سرخط خبرها

شیفت ساخت‌وساز

  • کد خبر: ۱۲۹۶
  • ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
شیفت ساخت‌وساز
خانه‌سازی مجتمع فرهنگی و خیریه فاطمیه در مناطق سیل‌زده آغاز شد

شوشتری
دبیر شهرآرا محله

بهار امسال که سیل به خانه و کاشانه‌شان زد و همه‌چیز را ویران کرد، امید به زندگی هم در آن‌ها زیر تلی از گل دفن شد. حال 4 ماه از این سیل ویرانگر در شمال و جنوب گذشته است و هنوز در کنار خبرهای خوش کمک‌های مردمی، خبرهای ناخوشایندی از این مناطق منتشر می‌شود؛ همچون زندگی تعدادی از خانواده‌ها در چادر در این روزهای گرم. به دنبال همین مجتمع فرهنگی و خیریه فاطمیه آذربایجانی‌‌های مقیم مشهد برای چندمین بار با شنیدن این اخبار آستین بالا زده است تا این‌بار سقفی از امید برای سیل‌زده‌ها بسازد.
آنچه هست اینکه؛ این مجتمع با آمدن سیل و بی‌خانمان شدن تعداد زیادی از ایرانی‌ها در شمال و جنوب شروع به تهیه کالاهای مورد نیاز سیل‌زده‌ها کرد. در همین راستا در فروردین بیش‌ از 10کامیون کالا به مناطق سیل‌زده ارسال و حتی آشپزخانه سیاری هم از سوی این مجتمع در خوزستان برپا شد. هر نوع کالایی در بین اقلام ارسالی پیدا می‌شد؛ از لجن‌کش تا پوشاک، دارو، لوازم خانگی، خوراکی و... . مجتمع فاطمیه آذربایجانی‌های مقیم مشهد از همان زمان تاکنون سیل‌زده‌ها را تنها نگذاشته است و طی چند هفته اخیر ساخت‌وساز خانه در این مناطق را آغاز کرده است. خانه‌هایی که تعدادی تحویل مالکان شده و تعدادی هم در حال ساخت است.
80خانه ساخته و تحویل داده شد
مقصود ایران‌منش، مسئول این مجتمع فرهنگی در توضیح فعالیت‌هایی که بعد از ماه رمضان در مناطق سیل‌زده آغاز کرده‌اند، ابتدا گریزی به روزهای زلزله کرمانشاه و تبریز، می‌زند و می‌گوید: بعد از زلزله در کرمانشاه، ساخت 2 درمانگاه را در سرپل‌ذهاب بر عهده گرفتیم.
با کمک خیرهای مجتمع، این درمانگاه‌ها ساخته شد و به‌نام مجتمع فرهنگی آذربایجانی‌های مقیم مشهد وقف شد. همچنین وقتی زلزله تبریز را لرزاند، هیئت این مجتمع با همراهی چند هیئت دیگر از خود تبریز بازسازی یکی از روستاها را بر عهده گرفت.
در این روستا در محل خانه‌هایی که دیگر قابل سکونت نبودند، خانه جدید ساختیم و همچنین خانه‌هایی را هم بهسازی کردیم. حال همین روند را در مناطق سیل‌زده شمال و جنوب ادامه می‌دهیم.
آن‌طور که او می افزاید، بعد از ماه رمضان مجتمع فاطمیه در شمال و جنوب پیمانکاری از اهالی محل گرفته تا با هزینه این مجتمع خانه‌سازی را برای سیل‌زده‌ها انجام دهد و تاکنون 80خانه آسیب‌دیده در سیل فروردین بهسازی و از نو ساخته شده است.


زمین بدهند، 100 خانه جدید می‌سازیم
ایران‌منش به تعدادی از خانه‌ها اشاره می‌کند که دیگر محل سکونت نیست و حتی زمین آن نقطه هم قابلیت ساخت دوباره را ندارد: در چنین نقطه‌هایی زمین دچار فرسایش شده و امکان ساخت دوباره خانه نیست. به همین دلیل با متولیان در استانداری و سازمان مسکن همان شهرها گفت‌وگو کرده‌ایم که زمین بدهند.
وی ادامه می‌دهد: قول‌ها برای دادن زمین مساعد بوده، اما تاکنون زمینی به پیمانکار مجتمع فاطمیه در شمال و جنوب تعلق نگرفته است، اما به محض دادن زمین آمادگی داریم تا ساخت 100 خانه جدید را در یک و 2 طبقه آغاز کنیم.


جهیزه می‌دهیم
مسئول مجتمع فاطمیه آذربایجانی‌های مقیم مشهد با تأکید بر اینکه تمام فعالیت‌های این مجتمع با کمک خیران صورت می‌گیرد، می‌افزاید: علاوه بر موارد یادشده تهیه جهیزیه را هم در دستور کار قرار داده‌ایم؛ آن هم برای زوج‌هایی که جهیزیه آن‌ها در سیل نابود شده است. تاکنون هم به چند زوج جهیزیه نو داده‌ایم.


تعمیر لوازم برقی
ایران‌منش از اهدای لوازم خانگی به سیل‌زده‌ها هم این‌طور می‌گوید که توزیع این اقلام همچنان کم و بیش ادامه دارد و همه این موارد هم نو است.
طبق گفته‌های او دادن جنس دست‌دوم به مردمی که همه‌چیزشان را سیل برده است، وجهه خوبی ندارد و آن‌ها را بیشتر دردمند می‌کند. به همین دلیل کالای نو داده می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این برای خانواده‌هایی که لوازم برقی خراب دارند، تعمیرات را انجام می‌دهیم؛ از پنکه گرفته تا تلویزیون، یخچال و... که تاکنون چندصد وسیله از سوی تیم شکل‌گرفته مجتمع فاطمیه تعمیر و تحویل خانواده‌ها شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->