روایت عراقچی از طرح پیشنهادی ایران به اروپا | راهی برای حرکت به جلو وجود دارد اعمال فشار آمریکا برای جلوگیری از تصویب قطعنامه ایران، روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت درباره غزه بازهم توسط آمریکا وتو شد | الجزایر: مردم غزه ما را ببخشید(۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعتراف ارتش اسرائیل به هلاکت ۴ نظامی خود در غزه سردار رادان: دشمن صهیونیستی در جنگ ۱۲ روزه دچار اشتباه استراتژیک شده بود حمله موشکی یمن به سرزمین‌های اشغالی + فیلم و عکس (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) رئیس جمهور: شهریار، شاعر زندگی بود ایروانی: ایران به حمایت از مردم سوریه ادامه خواهد داد | هرگونه تلاش برای تحمیل تجزیه سوریه، غیرقابل قبول است شورای امنیت سازمان ملل فردا جمعه درباره قطعنامه علیه ایران رای‌گیری می‌کند (۲۸ شهریور ۱۴۰۴) حمله انتحاری داعش در پاکستان ۴ کشته برجای گذاشت (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) القسام: غزه به گورستان نظامیان اسرائیلی تبدیل خواهد شد ماکرون: فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران قطعی است ترامپ: با تصمیم لندن برای شناسایی کشور مستقل فلسطین مخالفم | از پوتین ناامید شدم حملۀ پهپادی اوکراین به به تاسیسات نفتی گازپروم در «باشقیرستان» روسیه + فیلم (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) ماجرای دیده‌شدن شی نورانی در آسمان تهران، سمنان، مشهد و استان‌های خراسان چه بود؟ + فیلم (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حمله پهپادی یمن به اراضی اشغالی + فیلم (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حمله اسرائیل به جنوب لبنان + فیلم و عکس (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) مشاهده شی نورانی در آسمان تهران، سمنان، مشهد و استان های خراسان + فیلم و عکس (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) عملیات استشهادی در مرز فلسطین اشغالی با اردن + فیلم (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) عبدالملک الحوثی: کشورهای اسلامی از حمله اسرائیل به قطر درس بگیرند | نسل‌کشی در غزه با بمب‌های آمریکا، انگلیس و آلمان صورت می‌گیرد اجساد نظامیان کشته شده میان روسیه و اوکراین مبادله شدند+ فیلم گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی پرونده هسته‌ای ایران، محور رایزنی تلفنی عبدالعاطی و ویتکاف تقوی‌نژاد: بازطراحی ساختار سازمانی از مهم‌ترین اهداف کوچک‌سازی دولت است آینده نظام بازنشستگی در گرو تجمیع ساختارها و اصلاح بنگاه‌داری زیان‌ده جلسه فوق العاده هیئت دولت تشکیل شد (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) سراج: سیاسی کاری شورای حقوق بشر کار اشتباهی است
سرخط خبرها

فاز اول پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان به اتمام رسید+ جزئیات

  • کد خبر: ۱۳۱۹۸۷
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
فاز اول پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان به اتمام رسید+ جزئیات
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل از تکمیل فاز اول پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی فاز اول این پروژه به طول ۱۵۴ کیلومتر که حد فاصل زاهدان تا خاش را شامل می‌شود، به اتمام رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل، درباره آخرین وضعیت پیشرفت راه‌آهن چابهار-زاهدان اظهار کرد: این پروژه ۶۲۸ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی آن به ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد و با پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصد همراه شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل با بیان اینکه یکی از وظایف ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی تکمیل کریدور‌های ترانزیتی و ریلی کشور است، افزود: راه‌آهن چابهار- زاهدان در راستای کریدور شمال- جنوب در قست شرقی کشور ایفای نقش می‌کند.

خطیبی خاطر نشان کرد: بندر چابهار با توجه به امتیازات خاصی و موقعیتی که دارد، به یک مسیر پس کرانه‌ای حمل‌ونقلی برای انتقال بار با شرایط مناسب نیاز دارد و با توجه به حجم انبوه بار این مسیر، راه‌آهن چابهار نقش مهم‌تری پیدا می‌کند.

وی افزود: فاز اول این پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان یعنی حدفاصل زاهدان تا خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر تمام شده و دیگر عملیات اجرایی در این قطعه انجام نمی‌شود.

خطیبی ادامه داد: در حال حاضر مشغول تشریفات تبدیل موقت در این بخش هستیم و فاز اول به زودی با حضور مسئولان بلندپایه افتتاح می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: در بخش روسازی هم علاوه بر اینکه از سمت زاهدان به خاش ریل‌گذاری شده، از سمت چابهار هم عملیات ریل‌گذاری را آغاز کردیم، اما به دلیل محدودیت منابع، فعالیت‌ها به قطعه زاهدان-خاش متمرکز شد.

وی افزود: در بخش زیرسازی فاز دوم پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان که حد فاصل چابهار، ایرانشهر تا خاش است، فعالیت‌ها به شکل جدی ادامه دارد و در چند ماه آینده پیشرفت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

خطیبی در ادامه درباره تامین اعتبار این پروژه با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری و دستور رئیس‌جمهور در سال ۹۸ برای اختصاص اعتبار به این پروژه تا سقف ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به منظور تسریع تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰، گفت: از این اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی مصوب، ۲۵۰ میلیون یورو تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: با تایید سازمان برنامه و بودجه درخواست تامین ۵۰ میلیون یوروی باقیمانده نیز برای صندوق توسعه ملی ارائه شد و، چون مدت زمان استفاده از این تسهیلات طی شده بود، صندوق این موضوع را به دولت منتقل کرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل خاطر نشان کرد: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این زمان را تمدید کرد و اجازه داده شد تا ۵۰ میلیون یورو باقی مانده نیز صرف تکمیل پروژه چابهار-زاهدان شود، البته این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.

گفتنی است راه‌آهن چابهار-زاهدان یکی از پروژه‌های استراتژیک و اولویت‎دار ریلی کشور بوده که سبب توسعه سواحل مکران و اتصال کشور‌های آسیای میانه، افغانستان و پاکستان و همسایه‌های شمالی ایران به آب‌های آزاد اقیانوسی خواهد شد و در توسعه کریدور‌های بین‌المللی عبوری از ایران و افزایش درآمد‌های ترانزیتی برای کشور نقش چشمگیری خواهد داشت.

سرعت طراحی این خط ریلی برای قطار‌های مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و برای قطار‌های باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده و جابجایی تعداد ۹۲۷ هزار نفر مسافر و ۲/۸ میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و جابجایی بیش از ٢ میلیون نفر مسافر و ۷/۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری پیش‌بینی شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->