گل‌باران پارک ملت مشهد در جشنواره لاله‌ها اجرای ۵۱۵ رای قلع در سال ۱۴۰۳ در مشهد جشنواره‌های شهری مشهد فرصتی برای نشاط مومنانه و تزریق حال خوب به شهروندان است حل معضل حاشیه نشینی در بخش مرکزی شهرستان مشهد با بازنگری در تقسیمات کشوری جشنواره گل‌های لاله مشهد میزبان شکوه بهاری طبیعت نگاهی به بازار سوغات زائر در مشهد و چالش هایش | سوغات مشهد همچنان ساخت چین! هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) شهردار مشهد: روند عملیات اجرای پروژه دوربرگردان غیرهم‌سطح شرقی حضرت ابوطالب ادامه دارد درباره قدیمی‌ترین کوچه خیابان عبادی مشهد | گذر «حوض لقمان» که بعدها به «کوی سعادت» رسید نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد: مدیریت شهری مسئولیت دارد زمینه جمع‌آوری سرمایه خُرد مردم را فراهم کند طی سال ۱۴۰۳ چند نفر در مشهد فوت کردند؟ موحدی: کارگروه‌های مختلف در شورای شهر مشهد جهت حمایت از جبهه مقاومت تشکیل شده است | مسئله فلسطین باید بزرگ شود نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: امیدوارم همت مجموعه دولت و استان برای قطار سریع السیر مشهد-تهران نتیجه‌بخش باشد سید حسین احمدزاده، سرپرست معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد شد (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) آرایشِ نوروزیِ مشهدِ عزیز! باران بهاری در مشهد آلودگی هوا را شست (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) هدف گذاری برای تحقق کامل اهداف پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴ علوی مقدم: سال ۱۴۰۴ نویدبخش نشاط اجتماعی و توسعه ورزش در شهر امام رضا(ع) است تدوین بسته جامع سرمایه‌گذاری در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفت باید اقدامات شهرداری مشهد در زبان و ذهن مردم جاری شود ضمیری: نتیجه اقدامات مدیریت شهری کسب رضایت عمومی در سال ۱۴۰۳ بود
سرخط خبرها

نگاهی به مشکلات اسکان زائران در دهه آخر صفر

  • کد خبر: ۱۲۷۰۹۴
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
نگاهی به مشکلات اسکان زائران در دهه آخر صفر
بیش از یک هفته از آغاز افتتاح قرارگاه مرکزی خدمت رسانی به زائران دهه آخر صفر در مشهد می‌گذرد؛ اما گزارش‌های میدانی خبرنگار ما حکایت از ضعف اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی به زائر و مسافر دارد.

فاطمه غلامی | شهرآرانیوز؛ «این رسم میهمان نوازی از زائر امام رضا (ع) است؟ دهه آخر صفر است و ما به رسم هرساله از اصفهان به پابوس امام هشتم (ع) مشرف شدیم. مسافرخانه‌ای در طبرسی برای سه شب، مبلغ ۳ میلیون تومان از ما وجه درخواست کرد. ما حتی نمی‌دانیم به کجا باید اعتراض کنیم. هرسال در ایام شهادت امام رضا (ع) وضعیت همین است. کاش شرایطی مانند عراق در مشهد هم مهیا شود و دست کم در خیابان‌های پرتردد، شرایط برای چادرخوابی و اسکان موقت فراهم شود. بر درودیوار شهر، بنر‌هایی با مضمون اسکان رایگان، نصب شده است، اما شماره‌ای که روی این بنر درج شده است، اصلا پاسخگو نیست.»

بیش از یک هفته از آغاز افتتاح قرارگاه مرکزی خدمت رسانی به زائران دهه آخر صفر می‌گذرد؛ قرارگاهی که به منظور میزبانی شایسته از حضور میلیونی زائران در دهه آخر صفر در مشهد برپا شده است و هشت کمیته مختلف در آن فعال هستند، اما گزارش‌های میدانی خبرنگار ما حکایت از ضعف اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی به زائر و مسافر دارد. ۳۷۰۴۵، شماره تلفن پنج رقمی است که با همین هدف و در راستای اسکان اضطراری زائران راه اندازی شده است، اما اطلاع نداشتن زائران از این سامانه تلفنی از یک طرف و ضعف عملکرد ستاد قرارگاه مرکزی خدمت به زائران، از طرف دیگر چالش مهمی است که این روز‌ها زائران حرم رضوی را با سردرگمی مواجه کرده است.

۸:۳۰ صبح؛ پایانه مسافربری امام رضا (ع)

صداقت پیشه، یکی از زائران حرم مطهر رضوی است که بعد از انتظار چهارساعته برای اتوبوس از مبدأ بندرعباس به مشهد رسیده است. این زائر مشهد با بیان اینکه در مبدأ بلیت اتوبوس برای سفر به مشهد را به سختی فراهم کرده است، می‌گوید: از بندرعباس هرچه تلاش کردیم، ظرفیت تمام هتل‌ها و مسافرخانه‌های مشهد پر بود. تصمیم گرفتیم به مشهد بیاییم و همین جا مکان اسکان پیدا کنیم، اما نمی‌دانیم به کجا مراجعه کنیم.

این زائر ادامه می‌دهد: بعد از کلی پرس وجو، یکی از کارکنان پایانه، شماره تلفنی پنج رقمی را برای استعلام مکان به ما داد، ولی هرچه با این شماره تماس می‌گیریم، کسی پاسخگو نیست.

فقط زائران پیاده اسکان رایگان دارند

خانم میرشکار به همراه گروهی پانزده نفره از دیار کرمان عازم مشهد شده است. این زائر امام هشتم (ع) نیز می‌گوید: می‌خواهیم ۱۵ نفرمان در یک مکان اسکان کنیم، اما هرجا می‌رویم، ظرفیت اسکان ندارد.

او ادامه می‌دهد: به طور اتفاقی یک بنر اطلاع رسانی در سطح پایانه دیدیم که اسکان اضطراری را پیشنهاد داده بود، اما آدرس نداشت. تنها یک تلفن پنج رقمی روی بنر درج شده بود. وقتی برای اسکان تماس گرفتیم، اپراتور پاسخ داد که اسکان رایگان فقط مخصوص زائران پیاده است و شامل حال شما نمی‌شود. مگر زائر با زائر چه فرقی دارد؟

آقای برازجانی که به همراه دوستانش در دهه آخر صفر عازم مشهد شده است، نیز با گلایه از پاسخگو نبودن مناسب سامانه تلفنی قرارگاه خدمت می‌گوید: ما چهار روز است که در مشهد هستیم، حتی اسم این سامانه هم به گوشمان نخورده است. از سیرجان به مشهد آمده ایم و سه روز در مسافرخانه سکونت داشتیم، ولی مسافرخانه تنها سه روز به ما مکان اسکان داد. با ناامیدی به پایانه مراجعه کردیم تا ببینیم آیا می‌توانند مکانی را برای اسکان معرفی کنند.

این زائر حرم امام هشتم (ع) ادامه می‌دهد: تا الان که از قرارگاه خدمت اطلاعی نداشتیم، ولی از مسئولان شهر مشهد می‌خواهم به کار مسافرخانه‌ها نظارت داشته باشند. در ازای هرشب، از ما ۹۰۰ هزار تومان گرفته اند. رضایتی از محل اسکان نداشتیم، اما ناچار بودیم و شرایط را پذیرفتیم.

او می‎گوید: اگر قرارگاه خدمت رسانی به زائران دهه آخر صفر به منظور بررسی مشکلات زائران پیش بینی شده است، چرا در مبادی ورودی شهر یا حتی پایانه‌های مسافربری، هیچ گونه تبلیغاتی دیده نمی‌شود؟

دفتر قرارگاه در  خیابان امام رضا (ع)

قرارگاه خدمت، یکی از تمهیدات مسئولان کشوری و استانی به منظور حل مشکلات زائران اعم از تهیه بلیت، ارزاق عمومی، اسکان و اقامت، بهداشت و... است. درحال حاضر باتوجه به حضور میلیونی زائران در دهه آخر صفر در مشهد، اطلاع رسانی این سامانه به عموم زائران و مسافران به کندی پیش می‌رود و در صورت تداوم این اوضاع، نمی‌توان مهمانی شایسته‌ای را برای زائران دهه آخر صفر رقم زد؛ به همین دلیل به دنبال گلایه‌های زائران حرم رضوی، به سراغ سخنگوی قرارگاه خدمت می‌رویم.

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد درباره اطلاع رسانی سامانه تلفنی ۳۷۰۴۵‌ می‌گوید: ما بستر اطلاع رسانی نداریم، ما محتوای اطلاع رسانی داریم. سامانه تلفنی ۳۷۰۴۵ به صورت شبانه روزی برای ارتباط تلفنی زائران و مسافران دهه آخر صفر راه اندازی شده است که‌ می‌توانند نیازها، راهنمایی‌ها و اطلاعات لازم را پیگیری کنند.

او ادامه می‌دهد: پیام‌های ضروری برای صداوسیما و فعالان، فرستاده شده است تا اطلاعات لازم را دراختیار زائران قرار دهند. همچنین در سطح شهر و مبادی ورودی آن، بنر‌های اطلاع رسانی نصب شده است. دفتر قرارگاه خدمت در خیابان امام رضا (ع) واقع شده است که زائران به صورت حضوری هم می‌توانند مراجعه کنند.

او بیان می‌کند: پنج پایگاه نظارت و بازرسی و کیوسک راهنمای زائر هم در همین راستا در اطراف حرم مطهر رضوی مستقر است که قرار است به رفع نیاز زائران کمک کند.

گفتنی است بعد از انعکاس درخواست‌های زائران به معاون امورهماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، حجت الاسلام گنابادی نژاد درخواست‌ها و مشکلات مطرح شده را برای بررسی به دفتر فرماندار مشهد ارجاع داد. محسن داوری، فرماندار مشهد، نیز در گفت وگوی تلفنی با ما وعده داد که مشکلات مسافران مشهد در اسرع وقت بررسی و  برطرف شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->