تمدید زمان پرداخت مالیات ۱۴۰۳ مشاغل قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) | فیدلیتی پرستیژ ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اختلاف خودروسازان و دولت منجر به رشد شدید قیمت خودرو‌های داخلی شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) تا ۳۰ میلیون تومان چه موبایل‌هایی می‌توان خرید؟ (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) چرا ناترازی برق امسال زودتر شروع شد؟ ویدئو | بابک زنجانی و ماجرای تأسیس ۲۰ شرکت و رؤیای سلطه بر اقتصاد ایران سامانه نظارتی پلتفرم‌های آنلاین طلا رونمایی شد فروکش‌کردن هیجان منفی در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) نرخ جدیدی برای نان اعلام نشده است (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) | دلار کاهش یافت نگاهی کوتاه بر حال‌وروز فرش ایرانی هم‌زمان با روز جهانی صنایع‌دستی | گسست تاروپود خط‌ونشان خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو رشد قیمت گوشت گوسفندی در مشهد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) واردکنندگان برنج در انتظار تخصیص ارز آغاز برداشت گندم در ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان مشهد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) طلا در بازار مشهد ارزان شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) ضرورت رفع ۲ مانع بزرگ پیش روی نهضت ملی مسکن واکنش‌های احتمالی بازار‌های مالی نسبت به آینده مذاکرات ایران و آمریکا چیست؟ | سرمایه گذاران در دو راهی تردید و امید تشریح پروژه‌های متعدد انتقال آب به مشهد | آب صنایع باید با پساب فاضلاب جایگزین شود قیمت طلای جهانی امروز (سه‌شنبه، ۲۰ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد معافیت حق بیمه سهم کارفرما مشمول چه کارگاه‌هایی می‌شود؟ + لیست کارگاه‌ها قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در تره‌بار (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) | ورود انبه با قیمت نجومی به بازار میوه مشهد قیمت زعفران کاهش یافت (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) جزئیات بیشتر از «پیش‌فروش ارز» اعلام شد شهر کرمان تعطیل شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) ویدئو| افشاگری رئیس بورس درباره علت ناتوانی خودروسازان در رفع زیان انباشته بازدهی مثبت ۴ ابزار مالی در بازار سرمایه در هفته دوم خرداد ۱۴۰۴ +جزئیات ویدئو| صحبت‌های وزیر اقتصاد پیشنهادی درباره بی‌ثباتی اقتصادی در ایران مصرف گاز در نیروگاه‌های برق به ۲۸۱ میلیون مترمکعب در روز رسید
سرخط خبرها

فرسودگی ۸ میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴

  • کد خبر: ۱۲۹۰۱
  • ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
فرسودگی ۸ میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط با بیان اینکه در حال حاضر ۳ میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور داریم، گفت: خودروسازان موظفند معادل ۲۵ درصد ظرفیت تولیدشان، خودرو از رده خارج کنند، اما حتی یک درصد هم اجرا نمی‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز؛ سید یدالله مرتضوی در یک نشست خبری با بیان اینکه عمر مفید خودرو‌ها در برخی کشور‌ها ۵ سال است، اظهار داشت: در ایران سن فرسودگی خودرو‌ها ۲۰ سال تعیین شده که هر چند تلاش‌هایی برای کاهش این عدد صورت گرفته، اما هیچ وقت به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۹۲ حدود ۱۰۰ مرکز اسقاط در کشور داشتیم، افزود: ظرفیت این مراکز سالانه ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو بود که هیچ وقت تمام این ظرفیت فعال نشد به طوری که در طول سال بیشتر از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط نشده است.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط تصریح کرد: در این شرایط ۱۲۰ مرکز دیگر نیز به تعداد مراکز اسقاط اضافه شد و در همین حال واردات خودرو نیز کاملاً قطع شد. از سویی خودروسازان داخلی نیز نسبت به اسقاط خودرو‌های فرسوده اقدام نمی‌کنند که این مسائل باعث شد تا مراکز اسقاط با تعطیلی روبرو شوند و ۱۵ هزار نفر کارگر این مراکز بیکار شوند.

وی با بیان اینکه الزام خودروسازان به اسقاط خودرو‌های فرسوده به صورت یک طرفه توسط بخشنامه آقای شریعتمداری وزیر سابق صنعت ملغی شد، گفت: بیش از ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ایجاد مراکز اسقاط صورت گرفته که در حال حاضر بلااستفاده هستند.

مرتضوی توضیح داد: دولت بدون انجام کارشناسی، ظرفیت این مراکز را با این بهانه که می‌خواهد میزان اسقاط خودرو را افزایش دهد، بالا برد و به این ترتیب به چند نفر نورچشمی خود برای ایجاد مراکز اسقاط مجوز داد، در حالی که نباید در این زمینه انحصاری وجود داشته باشد در عین حال برای ایجاد مراکز جدید نیز باید ظرفیت سنجی صورت می‌گرفت.

به گفته عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط در حال حاضر کمتر از ۵ درصد ظرفیت مراکز اسقاط کشور فعال است که دولت باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشد.

مرتضوی همچنین با اشاره به بهانه تراشی‌های انجمن واردکنندگان خودرو برای عدم اسقاط خودروی فرسوده به ازای واردات خودرو‌های خارجی، گفت: خودروسازان موظفند معادل ۲۵ درصد ظرفیت تولیدشان، خودرو از رده خارج کنند، اما در شرایط فعلی حتی یک درصد هم اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: طبق قانون خودروسازان بر اساس حجم موتور خودرو‌های تولیدی باید به ازای تولید هر خودرو، بین یک تا ۸ خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.

به گفته وی از ابتدای اجرای قانون از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده تا کنون کمتر از ۲ میلیون دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده که حدود ۸۵ درصد آن توسط واردکنندگان خودرو صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور داریم، گفت: تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودرو‌های فرسوده کشور به ۸ میلیون دستگاه خواهد رسید.
 
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->