فاطمه غلامی | شهرآرانیوز؛ «این رسم میهمان نوازی از زائر امام رضا (ع) است؟ دهه آخر صفر است و ما به رسم هرساله از اصفهان به پابوس امام هشتم (ع) مشرف شدیم. مسافرخانهای در طبرسی برای سه شب، مبلغ ۳ میلیون تومان از ما وجه درخواست کرد. ما حتی نمیدانیم به کجا باید اعتراض کنیم. هرسال در ایام شهادت امام رضا (ع) وضعیت همین است. کاش شرایطی مانند عراق در مشهد هم مهیا شود و دست کم در خیابانهای پرتردد، شرایط برای چادرخوابی و اسکان موقت فراهم شود. بر درودیوار شهر، بنرهایی با مضمون اسکان رایگان، نصب شده است، اما شمارهای که روی این بنر درج شده است، اصلا پاسخگو نیست.»
بیش از یک هفته از آغاز افتتاح قرارگاه مرکزی خدمت رسانی به زائران دهه آخر صفر میگذرد؛ قرارگاهی که به منظور میزبانی شایسته از حضور میلیونی زائران در دهه آخر صفر در مشهد برپا شده است و هشت کمیته مختلف در آن فعال هستند، اما گزارشهای میدانی خبرنگار ما حکایت از ضعف اطلاع رسانی دستگاههای اجرایی به زائر و مسافر دارد. ۳۷۰۴۵، شماره تلفن پنج رقمی است که با همین هدف و در راستای اسکان اضطراری زائران راه اندازی شده است، اما اطلاع نداشتن زائران از این سامانه تلفنی از یک طرف و ضعف عملکرد ستاد قرارگاه مرکزی خدمت به زائران، از طرف دیگر چالش مهمی است که این روزها زائران حرم رضوی را با سردرگمی مواجه کرده است.
صداقت پیشه، یکی از زائران حرم مطهر رضوی است که بعد از انتظار چهارساعته برای اتوبوس از مبدأ بندرعباس به مشهد رسیده است. این زائر مشهد با بیان اینکه در مبدأ بلیت اتوبوس برای سفر به مشهد را به سختی فراهم کرده است، میگوید: از بندرعباس هرچه تلاش کردیم، ظرفیت تمام هتلها و مسافرخانههای مشهد پر بود. تصمیم گرفتیم به مشهد بیاییم و همین جا مکان اسکان پیدا کنیم، اما نمیدانیم به کجا مراجعه کنیم.
این زائر ادامه میدهد: بعد از کلی پرس وجو، یکی از کارکنان پایانه، شماره تلفنی پنج رقمی را برای استعلام مکان به ما داد، ولی هرچه با این شماره تماس میگیریم، کسی پاسخگو نیست.
خانم میرشکار به همراه گروهی پانزده نفره از دیار کرمان عازم مشهد شده است. این زائر امام هشتم (ع) نیز میگوید: میخواهیم ۱۵ نفرمان در یک مکان اسکان کنیم، اما هرجا میرویم، ظرفیت اسکان ندارد.
او ادامه میدهد: به طور اتفاقی یک بنر اطلاع رسانی در سطح پایانه دیدیم که اسکان اضطراری را پیشنهاد داده بود، اما آدرس نداشت. تنها یک تلفن پنج رقمی روی بنر درج شده بود. وقتی برای اسکان تماس گرفتیم، اپراتور پاسخ داد که اسکان رایگان فقط مخصوص زائران پیاده است و شامل حال شما نمیشود. مگر زائر با زائر چه فرقی دارد؟
آقای برازجانی که به همراه دوستانش در دهه آخر صفر عازم مشهد شده است، نیز با گلایه از پاسخگو نبودن مناسب سامانه تلفنی قرارگاه خدمت میگوید: ما چهار روز است که در مشهد هستیم، حتی اسم این سامانه هم به گوشمان نخورده است. از سیرجان به مشهد آمده ایم و سه روز در مسافرخانه سکونت داشتیم، ولی مسافرخانه تنها سه روز به ما مکان اسکان داد. با ناامیدی به پایانه مراجعه کردیم تا ببینیم آیا میتوانند مکانی را برای اسکان معرفی کنند.
این زائر حرم امام هشتم (ع) ادامه میدهد: تا الان که از قرارگاه خدمت اطلاعی نداشتیم، ولی از مسئولان شهر مشهد میخواهم به کار مسافرخانهها نظارت داشته باشند. در ازای هرشب، از ما ۹۰۰ هزار تومان گرفته اند. رضایتی از محل اسکان نداشتیم، اما ناچار بودیم و شرایط را پذیرفتیم.
او میگوید: اگر قرارگاه خدمت رسانی به زائران دهه آخر صفر به منظور بررسی مشکلات زائران پیش بینی شده است، چرا در مبادی ورودی شهر یا حتی پایانههای مسافربری، هیچ گونه تبلیغاتی دیده نمیشود؟
قرارگاه خدمت، یکی از تمهیدات مسئولان کشوری و استانی به منظور حل مشکلات زائران اعم از تهیه بلیت، ارزاق عمومی، اسکان و اقامت، بهداشت و... است. درحال حاضر باتوجه به حضور میلیونی زائران در دهه آخر صفر در مشهد، اطلاع رسانی این سامانه به عموم زائران و مسافران به کندی پیش میرود و در صورت تداوم این اوضاع، نمیتوان مهمانی شایستهای را برای زائران دهه آخر صفر رقم زد؛ به همین دلیل به دنبال گلایههای زائران حرم رضوی، به سراغ سخنگوی قرارگاه خدمت میرویم.
حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد درباره اطلاع رسانی سامانه تلفنی ۳۷۰۴۵ میگوید: ما بستر اطلاع رسانی نداریم، ما محتوای اطلاع رسانی داریم. سامانه تلفنی ۳۷۰۴۵ به صورت شبانه روزی برای ارتباط تلفنی زائران و مسافران دهه آخر صفر راه اندازی شده است که میتوانند نیازها، راهنماییها و اطلاعات لازم را پیگیری کنند.
او ادامه میدهد: پیامهای ضروری برای صداوسیما و فعالان، فرستاده شده است تا اطلاعات لازم را دراختیار زائران قرار دهند. همچنین در سطح شهر و مبادی ورودی آن، بنرهای اطلاع رسانی نصب شده است. دفتر قرارگاه خدمت در خیابان امام رضا (ع) واقع شده است که زائران به صورت حضوری هم میتوانند مراجعه کنند.
او بیان میکند: پنج پایگاه نظارت و بازرسی و کیوسک راهنمای زائر هم در همین راستا در اطراف حرم مطهر رضوی مستقر است که قرار است به رفع نیاز زائران کمک کند.
گفتنی است بعد از انعکاس درخواستهای زائران به معاون امورهماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، حجت الاسلام گنابادی نژاد درخواستها و مشکلات مطرح شده را برای بررسی به دفتر فرماندار مشهد ارجاع داد. محسن داوری، فرماندار مشهد، نیز در گفت وگوی تلفنی با ما وعده داد که مشکلات مسافران مشهد در اسرع وقت بررسی و برطرف شود.