اصرار مجدد گروسی بر دسترسی آژانس اتمی به سایت‌های آسیب‌دیده در ایران مصر و عربستان توافق همکاری نظامی امضا کردند ترامپ تصمیم حمله به ونزوئلا را انکار کرد | درخواست تسلیحات نظامی کاراکاس از مسکو گزارشگر سازمان ملل: حمله اسرائیل و آمریکا به ایران نقض آشکار منشور سازمان ملل است دیپلمات ایرانی: نقش اسرائیل در تحولات جاری سودان باید جدی گرفته شود فیدان: ترکیه میزبان نشست وزرای کشور‌های اسلامی درمورد غزه خواهد بود غزه، لبنان ‌و موضوع هسته‌ای محور گفت‌وگوی عراقچی و همتای مصری سازمان ملل: حملات آمریکا به مظنونان قاچاق مواد مخدر غیرقانونی است تخت روانچی: هر مذاکره‌ای که نتایجش از قبل مشخص شده باشد، بی معنا است مقام روس: مسکو همیشه آماده انجام آزمایش هسته‌ای است شیخ نعیم قاسم: واشنگتن تجاوزات اسرائیل را توجیه می‌کند | آمریکا هیچ‌گاه میانجی صادق و بی‌طرفی نبوده است معاون وزیر کشور: استانداران اختیار تجارت استانی با کشور‌های همسایه را دریافت کردند خودسوزی یک نظامی صهیونیست (۹ آبان ۱۴۰۴) توقیف شناور حامل ۲۴۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در خلیج فارس (۹ آبان ۱۴۰۴) نماینده مجلس: قطع یک‌باره یارانه سه دهک، اشتباه است رابرت مالی: اسرائیل قادر به مقابله با موشک‌های ایران نبود | به نظر می‌آید ترامپ مصمم است که به توافقی با ایران دست بیابد وزارت اقتصاد مامور ساماندهی مدیریت مرزها شد آیت‌الله علم‌الهدی: آمریکا هیچ‌گاه به دنبال دوستی با ایران نیست| عبرت دشمنی آمریکا با ایران باید به نسل‌های بعد منتقل شود پشت پرده لغو دیدار ترامپ و پوتین در بوداپست چه بود؟ ثبت ۹ آذر به عنوان روز ملی جزایر سه‌گانه در تقویم رسمی کشور سقوط بی‌سابقه محبوبیت مکرون در فرانسه جزئیاتی جدید از پیشنهاد آمریکا به حماس حمله پهپاد اسرائیلی به یک موتورسیکلت در جنوب لبنان (۹ آبان ۱۴۰۴) انصارالله: به یک جنایتکار اجازه تهدید یمن را نمی‌دهیم ۱۳۰ پهپاد اوکراینی فقط در یک شب سرنگون شدند (۹ آبان ۱۴۰۴) بیش از ۱۰ هزار نظامی صهیونیست در جنگ غزه کشته و زخمی شدند ترامپ به دموکرات‌ها حمله کرد
سرخط خبرها

فاز اول پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان به اتمام رسید+ جزئیات

  • کد خبر: ۱۳۱۹۸۷
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
فاز اول پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان به اتمام رسید+ جزئیات
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل از تکمیل فاز اول پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی فاز اول این پروژه به طول ۱۵۴ کیلومتر که حد فاصل زاهدان تا خاش را شامل می‌شود، به اتمام رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل، درباره آخرین وضعیت پیشرفت راه‌آهن چابهار-زاهدان اظهار کرد: این پروژه ۶۲۸ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی آن به ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد و با پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصد همراه شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل با بیان اینکه یکی از وظایف ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی تکمیل کریدور‌های ترانزیتی و ریلی کشور است، افزود: راه‌آهن چابهار- زاهدان در راستای کریدور شمال- جنوب در قست شرقی کشور ایفای نقش می‌کند.

خطیبی خاطر نشان کرد: بندر چابهار با توجه به امتیازات خاصی و موقعیتی که دارد، به یک مسیر پس کرانه‌ای حمل‌ونقلی برای انتقال بار با شرایط مناسب نیاز دارد و با توجه به حجم انبوه بار این مسیر، راه‌آهن چابهار نقش مهم‌تری پیدا می‌کند.

وی افزود: فاز اول این پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان یعنی حدفاصل زاهدان تا خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر تمام شده و دیگر عملیات اجرایی در این قطعه انجام نمی‌شود.

خطیبی ادامه داد: در حال حاضر مشغول تشریفات تبدیل موقت در این بخش هستیم و فاز اول به زودی با حضور مسئولان بلندپایه افتتاح می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: در بخش روسازی هم علاوه بر اینکه از سمت زاهدان به خاش ریل‌گذاری شده، از سمت چابهار هم عملیات ریل‌گذاری را آغاز کردیم، اما به دلیل محدودیت منابع، فعالیت‌ها به قطعه زاهدان-خاش متمرکز شد.

وی افزود: در بخش زیرسازی فاز دوم پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان که حد فاصل چابهار، ایرانشهر تا خاش است، فعالیت‌ها به شکل جدی ادامه دارد و در چند ماه آینده پیشرفت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

خطیبی در ادامه درباره تامین اعتبار این پروژه با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری و دستور رئیس‌جمهور در سال ۹۸ برای اختصاص اعتبار به این پروژه تا سقف ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به منظور تسریع تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰، گفت: از این اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی مصوب، ۲۵۰ میلیون یورو تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: با تایید سازمان برنامه و بودجه درخواست تامین ۵۰ میلیون یوروی باقیمانده نیز برای صندوق توسعه ملی ارائه شد و، چون مدت زمان استفاده از این تسهیلات طی شده بود، صندوق این موضوع را به دولت منتقل کرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل خاطر نشان کرد: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این زمان را تمدید کرد و اجازه داده شد تا ۵۰ میلیون یورو باقی مانده نیز صرف تکمیل پروژه چابهار-زاهدان شود، البته این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.

گفتنی است راه‌آهن چابهار-زاهدان یکی از پروژه‌های استراتژیک و اولویت‎دار ریلی کشور بوده که سبب توسعه سواحل مکران و اتصال کشور‌های آسیای میانه، افغانستان و پاکستان و همسایه‌های شمالی ایران به آب‌های آزاد اقیانوسی خواهد شد و در توسعه کریدور‌های بین‌المللی عبوری از ایران و افزایش درآمد‌های ترانزیتی برای کشور نقش چشمگیری خواهد داشت.

سرعت طراحی این خط ریلی برای قطار‌های مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و برای قطار‌های باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده و جابجایی تعداد ۹۲۷ هزار نفر مسافر و ۲/۸ میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و جابجایی بیش از ٢ میلیون نفر مسافر و ۷/۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری پیش‌بینی شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->