جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

جلسه اضطراری آلودگی هوای مشهد برگزار می‌شود

  • کد خبر: ۱۳۰۷۸
  • ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
جلسه اضطراری آلودگی هوای مشهد برگزار می‌شود
رئیس کمیته فنی کاهش آلودگی هوای استان با اشاره به نیم‌بهاشدن حمل‌ونقل در زمان آلودگی هوا گفت: این موضوع در کارگروه پیشنهاد داده شده و مقرر شده شهرداری در شورای شهر مشهد برای اخذ مجوز اقدام کند تا پس از تصویب در روز‌های اضطرار این تصمیم اجرایی شود.
به گزارش شهرآرانیوز، با سردشدن هوا و پایداری وضعیت جوی در مشهد مقدس دغدغه‌هایی از جنس آلودگی هوا مطرح است و این معضل زیست محیطی در میان دستگاه‌های مختلف بررسی می‌شود، اما هر سال شاهد افزایش آلودگی هوا در این شهر هستیم.

شدت آلودگی‌ها طی چند روز اخیر به حدی رسیده که برای افراد سالم نیز قابل تحمل نیست و افرادی که دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی هستند را نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است.

یحیی قائنی‌پور، رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی اظهار کرد: برای کیفیت هوا پیش‌بینی شده امروز و فردا تا اواسط هفته میانگین هوا ناسالم باشد.

وی با اعلام اینکه از شاخص ۱۰۰تا ۱۵۰ناسالم است افزود: در ساعاتی آلودگی هوا کمتر می‌شود، اما در مجموع هوا طی این هفته ناسالم خواهد بود.

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: از روز سه‌شنبه موج بارشی وجود دارد که از غلظت آلاینده‌ها در اوخر هفته می‌کاهد.

احتمال برگزاری جلسه اضطراری آلودگی هوای مشهد

وی افزود: کارگروه اضطراری آلودگی هوا از سازمان هواشناسی، پیش‌بینی‌ها را دریافت می‌کنند و در صورتی که سه روز متوالی هوا ناسالم باشد و زمانی‌که جو پایدار و هوا سرد است شاخص‌ها پیش‌بینی می‌شود اگر بیش ازحد و در محدوده ۱۵۰باشد در مورد میزان شاخص‌های آلودگی به منظور تشکیل جلسه آلودگی هوا محیط زیست تصمیم‌گیری می‌کند و اداره هواشناسی اعلام وضعیت می‌کند.

قانعی‌پور تصریح کرد: هر زمان شاخص در شرایط ناسالم ماندگاری دو یا سه روزه داشته باشد و در حد ناسالم باشد جلسه‌ای تشکیل می‌شود و معمولا در مورد تشکیل جلسه با هماهنگی استانداری، محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان استان تصمیم‌گیر هستند.

مدارس تعطیل نخواهند شد

وی افزود: باتوجه به شاخص‌های آلودگی احتمال برگزاری جلسه اضطراری آلودگی هوا وجود دارد، اما مدارس به احتمال زیاد تعطیل نخواهند شد و امیدواریم شرایط ناسالم جوی در استان ادامه نداشته باشد.

در ادامه علی اصغر حسنی، مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با صبح توس بیان کرد: آخرین رصد‌های جوی تا پایان امروز انجام و نتیجه بررسی تشکیل جلسه اضطرار آلودگی هوا اعلام می‌شود.

وی با اعلام اینکه کارگروه با حضور استانداری، محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان هواشناسی، پلیس راهور و آموزش و پرورش برگزار می‌شود، افزود: دانشگاه علوم پزشکی از هواشناسی وضعیت جوی را دریافت می‌کنند، روند آلودگی هوا، شاخص‌های آلودگی، وضعیت باد بررسی می‌شود و بر این اساس اعلام تشکیل جلسه خواهد شد.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به احتمال زیاد امشب در خراسان رضوی جلسه کارگروه اضطراری آلودگی هوای مشهد برگزار خواهد شد.

در سند جامع کاهش آلودگی هوا وظایف دستگاه‌ها مشخص شده است

وی افزود: در موضوع آلودگی هوا سیاست‌های کوتاه مدت این است که مردم، افراد سالمند و در معرض آسیب، بیماران قلبی و عروقی آسیب نبینند و لذا اقداماتی از جمله تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز اداری بر اساس آیین نامه عملیاتی می‌شود.

حسنی با اشاره به برنامه بررسی زوج و فرد خودرو‌ها در میان مدت گفت: علاوه بر اعمال سیاست‌هایی مانند استفاده از سوخت‌های گازی جایگزین مازوت در نیروگاه‌ها، در بلندمدت نیز بررسی می‌شود چه اقداماتی صورت گیرد.

وی افزود: اقدامات بلندمدتی از جمله اصلاح کیفیت سوخت، فرآیند‌های توسعه فضای سبز و شناسایی منابع آلاینده بررسی می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوا به این منظور است که آسیب‌هایی که به مردم در اثر آلودگی‌ها می‌رسد کاهش یابد و اثرات کاهنده داشته باشد.

وی با اعلام اینکه دبیر جلسه کارگروه اضطرار استانداری و محیط زیست استان است افزود: پیرامون سند جامع مقابله با آلودگی هوا دستورالعمل‌هایی در مورد کاهش آلاینده‌ها دریافت شده که برخی از آن اقدامات مانند بهبود کیفیت خودرو‌ها در سطوح کشوری است.

حسنی خاطرنشان کرد: در این سند جامع کارگروه‌ها و وظایف دستگاه‌ها در مورد آلودگی هوا مشخص شده است و نقشی که دانشگاه علوم پزشکی دارد این است که ایستگاه‌های اورژانس را در روز‌هایی که آلایندگی بالا است در نقاط پرتردد شهر برای ارائه خدمات اولیه فعال کند و مراکز درمانی آماده باش بیشتری برای خدمات حضور داشته باشند.

وی ضمن تأکید بر سلامت مردم در این کارگروه افزود: نظارت بر ماسک‌های توزیع شده انجام می‌شود تا ماسک‌های مورد استفاده مانع ذرات معلق و آلاینده‌ها باشند.

کاهش بهای حمل و نقل عمومی در زمان آلودگی هوا منتظر تصمیم شورای شهر

حسین فکور، مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی در گفتگو با ما تصریح کرد: بعد از ظهر امروز شاخص‌های آلودگی هوا در مشهد بررسی می‌شود.

وی با اشاره به نیم بها شدن حمل و نقل در زمان آلودگی هوا افزود: این موضوع در کارگروه پیشنهاد داده شده و مقرر شده شهرداری در شورای شهر مشهد برای اخذ مجوز اقدام کند تا پس از تصویب در شورای شهر در روز‌های اضطرار این تصمیم اجرایی شود.

رئیس کمیته فنی کاهش آلودگی هوای استان گفت:، چون این موضوع درباره اعتبارات شهری است نیاز به مصوبه شورای شهر دارد، اما شهرداری اعلام موافقت داشته است.

وی افزود: نیم بها شدن در کمیته فنی کارگروه فنی مطرح و تصویب شده و، چون مربوط به درآمد‌های شهرداری است پس از تأیید شورای شهر مشهد اجرایی می‌شود.

حال میزان ناسالم‌بودن هوا مسئولان استانی را مجبور به تشکیل جلسه اضطراری کرده و پس از عدم تحقق سیاست‌های بلند مدت و مؤثر برای آلودگی هوای کلان شهری که میزبان خیل عظیمی از زائران است، باید بدون اطلاع از زمان پایان یافتن چنین معضل مهمی، منتظر اخذ تصمیمات راحت و دم دستی مسئولان همچون تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باشیم.
 
منبع: صبح توس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->