افزایش ظرفیت پروازهای اربعین با صدور مجوز هواپیمای «ام.دی» بانک‌ها «اختراع» را به‌عنوان وثیقه قبول می‌کنند جزئیات افزایش تولید نفت ایران در یک سال اخیر طلا در مشهد روی دور افزایش (۹ مرداد ۱۴۰۴) روند کاهش قیمت طلای جهانی تغییر کرد (۹ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات اعلام شد (۹ مرداد ۱۴۰۴) | بادمجان و کدو کیلویی چند؟ عرضه جدید خودرو‌های وارداتی از شنبه آینده (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) بانک مرکزی: دریافت کنندگان ارز اربعین از عودت ارز خود غافل نشوند معادن خراسان رضوی در هزارتوی تاریک مشکلات | روایت شهرآرانیوز از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان صنایع معدنی در استان وزارت نفت مجوز واردات بنزین سوپر از سوی بخش خصوصی را صادر کرد مشهد، قلب تپنده صنایع معدنی کشور| بیستمین نمایشگاه صنعت، معدن و متالورژی آغاز‌به‌کار کرد +فیلم ماجرای شکایت ایرانخودرو از دولت و ۷ نهاد رسمی کشور چیست؟ + عکس (۸ مرداد ۱۴۰۴) ریزش قیمت خودرو‌های خارجی (۸ مرداد ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۸ مرداد ۱۴۰۴) | اطلس ۶۲۸ میلیون تومان اعلام ممنوعیت افزایش قیمت کالا‌های اساسی (۸ مرداد ۱۴۰۴) افزایش قیمت نان در تهران رسما ابلاغ شد محدودیت دریافت ارز اربعین برداشته شد | همه ثبت‌نام‌کنندگان مشمول دریافت ارز اربعین هستند خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت | سهام عدالت قابل معامله می‌شود ریزش شدید بورس در آخرین روز معاملاتی هفته | بورس، کانال ۲.۷ میلیونی را از دست داد (۸ مرداد ۱۴۰۴) برداشت خربزه از مزارع شهرستان مشهد آغاز شد (۸ مرداد ۱۴۰۴) دینار در مشهد گران شد | نرخ رسمی کاهش یافت (۸ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۸ مرداد ۱۴۰۴) | ماندگاری دلار در کانال ۸۹ هزار تومان قیمت هر بشکه نفت در آستانه ۷۰ دلار با تهدید ترامپ بر تحریم روسیه (۸ مرداد ۱۴۰۴) تکرار واریزنشدن یارانه نان به حساب نانوایان مشهدی | مشکلات نانوایان با افزایش قیمت نان هم حل نشد هر گرم طلا در مشهد حدود ۵۰ هزار تومان گران‌تر شد (۸ مرداد ۱۴۰۴) سه خودرو به طرح فروش ایران‌خودرو اضافه شد (۸ مرداد ۱۴۰۴) دلار در سقف دو هفته اخیر | استراتژی جدید بازار ارز تهران چیست؟ (۸ مرداد ۱۴۰۴) تشدید برخورد با تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در خراسان رضوی  ماجرای آزادسازی واردات سگ و گربه چیست؟ | واکنش فعالان اقتصادی به مصوبه جنجالی وزارت صمت
سرخط خبرها

فرسودگی ۸ میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴

  • کد خبر: ۱۲۹۰۱
  • ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
فرسودگی ۸ میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط با بیان اینکه در حال حاضر ۳ میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور داریم، گفت: خودروسازان موظفند معادل ۲۵ درصد ظرفیت تولیدشان، خودرو از رده خارج کنند، اما حتی یک درصد هم اجرا نمی‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز؛ سید یدالله مرتضوی در یک نشست خبری با بیان اینکه عمر مفید خودرو‌ها در برخی کشور‌ها ۵ سال است، اظهار داشت: در ایران سن فرسودگی خودرو‌ها ۲۰ سال تعیین شده که هر چند تلاش‌هایی برای کاهش این عدد صورت گرفته، اما هیچ وقت به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۹۲ حدود ۱۰۰ مرکز اسقاط در کشور داشتیم، افزود: ظرفیت این مراکز سالانه ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو بود که هیچ وقت تمام این ظرفیت فعال نشد به طوری که در طول سال بیشتر از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط نشده است.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط تصریح کرد: در این شرایط ۱۲۰ مرکز دیگر نیز به تعداد مراکز اسقاط اضافه شد و در همین حال واردات خودرو نیز کاملاً قطع شد. از سویی خودروسازان داخلی نیز نسبت به اسقاط خودرو‌های فرسوده اقدام نمی‌کنند که این مسائل باعث شد تا مراکز اسقاط با تعطیلی روبرو شوند و ۱۵ هزار نفر کارگر این مراکز بیکار شوند.

وی با بیان اینکه الزام خودروسازان به اسقاط خودرو‌های فرسوده به صورت یک طرفه توسط بخشنامه آقای شریعتمداری وزیر سابق صنعت ملغی شد، گفت: بیش از ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ایجاد مراکز اسقاط صورت گرفته که در حال حاضر بلااستفاده هستند.

مرتضوی توضیح داد: دولت بدون انجام کارشناسی، ظرفیت این مراکز را با این بهانه که می‌خواهد میزان اسقاط خودرو را افزایش دهد، بالا برد و به این ترتیب به چند نفر نورچشمی خود برای ایجاد مراکز اسقاط مجوز داد، در حالی که نباید در این زمینه انحصاری وجود داشته باشد در عین حال برای ایجاد مراکز جدید نیز باید ظرفیت سنجی صورت می‌گرفت.

به گفته عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط در حال حاضر کمتر از ۵ درصد ظرفیت مراکز اسقاط کشور فعال است که دولت باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشد.

مرتضوی همچنین با اشاره به بهانه تراشی‌های انجمن واردکنندگان خودرو برای عدم اسقاط خودروی فرسوده به ازای واردات خودرو‌های خارجی، گفت: خودروسازان موظفند معادل ۲۵ درصد ظرفیت تولیدشان، خودرو از رده خارج کنند، اما در شرایط فعلی حتی یک درصد هم اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: طبق قانون خودروسازان بر اساس حجم موتور خودرو‌های تولیدی باید به ازای تولید هر خودرو، بین یک تا ۸ خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.

به گفته وی از ابتدای اجرای قانون از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده تا کنون کمتر از ۲ میلیون دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده که حدود ۸۵ درصد آن توسط واردکنندگان خودرو صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور داریم، گفت: تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودرو‌های فرسوده کشور به ۸ میلیون دستگاه خواهد رسید.
 
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->