سرخط خبرها

پیاده‌رو یا پارکینگ

  • کد خبر: ۱۲۹۲
  • ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
پیاده‌رو یا پارکینگ
رعایت نکردن حقوق شهروندی از سوی برخی نمایشگاه‌داران خودرو بولوار معلم

سید مصطفی بهشتی - رعایت حقوق شهروندی یکی از مباحثی است که اگر همه شهروندان یک شهر آن را رعایت کنند یا خود را ملزم به رعایت کردن آن کنند، شرایط بهتری برای زندگی در آن شهر فراهم می‌شود.شهر مشهد و منطقه 11 از این دایره مستثنا نیست، ما در کلان‌شهری زندگی می‌کنیم که همه ما و رفتار ما به یکدیگر پیوند خورده است که نشان می‌دهد تا چه اندازه می‌تواند رفتار شهروندی ما در تعیین کیفیت زندگی شهروندی ما تأثیر‌گذار باشد. در همین‌باره گزارش این شماره از شهرآرامحله را اختصاص دادیم به یک مورد نقص حقوق شهروندی که آثار سوء آن مشهود است.
در هفته‌ای که گذشت گزارشی با عنوان انتقاد نمایشگاه‌داران خودرو بولوار معلم از برخورد شهرداری منطقه 11 با آن‌ها برای نصب پل روی جدول‌های مقابل نمایشگاه از سیمای خراسان رضوی پخش شد که در ادامه پاسخ شهردار منطقه به صورت تلفنی دریافت و پخش شد.
نکته‌ای که ابتدا درباره این گزارش مطرح است، پخش یک گزارش جانبدارانه است و سؤال این است که چرا این رسانه فقط به سراغ نمایشگاه‌داران رفته و قبل از آن نظر شهروندان این منطقه را جویا نشده است؟
این ماجرا قبل از اینکه به شکایت نمایشگاه‌داران برسد با اعتراضات شهروندان شروع شد اما در گزارش پخش شده از شبکه سیمای خراسان رضوی حرفی از شهروندان و اعتراض آن‌ها پخش نشد. به همین‌دلیل ما برای تکمیل این گزارش ابتدا به سراغ شهروندانی رفتیم که در این محدوده رفت و آمد دارند و نسبت به شرایط موجود معترض هستند.
جابری، از ساکنان محله معلم، که عصرها معمولا از سمت صدف مسیرش را از بولوار معلم به سمت چهارراه دانشجو طی می‌کند، در ابتدا درباره مسدود شدن پیاده‌رو و گذاشتن پل مقابل نمایشگاه‌ها گفت: جلو هر نمایشگاه 2 تا 3 خودرو به‌ویژه در زمان عصر پارک می‌شود، بیشتر نمایشگاه‌داران هم معاملات خودروهای خارجی انجام می‌دهند و خودروهای با ابعاد بزرگ هستند و فضای بیشتری را اشغال می‌کنند، خب سؤال ما این است که اگر نمایشگاه و سالن دارند پس چرا خودرو را در پیاده‌رو قرار می‌دهند؟
وی ادامه داد: البته ما می‌دانیم به چه دلیلی این کار را انجام می‌دهند، هدف این است که نمای بیشتری به کار و نمایشگاه خود بدهند، ولی مگر پیاده‌رو متعلق به مردم نیست؟ اگر بخواهد این‌گونه باشد و هر نفر دلش خواست یک پل بگذارد روی جدول مقابل خانه و مغازه‌اش و خودرو را روی آن پارک کند که دیگر پیاده‌رو چه معنی دارد؟ اسمش را بگذاریم پارکینگ که بهتر است.
این صحبت یکی از شهروندان بود، البته در این‌باره اعتراض‌هایی هم از سوی نمایشگاه‌داران مطرح است که بخشی از آن را در پخش شبکه سیمای خراسان رضوی دیدیم. نمایشگاه‌داران مدعی هستند سالانه مبلغ زیادی را برای تجاری‌سازی پرداخت می‌کنند و باید در قبال آن امکاناتی داشته‌ باشند. دیگر بحثی که نمایشگاه‌داران مطرح می‌کنند این است که چگونه بعد از اینکه پل را تخریب کردند خودروها را وارد نمایشگاه کنند.
البته به نظر می‌رسد این تصمیم و تذکر شهرداری برای تخریب پل‌ها بعد از آن صادر شده است که این نمایشگاه‌داران با گذاشتن خودرو روی پل و پیاده‌رو راه را بر مردم می‌بندند.
در همین ‌باره سعید ریخته‌گر، شهردار منطقه 11، ضمن اشاره به این موضوع که درباره پارک خودرو مقابل نمایشگاه‌ها و روی پل جدول‌ها، اعتراض‌ها و شکایت‌هایی به شهرداری شده است، گفت: نکته اصلی درباره جمع‌آوری این پل‌ها این است که شهروندان ناراضی هستند.
ریخته‌گر در ادامه به نقش این پل‌ها در جاری شدن آب جدو‌ل‌ها در خیابان اشاره کرد و گفت: به هنگام بارش باران که امسال هم خدا را شکر بیشتر از بقیه سال‌ها بوده است، یکی از دلایل پس‌زدن آب از جدول وجود پل‌هایی است که به صورت مانع عمل می‌کنند و ما مجبوریم این‌ها را جمع‌آوری کنیم.
وی افزود: البته درباره جمع‌آوری پل‌های جدول‌ها در حد فاصل میدان دانش به سمت شرق در بولوار معلم فقط بحث بارش‌ها نیست، مطابق ماده 55 قانون شهرداری‌ها هرگونه احداث پل یا سد معبر در پیاده‌روها خلاف است و ما باید با این موضوع برخورد کنیم، قبلا 10 مورد اخطار در این موضوع داده شده است، تعدادی از پل‌هایی که تاکنون جمع‌آوری شده است، فاقد هرگونه مجوز هستند .

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->