زن ۶۰ ساله شوهرش را آتش زد دستگیری اعضای گروه ۲۹ نفره شیطان پرستی در شیروان دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور با استاندار خراسان رضوی دیدار کرد در شهرستان مشهد کمبود مدرسه داریم بارش باران در محور‌های مشهد، نیشابور و تربت حیدریه (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) شمار جان‌باختگان ایرانی در حج تمتع به ۱۴ نفر رسید (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) بعد از غذا، چای و شیرینی بخوریم؟ | به این شرط بعد از خوردن غذا بخوابید بیست‌وششمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز خراسان‌رضوی در مشهد برگزار شد کشف ۲۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان‌رضوی (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) طلا‌های اهدایی مرد به زن هِبه و قابل‌استرداد است از قند و شکر دوری کنید وزیر آموزش‌وپرورش: در ۳۳ ماه خدمت شهید رئیسی، ایران به کارگاه مدرسه‌سازی تبدیل شد خراسان‌رضوی در مسیر تبدیل‌‌شدن به قطب تجهیزات پزشکی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۳) | وقوع بارش‌های رگباری و وزش باد شدید مصرف چه دارو‌هایی در گرما خطرناک است؟ ابتلای ۴۵ درصد مردم کشور به کبد چرب استرس، کلسترول خون را بالا می‌برد؟ ۲۱ درصد ظرفیت سدهای خراسان‌رضوی پر شده است
سرخط خبرها

سرعت شیوع آنفلوآنزا در مشهد

  • کد خبر: ۱۳۱۲۴۰
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
سرعت شیوع آنفلوآنزا در مشهد
یک فوق تخصص اطفال گفت: سال‌های قبل شیوع بیماری آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز می‌شد و امسال این بیماری با یک سرعت فراگیر از اوسط مهرماه در سطح شهر مشهد و شهرستان‌های اطراف شیوع پیدا کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر احمد شاه‌فرهت درخصوص دلایل زودرس شیوع ویروس آنفلوآنزا اظهارکرد:سال‌های قبل به دلیل شیوع ویروس کرونا، استفاده بیشتر مردم از ماسک و تعطیلی تجمع‌ها، مراسم و مدارس ویروس آنفولانزا کمتر دیده می‌شد و امسال با توجه به اینکه این عوامل کمتر شده این بیماری مقداری سریعتر شیوع پیدا کرده است.

وی با اشاره به علائم بیماری آنفلوآنزا افزود: علائم این بیماری در گروه بزرگسالان و کودکان یکسان است که در گروهی تب شدید همراه با اسهال و درد شکم و در گروه دیگر علائم تنفسی همراه با گرفتگی بینی و سرفه است.

شاه‌فرهت بیان کرد: معمولا در این بیماری تب شدید بین سه تا پنج روز طول می‌کشد و به مرور استفراغ و تب کاهش پیدا می‌کند، اما در گروهی که درگیری تنفسی دارند سرفه مدتی طولانی‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری ویروسی است و با سرفه، اسهال و استفراغ همراه است که نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارد. این دارو‌ها نه تنها مفید نیست بلکه در برخی موارد مضر بوده و میکروب‌های مفید کودکان را از بین می‌برد و میکروب‌های مقاوم را جایگزین می‌کند که کودک در برابر بیماری‌های ساده با عفونت مواجه خواهد شد.

شاه‌فرهت ادامه داد: بهتر است خانواده‌ها در صورت تشخیص آنفلوآنزا اصرار به دریافت آنتی‌بیوتیک نداشته باشند؛ زیرا بیمارانی که آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند، در بیماری‌های ویروسی مانند سینه پهلو، علائم و سرفه شدیدتر خواهد بود.

این فوق تخصص اطفال وجه تمایز کرونا با بیماری ویروسی آنفلوآنزا را اینچنین توضیح داد: درحال حاضر بیماری‌ای که شیوع دارد بیشتر آنفولانزا است و کرونا کمتر دیده می‌شود. در این بیماری تب و سرفه نسبت به کرونا شدیدتر بوده، ولی بهتر است برای تشخیص دقیق‌تر از طریق آزمایش به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: به صورت میانگین حدود یک ماه طول می‌کشد تا بیمار بهبودی کامل یابد. در برخی موارد حمله دوم در بیماری وجود دارد که کمتر دیده شده است؛ انتقال آن نسبت به کرونا کمتر بوده، ولی به این معنا نیست که کسی مبتلا نشود همچنان باید فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی مرتب دست‌ها رعایت شود.

او با اعلام اینکه آنفلوآنزا ممکن است بدون علامت باشد، اظهار کرد: در برخی موارد این ویروس علائمی ندارد از این رو بهتر است در گروه سنی پرخطر که بیماری‌های پپیش زمینه‌ای دارند و کودکان از واکسن استفاده شود؛ افراد می‌توانند واکسن آنفلوآنزا را از اواخر شهریور تا اواخر اردیبهشت دریافت کنند، کودکان نیز از ۶ ماهگی به بعد می‌توانند واکسینه شوند.

این فوق تخصص اطفال در مورد چگونگی دریافت واکسن آنفلوآنزا بیان کرد: واکسن در دو نوبت دریافت می‌شود و فاصله آن حداقل یک ماه است. افرادی که سال قبل واکسینه شده‌اند می‌توانند تنها یک نوبت واکسن بگیرند.

وی مطرح کرد: با توجه به بازگشایی مدارس و شیوع زودرس بیماری اگر چنانچه دانش‌آموزی علایم ویروسی آنفلوآنزا را داشت بهتر است تا یک هفته مدرسه نرود و در منزل استراحت کند.

شاه‌فرهت درخصوص استفاده‌های دارویی و غذایی در مدت درگیری این بیماری تشریح کرد: در طول بیماری داروی استامینوفون به صورت ساعتی مصرف شود. بهتر است برای بیمار به دلیل تب شدید از پاشویه و گذاشتن پارچه خیس روی شکم و پیشانی و نیز حمام دادن استفاده کرد. همچنین استفاده از مایعات فراوان مانند شیر، دوغ، ماست، آبمیوه طبیعی، سوپ، آش، آبگوشت، میوه تازه و... کمک می‌کند بیماری زودتر بهبود یابد.

وی گفت: در طول مدت این بیماری هیچگونه ممنوعیت غذایی وجود ندارد، ولی بهتر است والدین خوراکی‌هایی که کودکان دوست دارند را بیشتر استفاده کنند. در کودکانی که همراه با اسهال و استفراغ هستند، یا اشتهای آن‌ها کم است باید مقدار کالری و غذای بیشتری مصرف شود. خوراکی‌های چرب میزان کالری که تولید می‌کنند بیشتر است و انرژی بیمار را افزایش می‌دهد.

منبع:ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->