و راه و سیره شهدای عزیز» و «وظیفه تنویر افکار عمومی و بیان انتقاد به شهرداری» تاکید کرد. او در بخشی از سرمقاله خود نوشت: «اگر شهردار مشهد به عنوان نماینده مردم مشهد به دنبال بهره گیری از تکنیک‌ها و تخصص‌های ارتباطات جمعی به منظور ارتباط مؤثر با مردم و استفاده از نظرات آن‌ها در تصمیم سازی‌ها و در نهایت تصمیم گیری‌های شهری است، وجود یک روزنامه مردمی قوی و اثرگذار مانند شهرآرای امروز، راه حل مقرون به صرفه‌ای برای این مهم است؛ بنابراین به نظر می‌رسد در ضرورت وجود روزنامه‌ای توانمند که روزنامه مردم مشهد باشد و تبدیل به روزنامه شهرداری مشهد نشود، تردیدی وجود ندارد.»

روزنامه نگاری اسلامی در «شهرآرا»
ظهر ۳۰ آذرماه سال ۱۳۹۲، حجت الاسلام محسن بذرگری هاشمی و علی حامدمقدم در تحریریه حضور پیدا کردند و یکی از آ ن‌ها با خبرنگاران و همکارانش سلام کرد و دیگری خداحافظی. شناسنامه «شهرآرا» از شماره ۱۳۰۷، محسن بذرگری را با عنوان مدیرمسئول در خود دید. سومین مدیرمسئول روزنامه در نشست معارفه خود به بیان دیدگاه‌های خود درباره «شهرآرا» پرداخت. «پا در مسیری گذاشته ایم که افق آن احیای تمدن نوین اسلامی خواهد بود»، «به روزنامه نگاری اسلامی کمتر توجه شده است»، «یک روزنامه نگار برای خودش و جشنواره تیتر نمی‌زند، بلکه کارش باید برای مردم و رضای خدا باشد»، «مشهد شهری است که مختص به خود مشهد است» و «باید مشهد را با ممیز‌های خود مشهد در روزنامه شهرآرا ببینیم» نمونه‌هایی از دیدگاه‌های این روزنامه نگار به شمار می‌آید.

تبدیل «شهرآرا» به رسانه کامل مردمی
محسن بذرگری هاشمی مؤسسه «شهرآرا» را در ابتدای سال ۱۳۹۶ ترک کرد و نام امیر جلیل نژاد که در آن زمان سردبیر شهرآرا بود، به مدت ۳ ماه در شناسنامه «شهرآرا» به عنوان جانشین مدیرمسئول و سردبیر درج شد. با پیروزی اصلاح طلبان و آمدن اعضای شورای پنجم مشهد و مشخص شدن تغییرات در «شهرآرا»، جلیل نژاد از مؤسسه رفت و مجید تفکر که در آن زمان معاون اجرایی و اداری مؤسسه بود، به مدت ۲ ماه سرپرستی «شهرآرا» را بر عهده گرفت تا حکم مجید خرمی صادر شود. نام مجید خرمی به عنوان مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا از ۱۵ مهرماه سال ۱۳۹۶ در شناسنامه «شهرآرا» جای گرفت. انتشار روزنامه در مدیریت خرمی از شماره ۲۳۷۹ با تیتر «شهرآرای مردمی» آغاز شد و تا امروز که شماره ۳۰۰۰ منتشر شده است، ادامه دارد. خرمی در ابتدای حضورش به موضوعات و مسائلی، چون «زنده کردن روحی شهرآرا در پیکر شهر»، «تبدیل شهرآرا به رسانه کامل مردمی»، «استفاده از هر فرصتی با توجه به توانمندی‌های خبرنگاران برای بهتر شدن شهرآرا» و «حامی حضور و نگاه بانوان و زنان در جامعه» اشاره کرد. او معتقد بوده که اقداماتی را انجام خواهد داد که مردم تغییرات شهرآرا و ضرورت وجود روزنامه محلی را احساس کنند.

«شهرآرا»؛ صدای مردم مشهد
در ۳۰۰۰ شماره گذشته شهرآرا که از سوی ۴ مدیرمسئول اداره می‌شد، تاکنون ۴ شهردار به عنوان متولیان اصلی انتشار این روزنامه بر مسند نشسته‌اند و هر یک دیدگاه و اهدافی درانتشار روزانه آن داشته اند که «دغدغه مردم داری شهرآرا» در همه دیدگاه‌های آنان مشترک است. محمد پژمان که با حکم او، فیاضی و حامدمقدم به مدیریت روزنامه رسیدند، معتقد بود که «شهرآرا یک روزنامه فرهنگی، اجتماعی و اطلاع رسانی است و باید از ورود به رقابت‌ها و دسته بندی‌های سیاسی پرهیز کند.» همچنین این شهردار بر این نظر بود: «تحقق انتشار روزنامه شهرآرا با توجه به ضرورت مشارکت مردم در مدیریت شهری و آگاهی مردم از سیاست ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های شهرداری شکل گرفته است» و «شهرآرا پل ارتباطی بین مردم و تمامی دستگاه‌های اجرایی است و تلاش خواهد کرد در جهت فرهنگ سازی، افزایش تعلق مردم به شهر و تقویت مشارکت مردمی در اداره شهر مشهد نقش مناسبی را ایفا کند.»
همچنین سیدصولت مرتضوی، شهردار وقت مشهد، در نشست معارفه محسن بذرگری، روزنامه «شهرآرا» را متعلق به مردم مشهد دانست و بر چند نکته مانند «شهرآرا باید طبیب درد‌ها باشد»، «شهرآرا باید درد مردم را بشناسد و نسخه‌ای متناسب با این درد‌ها تجویز کند»، «شهرآرا باید مخاطب شناسی کند» و «قضاوت روزنامه «شهرآرا» باید عادلانه و نقدش منصفانه باشد» تأکید داشت. مجید خرمی، تنها مدیرمسئولی بود که از ۲ شهردار حکم دریافت کرد. اولی قاسم تقی زاده خامسی بود که در نشست معارفه مدیرمسئول خود بیان کرد: «باید مردم شهرآرا را ببینند تا بدانند صدای آنان شنیده می‌شود، بر همین اساس باید روی خلأ‌هایی که باعث دوری مردم از شهرآرا می‌شود، کار شود و با پرکردن این خلأ‌ها در جهت بهبود شرایط شهرآرا استفاده شود.» او همچنین به نکاتی، چون «روزنامه داری با کار زور اداره نمی‌شود»، «روزنامه با عشق است که تولید می‌شود»، «شهرآرا باید باب طبع مردم بنویسد»، «شهرآرا باید صدای مردم مشهد باشد»، «در حال حاضر روزنامه به خبر زنده نیست، به گزارش و مقاله زنده است»، «شهرآرا باید به یک قطب روزنامه نگاری تبدیل گردد»، «شهرآرا از انتشار صدای مخالف نترسد»، «شهرآرا باید به سمت نقد برود» و «روزنامه شهرآرا باید در کنار تحلیل مباحث و مشکلات شهری، دنیای مجازی را نیز دریابد و به تقویت نقش خود در فضای مجازی بپردازد» اشاره کرد. در نهایت محمدرضا کلائی، شهردار این روز‌های مشهد، به مناسبت دهمین سالگرد انتشار روزنامه شهرآرا در یادداشتی با عنوان «شهرآرا، توسعه دهنده امید و زندگی» به بخشی از دغدغه‌های خود در مدیریت محتوایی این روزنامه پرداخت: «روزنامه شهرآرا که به دنبال توسعه، امیدوار به زیباتر کردن زندگی برای ساکنان دیار امام رضا (ع) است، در این میان نقشی سزامند و اثری شایسته دارد. این نقش را هم در حوزه ارگانی به عنوان رسانه مدیریت شهری به خوبی ایفا می‌کند و هم صدا و زبان مردمان شهر است که می‌خواهند هر روز زندگی بهتر از روز پیش داشته باشند.» او همچنین در مراسم دهمین سالگرد انتشار روزنامه شهرآرا، تنوع و تکثر را ویژگی شهرآرا دانست و با اشاره به اینکه مشهد پایتخت معنوی ایران اسلامی است، گفت: «نگاه شهرآرا در دادن تنوع، تکثر، ارائه فرم و محتوا‌های متنوع و متکثر تاحدود زیادی فرصت را برای نمایش قدرت معنویت در پایتخت معنوی ایران اسلامی فراهم کرده است، این ارزشمند‌ترین بعد شهرآرا از دید من مخاطب است.» به نظر کلائی، اگر شهرآرا بتواند به این روند ادامه دهد و بیش از گذشته میان مردم جای بگیرد، می‌تواند نمادی ورای رفاقت‌ها و رقابت‌ها باشد. در این شرایط می‌توانیم محوری معنوی داشته باشیم که همه دور آن جمع شویم و زندگی بهتری را برای هم رقم بزنیم.

سردبیران؛ سیاست گذاران محتوا
بدون شک سردمداران محتوایی روزنامه، سردبیران شهرآرا هستند. در این ۳۰۰۰ شماره گذشته شهرآرا که در ۴ دوره مدیریتی صورت گرفته، سیاست گذاری محتوایی به شکل و شیوه‌های مختلفی صورت گرفته است، ولی در همه زمان ها، «انتشار حرف مردم و انعکاس مشکلات آن‌ها با ارتباط گیری خوب و مناسب با مردم» نقطه مشترک اهداف آن‌ها به شمار می‌آید. «تغییر لوگوی شهرآرا»، «تغییر گرید صفحات روزنامه»، «تغییرات محتوایی در برخی از صفحات»، «برگزاری شورای سوژه»، «برگزاری شورای تیتر» و... از نکته‌های مشترک همه دوره‌های مدیریتی سردبیران روزنامه به شمار می‌آید. بیشترین تغییرات در تمام دوره‌های مدیریتی سردبیران در
۱۰ سال گذشته، بیشتر به سمت «تغییرات سرفصل‌های محتوایی و تأکید بر موضوعات بر اساس قشر‌های مختلف جامعه» بوده است.
فیاضی در دوره مدیریتی خود علاوه بر مدیرمسئولی، سردبیری روزنامه را هم بر عهده گرفت و علاوه بر معاونانی که در زمینه‌های اطلاعات و اخبار و نیز فرهنگی و اجتماعی داشت، در مقاطع زمانی مختلف، حمید تقی آبادی و علیرضا قربانی را به عنوان دبیرتحریریه منصوب کرد. از صفحات روزنامه در دوران سردبیری او می‌توان به صفحات «خبر» (در ۲ صفحه)، «اقتصاد»، «شهریار»، «گزارش روز»، «ایران شهر»، «کافه محله»، «خانواده سالم»، «دانشگاه»، «نیستان» و «حوادث» اشاره کرد. راه اندازی ضمیمه‌های «شهرآرا محله» با نگاهی کاملا محلی به محلات مشهد، صفحه «پلاک سرخ» با تأکید بر ایثار و شهادت، اختصاص صفحات مختلف به هنرشهری و گردشگری، اختصاص ۲ صفحه ورزشی (ایران و مشهد) و راه اندازی تحریریه کودک و نوجوان و انتشار صفحات غیرثابتِ خانم ثابت به نام «کوله پشتی» از ویژگی‌های محتوایی این دوره به شمار می‌آید. اما در دوره دوم حامدمقدم که ابتدا سردبیری را برعهده داشت، بعد از مدتی ماهان صفایی را به عنوان سردبیر منصوب و دبیرتحریریه را از ساختار چارت حذف کرد و به جای آن اختیار بیشتری به معاون سردبیر داد. در دوره مدیریت حامدمقدم، صفحاتی، چون «آسمان هشتم»، «اقتصاد»، «خارج از گود»، «گردشگری»، «زائرانه»، «صفحه سیزده» و «جامعه» به چشم می‌خورد. در این دوره تأکید سردبیر به «مشاوران محتوایی» «نظرسنجی مردمی» و «راه اندازی گروه‌هایی برای بررسی‌های محتوایی» بود. در این دوره، محتوا علاوه بر روزنامه به سمت محتوای چند رسانه‌ای هم رفت و راه اندازی سایت‌های «کافه رسانه»، «باشگاه مخاطبان»، «شهرآرا کلوب»، «فتوشهر»، «شهرآراآنلاین» محصول نوع نگاه این دوره به شمار می‌آید. در این دوره، حامدمقدم گروه ضمائم را راه اندازی کرد و انتشار ۲۰ شماره از هفته نامه طنز اجتماعی «گاف» و ۸ شماره انتشار ضمیمه تاکسی رانی با عنوان «سر خط» ارمغان این دوره مدیریتی به شمار می‌آید. در این دوره، «شنبه نامه» که ویژه بازتاب، پیگیری و پاسخ گویی به حرف مردم بود، منتشر شد.
همچنین مدیریت محتوایی روزنامه در دوره سوم شمایل اداری پیدا کرد و بذرگری بعد از مدتی که سردبیر روزنامه بود، امیر سعادتی و بعد از مدتی امیر جلیل نژاد، (سردبیران وقت شهرآرا) را به عنوان معاون تولید محتوا در چارت خود قرار داد و آن ها، علیرضا ثبتی را به عنوان دبیرتحریریه منصوب کردند. تغییر طراحی صفحات و آوردن ۲ صفحه اول و تقسیم روزنامه به ۲ قسمت خبری و فرهنگی از ویژگی‌های «شهرآرا» در دوره بذرگری به شمار می‌آید. «شهرآرا» در این زمان، با ۲ عکس یک و ۲ تیتر یک در ۲ بخش ۸ صفحه‌ای منتشر می‌شد. «اخبار»، «حرف مردم»، «اقتصاد»، «گزارش»، «گفتگو»، «تاریخ و هویت»، «جهان شهر»، «ایران»، «ادب وهنر»، «ورزش»، «خانه و زندگی» (در ۲ صفحه)، «کلیک»، «آخر خط» و «صفحه آخر» از صفحات شناسنامه دار «شهرآرا» بودند. راه اندازی صفحه «ایران» و انتشار اخبار سیاسی کشور از نکات درخور توجه این دوره است. در این دوره یادداشت‌هایی از چهره‌های مختلف به ویژه شاعران منتشر شد و موضوعاتی، چون انقلاب اسلامی و نیز شهدای مدافع حرم از اولویت برخوردار بودند. انتشار ۴ ویژه نامه نوروزی، انتشار ۲۷ شماره از ویژه نامه جام جهانی ۲۰۱۴ با عنوان «جام بیستم»، انتشار هفته نامه‌های «شهرآرا جمعه»، «شهرآرا زائر» و ویژه نامه‌های «مقتل منا»، «مشق، عشق، دمشق» (ویژه نامه مدافعان حرم) و نیز گسترش توزیع شهرآرامحله از مناطق به مشهد در دوره بذرگری اتفاق افتاد. معاونت محتوایی که در چارت تشکیلاتی دوره مدیریت بذرگری بود، تا مدتی در دوره مدیریت خرمی اجرایی شد تا اینکه بعد از چند ماه این سمت با عنوان سردبیر به توحید آرش نیا رسید. او هم از احسان خزاعی به عنوان دبیر تحریریه استفاده کرد. در این دوره صفحاتی، چون «تریبون شهر»، «اخبار شهر»، «ادبیات و اندیشه»، «هنر»، «اقتصادشهر»، «گفتگو»، «گزارش»، «روز نو»، «فرهنگ شهروندی»، «خانه زندگی»، «شهر هوشمند»، «گردشگری» و «حوادث شهر» منتشر می‌شود. «راه اندازی استودیو ضبط صدا و تصویر»، «توسعه فضا‌های مجازی» و «ضبط برنامه‌های زنده اینستاگرامی» از دیگر فعالیت‌های غیرمکتوب، اما محتوایی شهرآرا به شمار می‌آید و تلاش شده است تا شهرآرا از جایگاه یک روزنامه که تعاریف سیاسی برایش اهمیت بیشتری داشت، به یک روزنامه شهری تبدیل شود. انتشار ضمیمه «شهرآراورزشی» در ۴ صفحه، روزنامه «شهرآرامترو»، هفته نامه کودک ونوجوان «کوله پشتی» هفته نامه «میلان»، دوهفته نامه «شهربانو»، هفته نامه طنز «پلخمون»، ماهنامه «توان شهر»، «مدرسه زندگی» و «شهداد» از ویژه نامه‌های شهرآراست که با هدف پوشش گسترده محتوایی برای همه اقشار مختلف جامعه منتشر شد. در این دوره حجم مطالب تولیدی بسیار گسترش پیدا کرد.

پویش‌های مردمی «شهرآرا»
روزنامه شهرآرا در مدیریت اخیر، در سال‌های ۹۷ و ۹۸ برای جریان سازی‌های محتوایی، پویش‌هایی را از جمله «طرح لبخند» با هدف گسترش فرهنگ لبخندزدن در بین شهروندان مشهدی و نیز «ما بهم ربط داریم» به مناسبت دهمین سالگرد روزنامه شهرآرا راه اندازی کرد. همچنین پویش «دنیاشو رنگی کن» با هدف کمک به نیازمندان تحت پوشش گلستان علی (ع) در آذرماه ۹۸ در صفحه گزارش صورت گرفت. در این راستا، گزارشی از زندگی زنی که تنها و بدون حمایت تلاش می‌کند تا با دست خالی آینده فرزندش را بسازد با تیتر «حمیت مادرى زیر سقف آرزو» و نیز گزارشی از همراهی خیران با شب یلدای ۲ خانواده بی بضاعت با تیتر «مهربانی به بلندای شب یلدا» منتشر شد که بعد از انتشار این ۲ گزارش، خیرانی با روزنامه تماس گرفتند و برای کمبود‌های آن‌ها چاره اندیشی کردند و برای شب یلدای خانواده‌های بی بضاعت پای کار آمدند.
اما یکی از مهم‌ترین پویش‌های شهرآرا که جریان مهمی در جامعه ایجاد کرد، پویش «بی قیمت نخریم» بود که روزنامه شهرآرا، همراه با سازمان صمت، تعزیرات حکومتى و اتاق اصناف مشهد، هم زمان با گران شدن قیمت بنزین و برای جلوگیری از افزایش قیمت ها، طی انتشار مطالبی از وضعیت عرضه کالا‌های اساسی و نحوه نصب برچسب قیمت‌ها در بازار مشهد به مردم گزارش داد. گزارش‌های مردمی، چون «بدون قیمت در شهرما ممنوع»، «بی قیمت‌ها توبیخ شدند»، «همراهان بی قیمت»، «فرار بی قیمت ها»، «کارت زرد تعزیرات به بی قیمت‌های اطراف حرم»، «تنور بی قیمت خاموش شد»، «تخفیف‌های پوشالی»، «یکه تازی بی قیمت‌ها در تک»، «بازار لوازم خانگی زیر ذره بین بازرسان»، «اخطار به بازار کدر بلور فروشان» از جمله مطالب تاثیرگذار این پویش به شمار می‌آید. تاکنون در قالب «پویش بى قیمت نخریم» قاضى تعزیرات حکومتى، بازرسان صمت و اتاق اصناف و شهرآرا از بازارهاى گوهرشاد، مجتمع کامپیوترتک، بازارموبایل احمدآباد، بازار ارزاق عمومى بولوار مصلى، بازارهاى اطراف حرم مطهر، بازار سپاد، مجتمع آرمیتاژ، بازار لوازم صوتى و تصویرى خیابان سعدى، مجتمع پروما، فروشگاه کوروش، مجتمع تجاری ابریشم و مجتمع تجاری خورشید بازرسى کرده اند. این بازرسى‌ها منجر به پلمب چند واحد صنفى و صدور برگه جریمه براى واحد‌های صنفی متخلف شد. ایجاد این پویش بازتاب هاى گسترده اى بین شهروندان و مسئولان استانى مانند معاون اقتصادى استاندار و رئیس سازمان صمت استان داشته است.
با این حال بازتاب این پویش در سطح استان باقی نماند به طوری که حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانى در ۲۰ آذرماه طی نامه‌ای به سازمان‌های صمت استان‌ها ضمن حمایت از پویش «بی قیمت نخریم» تأکید کرد که این پویش باید در همه کشور به اجرا درآید. مرحله اول پویش «بی قیمت نخریم» ۳۰ آذرماه در حالی به کار خود پایان داد که به گفته رضا شجاعی، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اجرای آن سبب شده است تا بیش از ۷۰ درصد مجتمع‌های بازرسی شده به درج قیمت کالا‌های خود اقدام کنند.

ارتباط نزدیک با مخاطبان
برای رسانه‌ای که واژه «مردم» از کنارش دور نمی‌شود، به طورحتم حوزه مخاطبان ارزش فراوانی در روزنامه شهرآرا خواهد داشت. این حوزه از ابتدای سال ۹۵ در راستای تحقق مدیریت ارتباط با مشتری و با هدف تهیه بانک اطلاعاتی مخاطبان و ساماندهی آن‌ها و تجمیع نظرات و پیگیری پیام آن‌ها ایجاد شده و تاکنون ادامه پیدا کرده است. حوزه مخاطبان شهرآرا از مهر ۹۶ تاکنون، ۳۲ هزار و ۴۴۱ پیام در ارتباط دوسویه با مخاطبان مردمی و سازمانی ثبت کرده است. از این تعداد مخاطبان، ۱۱ هزار و ۷۴۳ ارتباط، به بیان مشکلات خود در زمینه‌های شهری، اجتماعی، فرهنگی، خدماتی و... پرداخته اند و درخواست پیگیری آن را داشته اند و در حدود ۹۳۰۸ بار ارتباط درباره روزنامه، اظهارنظر کرده یا به معرفی سوژه پرداخته اند و تعداد ۷۳۰۰ ارتباط از سوی سازمان‌ها برای پوشش خبری و درج اخبار و جوابیه‌های ارسالی بوده است.
تعداد پیام‌های دریافتی از مخاطبان در دوره مدیریت خرمی در مقایسه با دوره مدیریت قبلی در مدت زمان مشابه به میزان ۲۲ درصد رشد داشته است و این به دلیل افزایش تعداد ضمائم و کاربردی بودن آن‌ها و نشانه اعتماد بیشتر به تولیدات مؤسسه می‌باشد. به منظور شفاف سازی و تنویر افکار شهروندان به عملکرد شهرداری پرداخته است. حوزه مخاطبان روزنامه کلیه اخبار مربوط به این حوزه را رصد نموده و به تفکیک مناطق، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری و همچنین اعضای شورای شهر آن‌ها را ثبت کرده است.
از سوی دیگر روزنامه شهرآرا با هدف کم رنگ کردن تعلق شهرآرا به شهرداری در ذهن مخاطب، به سایر اخبار و همچنین پیگیری مشکلات شهروندان نیز پرداخته است. واحد مخاطبان به صورت روزانه تیتر و عکس یک روزنامه را بررسی می‌کند. نتیجه این بررسی از ابتدای سال ۹۸ تا پایان آذر ۹۸، بیانگر این است که در مجموع ۲۰۶ روز انتشار روزنامه، ۱۴۵ روز تیتر یا عکس یک به موضوعاتی غیر از شهرداری پرداخته است. در آذرماه سال ۹۷، حوزه مخاطبان مؤسسه به منظور کسب هر چه بیشتر اعتماد مخاطبان خود، به تشکیل باشگاه مخاطبان اقدام کرده است و تاکنون موفق به عضویت ۳۵۰۰ عضو و تشکیل کانال در پیام رسان تلگرام شده است که از این تعداد ۵۰۰ نفر اعضای طلایی (پر ارتباط) بوده که دیدگاه‌های آن‌ها روشنگر راه مؤسسه بوده است. روزنامه «شهرآرامترو» نیز مانند دیگر بخش‌های روزنامه مخاطبان پیگیری دارد. این بخش از ۲۰ شهریور که آغاز به کار کرد تاکنون، بیش از ۱۰ هزار نظر در قالب پیامک داشته است. استقبال کم نظیر مخاطبان، این روزنامه را به یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌های شهر تبدیل کرده تا جایی که حتی به رکورد ۳۰۰۰ پیامک در یک روز هم رسیده است. تعطیلی موقت این ویژه نامه در طول ۵۰ روز گذشته با واکنش‌های اعتراضی زیادی از سوی حداقل ۲۰۰ مخاطب همراه بوده است. در راستای نزدیک شدن ارتباط مخاطبان با مسئولان شهرآرا، نشست‌هایی با حضور سردبیر روزنامه در شهریورماه امسال برگزار شد و توحید آرش نیا از نزدیک، انتقاد‌ها و پیشنهاد‌ها را از اقشار مختلف شنید.

شماره‌های حساس یک روزنامه محلی
روزنامه «شهرآرا» در یک دهه به شماره ۳۰۰۰ خود رسید با انتشار کلی حوادث و بحران‌های مختلف در همه دوران ها. از اشک‌ها و لبخند‌های مختلف از روزنامه نگاران گرفته تا مخاطبان روزنامه. از نگرانی‌ها و ناامنی شغلی خبرنگاران گرفته تا تماس‌های مکرر مخاطبان و نگرانی شان از انتشار نیافتن صفحه یا ضمیمه‌ای از روزنامه که همه این‌ها حکایت از اهمیت یک رسانه محلی بااهمیت در سطح شهر مهمی، چون مشهد دارد. اما از همه مراسم، جشن‌ها و نشست‌های تلخ و شیرین این رسانه بگذریم، از برگزاری جشن و انتشار صدمین شماره روزنامه و اهدای کارت افتخاری خبرنگاری به استاندار خراسان رضوی و همچنین از چهار رقمی شدن انتشار روزنامه همراه با ویژه نامه‌ای با تیتر «هزارمین سلام» نمی‌توان گذشت، با همه خاطراتش. با انتشار سه هزارمین شماره شهرآرا در یکم دی ماه، شاید بتوان بر روی بسیاری از خاطرات ناراحت کننده مسیر پر فراز و نشیب ۱۰ سال گذشته چشم پوشید، اما نمی‌توان به افتخارات پرتیراژترین روزنامه شهری از جمله «راهیابی شهرآرا در جمع بهترین‌های کشور و گرفتن رتبه الف»، «انتخاب روزنامه شهرآرا به عنوان نشریه برتر بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات»، «پرتیراژترین روزنامه شهری کشور»، «تن‌ها روزنامه تخصصی شهری کشور» و «برگزیده شدن خبرنگاران شهرآرا در جشنواره استانی و ملی مطبوعات کشور» اشاره نکرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->