مبلغ یارانه‌، سال ۱۴۰۴ بیشتر می‌شود؟ فروش فوق العاده یک محصول سایپا با قیمت جدید پنجشنبه این هفته (۶ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز موبایل‌های سامسونگ در مشهد (۴ دی ۱۴۰۳) ویدئو | افزایش قیمت مرغ در سال ۱۴۰۴، کاهش مصرف آن را درپی دارد بیش از نیمی از گوشت وارداتی با ارز توافقی وارد می‌شود مالیات بر ارزش‌ افزوده در هشت‌ماهه اول ۱۴۰۳ کجا خرج شد؟ کشف فرار مالیاتی از محل فعالیت ۷ صندوق قرض‌الحسنه در خراسان رضوی فتح قله‌های جدید در بورس، یکی پس از دیگری | شاخص کل، مقاومت ۲.۸ میلیونی را هم شکست (۴ دی ۱۴۰۳) افت قیمت در بازار خودرو‌های خارجی (۴ دی ۱۴۰۳) | فیدلیتی یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان شد مهلت تعریف حساب وکالتی ایران‌خودرو امشب (۴ دی ۱۴۰۳) به پایان می‌رسد رشد یک میلیونی قیمت سکه | طلا در مشهد رکورد شکست (۴ دی ۱۴۰۳) قیمت‌ خودرو‌های داخلی در سرازیری (۴ دی ۱۴۰۳) | کاهش ۸ میلیونی کوییک اتوماتیک پلمب واحد‌های صنفی شغل‌مزاحم و انبار‌های ضایعات متخلف در مشهد (۴ دی ۱۴۰۳) دلار از ۷۸ هزار تومان هم عبور کرد (۴ دی ۱۴۰۳) | طلا گرمی ۵ میلیون تومان شد! تأثیر نداشتن کاهش قیمت مسکن بر اجاره‌بها گزارشی از روند افزایشی اجاره مسکن از ابتدای سال ۱۴۰۳ | اجاره متورم‌تر از تورم واردات ۶۰هزار تن برنج تقلبی اطلاعیه شرکت ایران‌خودرو درباره مدل خودرو‌های برقی (۴ دی ۱۴۰۳) دلارحواله از ۶۴ هزار تومان عبور کرد (۴ دی ۱۴۰۳) قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۴ دی ۱۴۰۳) چند؟ خبر مهم شورای عالی کار برای مزد ۱۴۰۴ | حقوق کارگران چقدر افزایش می‌یابد؟ شرایط فروش خودرو دنا پلاس ایران خودرو اعلام شد (۴ دی ۱۴۰۳) + جدول قیمت خودرو شماره‌گذاری رانا ایران خودرو کلید خورد (۴ دی ۱۴۰۳) جلسه غیرعلنی مجلس درباره ارز با حضور تیم اقتصادی دولت، امروز (۴ دی ۱۴۰۳) برگزار می‌شود تولید گاز کشور رکورد زد (۴ دی ۱۴۰۳) ۴ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در ۵ ماه کشف شد سالانه ۲۰۰ تن گوشت شتر در خراسان رضوی تولید می‌شود برگزاری جلسه امروز شورای عالی فضای مجازی برای بررسی رفع فیلترینگ، با دو برنامه مهم (۴ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۴ دی ۱۴۰۳) | کرفس کیلویی ۱۵ هزار تومان
سرخط خبرها

تولید روزانه خودرو به ۴ هزار دستگاه رسیده است

  • کد خبر: ۱۲۷۹۲
  • ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
تولید روزانه خودرو به ۴ هزار دستگاه رسیده است
وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: ما اقداماتی انجام دادیم تا بر اساس آن تولید خودرو به صورت روزانه به ۴ هزار دستگاه افزایش یابد.

به گزارش شهرآرانیوز، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن وتجارت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 3 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال امیر خجسته نماینده همدان در مجلس گفت: در ماه‌های مهر، آبان و آذر سال گذشته تولید خودرو در شرف تعطیلی بود و قرار است تولید ۲ خودرو متوقف شود.

به گفته وی، موضوع بحث ما در زمینه صنعت خودرو است که اهمیت بسیار زیادی دارد و به زمان بیشتری نیازمند است. در یک سال گذشته یکی از نقاط بحرانی کشور صنعت خودرو بوده که آثار بسیار زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته یکی از نقاط بحرانی صنعت خودرو و قطعه‌سازی بود که در کل کشور نیز گسترده است و حداقل 600 هزار نفر در آن اشتغال مستقیم دارند، ادامه داد: در ماه‌های مهر، آبان و آذر سال گذشته تولید در شرف تعطیلی بود و یک سوم میزان فعلی دو خودروساز تولید می‌کردند که اکثر آن ناقصی داشت و محصولات به پارکینگ می‌رفتند.

وزیر «صمت» با تأکید بر اینکه دو خودروساز کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار بودند، عنوان کرد: حدود یک میلیون خودرو پیش‌فروش شده بود در شرایطی که 24 هزار میلیارد تومان از مردم پول گرفته بودند اما این میزان در حساب نبود و تولید نیز تعطیل شده بود.

رحمانی با بیان اینکه مهمترین وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت خارج کردن صنعت خودرو از وضعیت بحرانی و درمان آن در حالت عادی بود، تصریح کرد: برنامه اصلاحی صنعت خودرو ارائه شده و حاصل آن تولید روزانه 4 هزار دستگاه در روز است، تعهدات به شکل مطلوبی کاهش یافته و قطعه سازان با خودروسازان آشتی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون اصل 90 به موضوع خودروسازی‌ها ورود کرده و به صورت میدانی شرایط را دیده است، ادامه داد: برای اینکه کیفیت تولیدات را بالا ببریم راهی غیر از سرمایه‌گذاری نداریم که آغاز شده است. متأسفانه طی 10 سال گذشته سرمایه‌گذاری اساسی در صنعت خودرو نشده و ما تمامی مشکلات را در مسیر حرکت خود برطرف کرده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سالیانه 3 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری باید در صنعت خودروسازی صورت گیرد که برای آن راه‌حل داریم، تصریح کرد: با ساخت پلت فرم‌های مشترک قصد داریم هزینه تمام شده را کاهش دهیم، یکی دیگراز دلایل بالا بودن هزینه تولید خودرو شرکت‌های تو در توی خودروسازی‌ها است.

رحمانی با تأکید بر اینکه شرکت‌های تابعه و شرکت اصلی خودروسازی باید به مرور به مردم واگذار شود اما در حال حاضر تحت تأثیر فضای موجود قرار داریم، خاطرنشان کرد: کمیسیون‌های اصل 90  ، صنایع و معادن و مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را از خودروسازی‌ها ارائه کرده‌اند و به راه‌حل‌های مشترکی رسیدیم که نیازمند زمان است.

وزیر«صمت» در پایان با تأکید بر اینکه به برنامه‌های اصلاحی که شروع شده باید توجه کنیم، گفت: امروز در تأمین قطعه مشکل نداریم و 400 میلیون دلار اعتبار برای داخلی‌سازی قطعات در نظر گرفته شده، با تأمین قطعات دو هزار خودروی ناقص موجود در کف پارکینگ خودروسازی‌ها به کمتر از 10هزار دستگاه رسیده است.

همچنین رحمانی در پاسخ به سوال سیده فاطمه حسینی و حمیده زرآبادی نمایندگان تهران و قزوین درباره علت تعلل در انجام وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نظارت، کنترل و جلوگیری از تضییع حقوق خریداران خودرو و شرکت‌های قطعه‌سازی گفت: برای بررسی وضعیت خودرو باید شرایط کشور را سنجید که این در تیراژ و قیمت خودروها و هزینه تمام شده تأثیرگذار است. در شرایط عادی، کشور به حدود یک تا یک میلیون و 200 هزار خودرو نیاز دارد که اگر بتوانیم سالانه این میزان خودرو را تولید کنیم بازار اشباع می‌شود. در سال‌های اخیر این عدد زیر یک میلیون بوده، یعنی در سال 97 با تمام تلاش و سختی 900 هزار خودرو را تولید کردیم و امسال 960 هزار خودرو تولید داشتیم. برنامه‌مان برای سال آینده تولید یک میلیون خودرو فقط در دو خودروسازی اصلی است. از طرف دیگر بخشی از تقاضا ناشی از نظام عرضه و تقاضا نبوده است. زمانی شرکت سایپا هزار دستگاه برای فروش اعلام کرد اما در 10 دقیقه 260 هزار نفر متقاضی خرید بودند اما سیستم نتوانست به این تقاضا جواب دهد. ما تلاش کردیم اصلاحاتی را در زمینه فروش خودرو اعمال کنیم و با این اقدامات محدودیت‌هایی را ایجاد کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه «حفظ حقوق مردم از اولویت‌های ما به شمار می‌آید»، افزود: از روزهای اول درخواست خودروسازان افزایش قیمت‌ها بود. آن‌ها به موضوع گران شدن مواد و ارز و هزینه‌های مالی‌شان اشاره می‌کردند اما ما کوتاه نیامدیم و تأکید داشتیم که باید تعهداتشان را طبق قیمت قبلی و قراردادها به مردم تحویل دهند. گفتیم هر قیمتی که در قرارداد با مردم طی شده باید خودرو را با همان قیمت تحویل دهند. به دلیل همین تصمیم بخش عمده‌ای از تجمعات جمع شد.

رحمانی درباره روند ثبت نام برای پیش فروش خودرو نیز گفت: ثبت نام خودروها در سامانه‌ای انجام می‌شود که ما یکسری قیدها را به آن اضافه کردیم از جمله آنکه سال گذشته قرار شد هر نفر فقط با یک کد ملی بتواند خودرو را خریداری کند. همچنین آن فرد نباید در 18 ماه قبل از آن ثبت نام کرده باشد و برای این کار سیستم دو خودروسازی را با یکدیگر لینک کردیم. لذا اگر کسی خارج از این سیستم بتواند ثبت نام کند یا سیستم را هک کرده یا اینکه از داخل مجموعه تخلف صورت گرفته است. بنده اگر موردی را در سفرهایم شنیده باشم حساس شده و به آن ورود می‌کنم.

وی با بیان اینکه «دستگاه‌های نظارتی در دو شرکت خودروسازی مستقر هستند»، گفت: با این تدابیر امکان تخلف وجود ندارد که باز هم در صورت رخداد برخوردهای لازم را انجام می‌دهیم. کسی حق فروش خودرو خارج از این سیستم را ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از برنامه‌هایش را حرکت به سمت خودروهای یورو 4 و یورو 5 عنوان و اظهار کرد: ما در برنامه‌هایمان علاوه بر تمرکز بر تولید داخلی خودرو و افزایش تیراژ تأکید داریم که خودروهای قدیمی باید از رده خارج شوند لذا بعد از آنکه تعهدات مردم برای تحویل این دو خودرو به صفر رسید خط تولید پراید و 405 متوقف می‌شود. با سازمان استاندارد و محیط زیست هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است. عزم ما برای از رده خارج کردن خودروهای قدیمی و تولید خودروهای جدید جدی است البته این به سرمایه‌گذاری 3000 هزار میلیارد تومانی در طول سال نیاز دارد. همچنین ما باید منابع لازم را به قطعه‌سازان نیز بدهیم.

به گفته وی تلاش این وزارتخانه تولید داخلی قطعه‌ها است چون در این صورت یک سوم قیمت خودروها کاهش یافته و علاوه بر آن برای جوانان شغل ایجاد می‌شود. با بخشنامه و دستور نمی‌توان قیمت را پایین آورد. باید برای رسیدن به این هدف اقداماتی انجام داد که ما کار را شروع کردیم. نمی‌گویم که خودروهای فعلی دارای کیفیتی مناسب در شأن مردم است اما هدف‌گذاری ما این است که به آن نقطه برسیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره موضوع اخراج کارگران گفت: آذرماه گذشته این اقدام شروع شد. کارگران را اخراج کرده بودند یا به آن‌ها گفته بودند که در خانه نشسته و بهشان حقوق می‌دادند. بنده به این موضوع ورود کردم و از قطعه‌سازان خواستم که از واردات جلوگیری کرده و خود مشغول به تولید شوند لذا علاوه بر این کارگران نیروهای جدیدی جذب شدند. ما از مجلس می‌خواهیم که همه برای ارتقای صنعت خودرو تلاش کنند.

 

 

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->