مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

تا سال ۱۴۰۵ هیچ دشتی نباید کسری مخزن آب در استان خراسان داشته باشیم

  • کد خبر: ۱۳۱۲۲
  • ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
تا سال ۱۴۰۵ هیچ دشتی نباید کسری مخزن آب در استان خراسان داشته باشیم
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: براساس سند سازگاری با کم آبی استان خراسان رضوی که هم‌اکنون به تصویب وزارت نیرو رسیده است تا سال ۱۴۰۵ هیچ دشتی در این استان نباید کسری مخزن آب داشته باشد.
به گزارش شهرآرانیوز، محمد علایی افزود: هم‌اکنون در حوزه آب با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم و درحال حاضر از ۳۷ حوضه آبریز استان خراسان رضوی ۳۴ حوضه، بحرانی است و سطح آب‌های زیرزمینی در این استان همچنان در حال افت است.
 
وی افزود: ما اجازه نخواهیم داد از دشت‌های ممنوعه اضافه برداشتی انجام شود و اگر قبول داریم که آب، اساس حیات بشر است باید قدر آن را بدانیم.

وی اضافه کرد: درحال حاضر ۹۰ درصد حجم آب در خراسان رضوی از طریق چاه‌های آب این استان تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: تعداد کل چاه‌های آب کشاورزی، شرب و صنعت فعال در خراسان رضوی  ۱۶ هزار و ۵۱۳ حلقه است که ۱۰ هزار و ۱۰۰ حلقه از این تعداد چاه آب مختص بخش کشاورزی استان است.

علایی افزود: سند سازگاری با کم‌آبی یکی از دستاورد‌های شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در سطح کشور به شمار می‌رود و تشکل‌های کشاورزی نقش پررنگی در اجرای این سند دارند.
 
وی خاطر نشان کرد: امروز مدیریت بحران آب استان خراسان رضوی به عهده مردم است و مردم باید از آن صیانت کنند لذا تشکل‌های کشاورزی باید در فرآیند مدیریتی وارد شوند.

درحال حاضر سهم متوسط منابع آب زیرزمینی در کل تامین آب استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ۸۰ درصد است.

 به خاطر وجود برداشت‌های بی رویه آب از منابع زیرزمینی ظرف سه دهه اخیر یک میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب از منابع آب‌های زیرزمینی خراسان رضوی برداشت شده است و اکنون این استان بحرانی‌ترین آب‌های زیرزمینی کشور را به خود اختصاص داده است.
 
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->