برگزاری نشست انتقال تجربه با حضور عادل تبریزی در سینما هویزه مشهد شعر افشین علا خطاب به رژیم صهیونی | عاقبت بیت‌المقدس را رها خواهیم کرد فریبرز عرب‌نیا: ترجیح می‌دهم در کنار مردم کشور عزیزم باشم + فیلم سریال محرمی «جایی برای همه» روی آنتن شبکه دو + زمان پخش آمار فروش سینماها در روزهای جنگ بین اسرائیل و ایران اکران سیار فیلم‌های کودکانه در مشهد کارگردان فیلم بعدی «جیمز باند» مشخص شد «کاتیا فولمر» ایران‌شناس آلمانی درگذشت فصل پایانی سریال «اسکویید گیم» در راه است تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۴) + زمان پخش قدردانی سخنگوی پلیس از اصحاب قلم در دوران جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران | عزیزان رسانه، گل کاشتید، دستانتان را می‌بوسم برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد برای جبران خسارات گروه‌های موسیقی و نمایشی اجرای باشکوه ارکستر سمفونیک تهران در میدان آزادی حسام خلیل‌نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون: اگر امروز هنری هست، میراث شهیدان است فیلم‌های آخر هفته تلویزیون (۵ و ۶ تیر ۱۴۰۴) + شبکه و زمان پخش سیمای محرم ۱۴۰۴ | معرفی برنامه‌های ویژه تلویزیون همراه با زمان پخش چرا توزیع سریال «شکارگاه» به تعویق افتاد؟
سرخط خبرها
میوه درخت پریان

درباره محصولی گیاهی که نوستالژی مهرماه است

  • کد خبر: ۱۲۸۸۲۵
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
درباره محصولی گیاهی که نوستالژی مهرماه است
حسن احمدی‌فرد - روزنامه نگار

مهرماه برای ما دانش آموزان نسل‌های قبل با یک نوستالژی همراه بود؛ زالزالک. زالزالک برای ما میوه‌ای ارزان قیمت بود که معمولا در اطراف مدرسه‌ها آن هم روی گاری فروخته می‌شد. نسل ما بسیار بیشتر از امروزی‌ها زالزالک را می‌شناخت و با طعم نسبتا شیرینش آشنا بود؛ حالا، اما زالزالک هم مثل «تَنَسگل» و «نِکل» و «دستمبو» دارد فراموش می‌شود. زالزالک در ایران میوه‌ای دیرپاست.

پدران و مادران ما درخت زالزالک را «درخت پریان» می‌دانسته و معتقد بوده اند که می‌تواند نیرو‌های شر را دور کند و باعث برکت بشود و لابد برای همین هم هست که در نظام کشاورزی قدیم، معمولا در حاشیه کشت وکار‌ها یا در حاشیه باغ ها، هرجا که می‌شده درخت زالزالک هم می‌کاشته اند. اساسا درخت‌ها و گیاهان در ایران کهن مقدس شمرده شده و اسطوره‌ای دانسته می‌شده اند.

چنان که مثلا درخت «سرو» به ویژه «سرو کوهی» (اُرس یا مَرخ) نماد جاودانگی و حیات دوباره، «چنار» شاه درختان (و درخت پادشاه) و «تاک» گیاه زندگی بوده است؛ گیاهی که می‌توانسته خون زندگی (یک خون زنانه) را در رگ‌ها جاری کند. چنان که حضرت حافظ هم به این همانی «انگور» و «خون» اشاره می‌کند:گمان مبر که به پایان رسید کار مغان
هزار باده ناخورده در رگ تاک است

نیز از منظری دیگر، کاشت درخت‌هایی که برگ وبار و میوه آن نصیب همگان باشد، در همان نظام کهن کشاورزی در ایران زمین کاملا رایج بوده است؛ توت، سنجد و زالزالک (و کُنار و لور در مناطق جنوبی) برخی از درخت‌هایی هستند که به نظر می‌رسد در قدیم به عنوان «وقف عام» در حاشیه راه‌ها و راه آب‌ها و باغ‌ها و کشت وکار‌ها کاشته می‌شده اند. مصداق همان مثل معروف که گفته اند:
دیگران کاشتند و ما خوردیم
ما بکاریم و دیگران بخورند

در باغ‌های طرقبه و شاندیز هنوز هم می‌توان از درخت‌های زالزالک سراغ گرفت. در منطقه «خلج» هم، در حاشیه مشهد، تک درخت‌های فراوان زالزالک هنوز هم هستند و هر سال محصول می‌دهند؛ محصولی که عموما رهگذران آن را می‌چینند و استفاده می‌کنند. زالزالک هم مثل همه میوه‌ها انواع مختلفی دارد. آنچه ما به عنوان زالزالک می‌شناسیم، «زالزالک زرد» است.

اما نوعی دیگر از زالزالک هم هست که عموما در کوهپایه‌ها می‌روید و در «هزارمسجد»، «بینالود» و دیگر کوهپایه‌های خراسان هم هست؛ «زالزالک وحشی» میوه‌هایی سرخ رنگ دارد و میوه هایش ریزتر از زالزالک زرد است، اما در عوض بسیار فراوان‌تر است. برگ‌های زالزالک وحشی معمولا تا نیمه‌های پاییز می‌ریزد، اما میوه هایش می‌ماند و منظره متفاوتی به این درخت کوهپایه‌ای می‌دهد. نام دیگر زالزالک وحشی «علف خرس» است که به خاطر همین فراوانی میوه هایش به ضرب المثل‌ها هم راه پیدا کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->