تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است
سرخط خبرها

درخواست سناتور آمریکایی برای قطع همکاری با عربستان

  • کد خبر: ۱۲۹۱۵۳
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
درخواست سناتور آمریکایی برای قطع همکاری با عربستان
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا معتقد است باید همکاری‌های واشنگتن با عربستان سعودی متوقف شود.

به گزارش شهرآرانیوز، در پی تصمیم هفته گذشته اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، سناتور «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا خواستار توقف همکاری‌های واشنگتن با عربستان سعودی شد.

هفته گذشته و در تاریخ ۵ اکتبر در سی و سومین اجلاس وزارتی کشور‌های عضو اوپک و غیر اوپک موسوم به اوپک پلاس که در دبیرخانه اوپک در وین برگزار شد وزرای نفت و انرژی برای کاهش ۲ میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند. مطابق آن توافق مقرر شد روزانه ۲ میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار می‌شود. سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازار‌های جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به نفع روسیه در جنگ اوکراین تمام خواهد شد.

این تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید ۲ درصدی تولید نفت، به تنش در روابط ریاض و واشنگتن به عنوان متحدان نزدیک منجر شده و دولت «جو بایدن» گفته گزینه‌های خود درباره عربستان را بررسی می‌کند.

سناتورمندز در بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن باید فورا تمام جنبه‌های همکاری خود با عربستان از جمله هرگونه قرارداد فروش سلاح و همکاری‌های امنیتی را موقف کرده و هر کاری را که برای دفاع از مردم و منافع آمریکا لازم است، انجام دهد.

آمریکا، عربستان به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت در دنیا را متهم به کمک به روسیه در تامین هزینه‌های جنگ در اوکراین کرده در حالی که در بحبوحه بحران انرژی در بسیاری از کشور‌های جهان، با کاهش تولید نفت، باعث افزایش قیمت آن شده است.

باب مندز افزود: من تا زمانی که پادشاهی عربستان در موضع خود درباره کاهش تولید نفت با توجه به جنگ در اوکراین، تغییری ایجاد نکند، برای هر نوع همکاری با عربستان چراغ سبز نشان نمی‌دهم. دیگر بس است.

در همین حال، تصمیم «اوپک پلاس» برای کاهش ۲ درصدی تولید نفت خشم مقام‌های آمریکایی را به همراه داشته که این تصمیم را «کوتاه‌بینانه» دانسته و آن را به نفع روسیه در جنگ اوکراین قلمداد کرده‌اند.

"ژان پی‌یر"، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص این تصمیم گفت: "تصمیم اوپک برای کاهش میزان تولید نفت، ان هم در شرایطی که دنیا با اثرات منفی حمله روسیه به اوکراین روبرو است، تصمیمی کوتاه‌بینانه است. "

وی اضافه کرد: "چنانچه این تصمیم اثرات قیمتی قابل توجهی داشته باشد آن اثرات روی کشور‌های کم‌درآمد و با درآمد متوسط خواهد بود. تلاش‌های رئیس‌جمهور برای کاهش قیمت سوخت پیشرفت‌هایی داشته است. از تابستان امسال قیمت سوخت حدود ۱.۲۰ دلار افت کرده است. "

سخنگوی کاخ سفید همچنین تصریح کرد با تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۰ میلیون بشکه دیگر از ذخایر نفت راهبردی آمریکا ماه آینده وارد بازار خواهد شد.

اوپک پلاس به مجموعه ۱۳ کشور عضو اوپک و ۱۱ تولیدکننده نفت دیگر دنیا و در راس آن روسیه گفته می‌شود که از اواخر سال ۲۰۱۶ با هم همکاری می‌کنند و گفته می‌شود که عربستان به‌عنوان بزرگترین تولید کننده اوپک و رهبر «دوفاکتوری» این سازمان، نقش مهمی در به‌ثمر نشستن این تصمیم اوپک پلاس داشته است.

"جانت یلن"، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت را برای اقتصاد جهانی، به‌ویژه بازار‌های نوظهور، مضر و غیرعاقلانه دانست. مخصوصاً در شرایطی که اقتصاد‌های نوظهور با بالا رفتن قیمت انرژی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

یلن گفت: «به‌نظر من تصمیم اوپک غیرعاقلانه بوده و سودی ندارد. تاثیر این تصمیم بر اقتصاد دنیا مشخص نیست، اما مطمئنا در شرایط فعلی تصمیم درستی نبوده‌است. ما نگران کشور‌های درحال‌توسعه و مشکلات آن‌ها هستیم».

آمریکا بار‌ها از اوپک خواسته بود تولید نفت خود را افزایش دهد. بایدن در سفر به عربستان هم از این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک خواست عرضه نفت را افزایش دهند تا به پایین آوردن قیمت آن و در نتیجه کاهش قیمت بنزین در آمریکا کمک شود. اما عربستان و اوپک برخلاف درخواست‌های آمریکا تصمیم به کاهش تولید نفت گرفتند تا بازار را باثبات کرده و مانع سقوط قیمت نفت شوند.

همچنین دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، طی اظهاراتی تأکید کرد که تصمیم اخیر اوپک و متحدان آن برای کاهش تولید نفت یک پیروزی برای عقل سلیم است.

پسکوف خاطرنشان کرد که واشنگتن به دنبال اعمال تصمیمات خود در مورد بازار نفت و دستکاری قیمت‌ها است، حتی اگر به قیمت بی‌ثبات کردن بازار جهانی انرژی باشد.

این مقام روسیه افزود که آمریکا تا حدودی موفق شده است، چرا که از ذخایر خود استفاده کرده و اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار داده است تا سقف قیمت نفت را در آخرین بسته تحریمی خود اعمال کند.

پسکوف در ادامه اظهار داشت: این (تصمیم اوپک پلاس) حداقل تا حدودی آشوبی را که آمریکایی‌ها ایجاد می‌کنند آرام می‌کند.

در عین حال، بر اساس گزارش‌ها، روسیه ممکن است به دلیل تحریم‌های جدید، تولید خود را بیش از مقدار تعیین‌شده توسط اوپک پلاس کاهش دهد.

آمریکا و متحدانش در گروه ۷ وارد دور نهایی مذاکرات برای تعیین سقف قیمت برای صادرات نفت روسیه می‌شوند تا منابع مالی مسکو برای جنگ با اوکراین را پایین بیاورند، اما درعین‌حال صادرات نفت این کشور برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت ادامه یابد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->