سرخط خبرها
نگاهی به مشکلات محله ایثارگران در گفت‌وگو با نماینده جوانان در شورای اجتماعی محله

مردم هنوز نمی‌دانند که شورای اجتماعی وجود دارد

  • کد خبر: ۱۲۸۷۴
  • ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
مردم هنوز نمی‌دانند که شورای اجتماعی وجود دارد
 حدود ۶ سال پیش و پس از کش و قوس‌ها و چکش‌کاری‌های فراوان شورا‌های اجتماعی محلات مشهد با هدف بالابردن مشارکت محلی، رفع مشکلات موجود در محله‌ها با کمک مردم، بالا بردن هویت محلی و... تأسیس شد.
استادی - درست است که برخی از شورا‌های اجتماعی محلات در این چندسالی که از عمرش می‌گذرد توانستند ارتباط خوبی با مردم بگیرند و مشکلات و معضلات محله را شناسایی و حتی برطرف کنند، اما هنوز بسیاری از مردم در محله‌های مختلف شهر از وجود شورای اجتماعی کاملاً بی‌خبر هستند و این مسئله نشان‌دهنده ضعف اعضای شورا‌ها در ارتباط‌گیری با شهروندان است. در این شماره گفت‌وگویی با ریحانه شاپوری، نماینده جوانان در شورای اجتماعی محله ایثارگران، داشتیم که چند صباحی است برخلاف رویه معمول و به همراه بقیه اعضا، محله‌گردی دارند و فهرستی بلند بالا از مشکلات محله‌شان تهیه کرده‌اند. ریحانه شاپوری با بیان اینکه هدف از محله‌گردی‌های اعضای شورا آشنا شدن با فضای محله و مشکلات ساری و جاری در آن است، گفت: یکی از مشکلاتی که در شورای اجتماعی ما وجود دارد و شاید بقیه هم به آن مبتلا باشند، این است که همه اعضا در یک محدوده خاص از محله زندگی می‌کنند و طبیعی است که به فضای محل زندگی خودشان آشناتر هستند.
هرکسی که عضو شورا می‌شود، باید از مشکلات و فضای همه محله باخبر باشد، نه فقط یک محدوده خاص. وی افزود: هدف ما از محله‌گردی این است که با فضای محله آشنا شویم، یک بانک اطلاعاتی خوب از محله ایثارگران داشته باشیم و بتوانیم فهرستی از اولویت‌ها تهیه کنیم و در این ۲ سال مطابق همان‌ها گام برداریم و جلو برویم تا تأثیرگذاری شورای اجتماعی بیشتر از قبل شود. اما مسئله مهم‌تری را هم دنبال می‌کنیم و آن ارتباط با مردم است. اینکه بدانند و بفهمند که شورا‌های اجتماعی به نوعی رابط آن‌ها با شهرداری هستند و می‌توانند خواسته‌شان را از این طریق به گوش شهرداری برسانند. متأسفانه هنوز بسیاری از مردم از وجود چنین شورایی در محله اطلاع ندارند که این مسئله به نظر من یک نقطه ضعف بزرگ است.
شاپوری با اشاره به بافت شهری متناقض محله ایثارگران که باعث به وجود آمدن مشکلات متعدد در این محله شده است، اظهارکرد: ایثارگران محله‌ای است که در نگاه اول ظاهر بسیار خوبی دارد. دو مجموعه آبی بزرگ و بین‌المللی در دل این محله قرارگرفته، ساختمان‌های چندصد واحدی بسیار شیکی در آن ساخته شده است و در ظاهر به نظر نمی‌آید که ایثارگران مشکلی داشته باشد. اما از طرف دیگر، ساخت وساز‌های غیرمجاز و بی‌ضابطه در خیابان مشکینی، شکل وحشتناکی به کوچه‌های این محله داده است. نماینده جوانان محله ایثارگران یکی از اصلی‌ترین مشکلات این محله را ساخت‌وساز‌های بی‌ضابطه و غیرمجاز و پیش‌بینی نکردن پارکینگ برای مجموعه‌های آبی بزرگ دانست و دراین‌باره گفت: خیابان مشکینی در محله ایثارگران تقریباً به یک کلنی برای ساختمان‌سازی غیرمجاز تبدیل شده است. سازنده‌ها به صورت غیرقانونی در یک زمین ۱۴۰ متری، ۱۴ واحد کوچک بدون پارکینگ می‌سازند؛ همین مسئله باعث شده که امکانات موجود در محله با جمعیتی که روز به روز در حال افزایش است، هم‌خوانی نداشته باشد. بماند که نداشتن پارکینگ خودش مشکلات زیادی را برای محله درست کرده است. وی ادامه داد: یکی دیگر از معضلاتی که ما در محله‌گردی‌ها با آن برخورد کردیم و مردم خواهان رفع و رجوع آن بودند، تعیین تکلیف زمین‌های رها شده در منطقه است. مثلاً زمینی در اندیشه ۷۹ وجود دارد که متعلق به مسکن و شهرسازی است. مدتی پارکینگ خودرو‌های سنگین بود. چند وقت بعد به محل تخلیه خاک و نخاله تبدیل شد و اکنون چهارشنبه‌ها در آن چهارشنبه‌بازار برپا می‌شود و روز‌های دیگر پارکینگ مجموعه آبی است. درباره این مشکل با مسئولان شهرداری صحبت‌هایی انجام دادیم و امیدواریم هرچه زودتر حل شود. ریحانه شاپوری در ادامه از رایزنی برای حل مشکل پارکینگ یکی از مجموعه‌های آبی در خیابان اندیشه به وسیله شورای اجتماعی خبر داد و افزود: دغدغه مردم محله ایثارگران و آن‌هایی که در محدوده این مجموعه آبی زندگی می‌کنند حل مسئله پارکینگ این مجموعه است. از طریق شورای اجتماعی با شهرداری درباره این مشکل نامه‌نگاری کردیم و پاسخ مثبت و مناسبی دریافت کردیم. هم شهرداری خواهان حل این مشکل است و هم مدیریت این مجموعه و این معضل به زودی رفع خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->