اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

میزبانی شایسته از زائران امام رضا (ع) در گوشه گوشه مشهدالرضا |خون خدمت در رگ‌های شهر جاری است

  • کد خبر: ۱۲۶۹۹۹
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
میزبانی شایسته از زائران امام رضا (ع) در گوشه گوشه مشهدالرضا |خون خدمت در رگ‌های شهر جاری است
با توجه به حجم بالای حضور زائران دهه آخر صفر که این روز‌ها وارد مشهد شده اند، خدمت رسانی به زائران ادامه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، مرکز ثقل زمین این روز‌ها بدون شک «مشهدالرضا» است؛ حال وهوای این خطه مملو از دلدادگی و عشق است. همه مجاوران برای خدمت رسانی هم قسم شده اند و نهایت تلاش‌شان را به کار بسته‌اند تا زائران بدون دغدغه و مشکل، ساعاتی را به عزاداری و زیارت بپردازند. مسیر‌های منتهی به حرم این روز‌ها پر از دسته‌های عزایی است که از شهر‌های مختلف خودشان را به مشهد رسانده‌اند و به حریم امن الهی پناه اورده‌اند. با همه جمعیتی که وارد این شهر شده، اما بازهم زندگی بدون دغدغه در رگ‌های شهر جریان دارد و حتی زائران هم از خدمات جاری در سطح شهر استفاده می‌کنند.

پاکبانان از کربلا به مشهد رسیدند

یکی از اتفاقاتی که امسال نسبت به سال‌های قبل بسیار متفاوت است، بحث نظافت مسیر‌ها و خیابان‌های اطراف حرم است. وجود تعداد بسیار زیاد سطل‌های زباله و نیرو‌های خدمت رسان باعث شده تا در شرایطی که ایستگاه‌های صلواتی و نذری در رینگ اطراف حرم بسیار زیاد است، اما خیابان‌ها وضعیت زننده‌ای ندارند. نکته جالب اینکه در کنار هر ایستگاه حداقل ۳ تا ۴ سطل زباله وجود دارد و عده‌ای مشغول نظافت محیط هستند. پاکبانان شهرداری هم مثل همیشه حضور پررنگی دارند و بعد از آن که در مسیر پیاده روی اربعین خدمت رسانی کردند حالا شهر علی ابن موسی الرضا (ع) را نظافت می‌کنند.

با هر نانوایی کمتر از ۵ دقیقه فاصله دارید

در مسیر‌های منتهی به حرم در کنار بوی اسپندی که از هرکجا به مشامت می‌رسد، عطر نان تازه هم در فضا پیچیده است. بدون شک اگر در هر نقطه از خیابان‌های ۱۷ شهریور، نخریسی، عنصری و امام رضا (ع) باشی با کمتر از ۵ دقیقه پیاده روی به یک نانوایی می‌رسی و می‌توانی نان مورد نیازت را تهیه کنی. البته حجم بالای جمعیت باعث شده تا برخی نانوایی‌ها بیش از اندازه شلوغ باشند و زمان انتظارت برای تهیه نان به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هم خواهد رسید.

خدمات ویژه بانوان

اگر خسته از پیاه روی‌ها و عزاداری‌هایت باشید، برای استراحت باید کمی از هسته مرکزی اطراف حرم فاصله بگیرید و به مسیر‌های حاشیه‌ای بروید. در خیابان فدائیان اسلام، حدفاصل میدان بسیج تا چهارراه نخریسی، اردوگام امام رضا (ع) فضایی را برای بانوان فراهم کرده است. چایخانه ویژه بانوان، محل استراحت و فضا‌های فرهنگی از خدماتی است که در این مرکز ویژه بانوان راه اندازی شده است. البته بسیاری از مواکب و ایستگاه‌های صلواتی، صندلی‌هایی را چیده اند و فضایی را برای استراحت برخی زائران آماده کرده اند.

۵ روز آخر صفر متعلق به مشهدی هاست!

خدمت رسانی به زائران و عزاداران علی ابن موسی الرضا (ع) فقط مختص به شهرداری، آستان قدس و سایر ارگان‌ها نیست. بسیاری از مردم به صورت خودجوش وارد کار شده اند و برای کمک به هم، به خط شده اند. جوانان و نوجوانان در مرکز این خدمت رسانی‌ها قرار دارند که انرژی جوانی شان را در این راه آزاد می‌کنند و اتفاقا همه شان حال خوبی هم دارند.
علیرضا با شوق زیادی سعی می‌کند زائران را به سمت خیمه‌ای که برپا کرده اند، راهنمایی کند. چند دقیقه‌ای از دور نگاهش می‌کنم، تقریبا هیچ کسی نیست که از کنارش رد شود و به زور هم که شده همه را به یک استکان شربت زعفرانی دعوت می‌کند! علیرضا می‌گوید ماه محرم و صفر برای امام حسین (ع) است، اما ۵ روز آخر صفر بی قید و شرط برای مشهدی هاست. بچه هیئتی‌ها کل سال را منتظر همین ۲ ماه هستند و باز اگر همسایه امام رضا (ع) باشی، قطعا بعد از اربعین به خودت می‌افتی که حق همسایگی را به جا بیاوری.

با اسپند و واکس آینده ام را بیمه می‌کنم!

محمدجواد یکی دیگر از جوانان پرشور هیئتی است که با اسپند وسط جمعیت ایستاده و هر چند دقیقه یک بار دمی می‌گیرد و ذکر مصیبت می‌خواند. به بهانه ریختن اسپند به او نزدیک می‌شوم و برای چند دقیقه‌ای با او هم کلام می‌شوم. خودش را ۱۷ ساله و اهل شیروان معرفی می‌کند. می‌گوید چند سالی بود که به خاطر کرونا پدر و مادرش پای سفر به مشهد را نداشتند، اما امسال تصمیم می‌گیرد هرطوری که شده خودش را به مشهد برساند و در این ایام به زوار امام رضا (ع) خدمت کند. همین می‌شود که با همسایه شان به قصد زیارت راهی مشهد می‌شوند. سادگی خاصی در صورتش بود و با همه وجودش می‌گفت امروز اسپند دود می‌کنم و برای سلامتی امام زمان (عج) نذر صلوات برداشته ام، فردا کنار خیابان کفش واکس می‌زنم، روز شهادت امام رضا (ع) هم حسینیه شیروانی‌ها نذری دارند از صبح برای کمک به آن جا می‌روم. محمد جواد ساده صحبت می‌کرد و می‌گفت مطمئنم امام رضا (ع) در زندگی دستم را می‌گیرد و با این کار‌ها می‌خواهم آینده خودم را بیمه کنم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->