نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ حال ناخوش کشتی مشهد حضور تماشاگران زن در بازی پرسپولیس و آلومینیوم ممنوع شد + عکس مشکلات بی‌شمار ورزشگاه تختی در دوره مدیریت هیات فوتبال | حتی کاور چمن هم نداشتند! ثبت نام مجدد کاندیدا‌های هیات فوتبال خراسان یک تخلف بزرگ است | اهمال کاری هیات در روند برگزاری انتخابات مسجل است  پرسپولیس در جستجوی جام حذفی| جمعه شب حساس سرخ‌ها در اراک واکنش درویش به برکناری از پرسپولیس حذف ستاره‌های لوگوی سرخابی در آئین واگذاری شمسایی: به اولین هدفمان که صعود به جام جهانی بود، رسیدیم یزدانی: حضور ورزشکارانی مثل تیلور اعتبار کشتی المپیک را بالا می‌برد نتیجه و ویدئو خلاصه بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا | سلام یوزهای ایرانی به جام جهانی خطیر: حق امضای استقلال همچنان با من است پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند وزیر ورزش و جوانان: امروز نقطه عطفی در تاریخ ورزش کشور است پائز نیامده والیبالیست‌ها را به خط کرد غیبت حسن یزدانی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد سرمربی تیم ملی والیبال وعده المپیک پاریس را داد! پخش زنده بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین توافق بیغم با مس + عکس
سرخط خبرها

لیگ بیست‌ودوم، مسن‌ترین لیگ تاریخ کشور

  • کد خبر: ۱۳۳۶۲۶
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
لیگ بیست‌ودوم، مسن‌ترین لیگ تاریخ کشور
روند افزایش سن در تیم‌های لیگ‌برتر از لیگ هفدهم شروع شد و میانگین سنی هر دوره بیشتر از دوره قبل شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این وضعیت در این دوره هم ادامه یافت و لیگ بیست‌ودوم درحالی‌که میانگین سنی بازیکنان شاغل در این دوره ۲۸ سال و ۵ ماه است، بیشترین میانگین سنی را در تاریخ لیگ‌برتر دارد. البته این میانگین به بازیکنانی مربوط است که تا هفته چهاردهم این مسابقات در ترکیب تیم‌هایشان بازی کرده‌اند و سن نیمکت‌نشین‌ها و افرادی که فرصت بازی در تیمشان را پیدا نکرده‌اند، در آن محاسبه نشده است.

«نساجی» پیرترین تیم، «پریرا» مسن‌ترین بازیکن

نساجی با میانگین سنی ۲۹ سال و ۷ ماه پیرترین تیم این فصل از لیگ به‌شمار می‌آید. این تیم چهار بازیکن بیش از ۳۵ سال در ترکیبش دارد. کریم اسلامی، مسعود شجاعی، حامد شیری و اکبر صادقی این بازیکنان هستند. پس از نساجی، مس رفسنجان با میانگین سنی ۲۹ سال و ۶ ماه دومین تیم پیر لیگ به‌شمار می‌آید. این تیم مسن‌ترین بازیکن این فصل را در اختیار دارد. لوسیانو پریرا با ۳۹ سال و ۲ ماه سن تنهابازیکنی است که در این دوره با سنی بیشتر از ۳۹ سال به میدان رفته است.

این بازیکن اکنون نهمین بازیکن مسن تاریخ لیگ‌برتر است و در پایان فصل می‌تواند در جمع پنج بازیکن پیر ادوار مسابقات قرار بگیرد. فولاد با میانگین سنی ۲۹ سال و ۵ ماه سومین تیم پیر لیگ است. این تیم دومین بازیکن مسن لیگ را در فهرست خود می‌بیند. شهاب گردان با ۳۸ سال و ۵ ماه پیرترین بازیکن ایرانی لیگ است. گل‌گهر، هوادار و پرسپولیس در جدول مسن‌ترین تیم‌های لیگ در رده چهارم تا ششم جای دارند.

پیکان تیمی با چهره‌های جوان

در لیگ این فصل که مسن‌ترین دوره تاریخ لیگ‌برتر است، پیکان سنت‌شکنی کرد و با بهره‌گیری از چهره‌های جوان، بااختلاف جوان‌ترین تیم این فصل است. میانگین سنی این تیم به ۲۵ سال نمی‌رسد. این تیم فقط یک بازیکن بیش از سی سال دارد. ابراهیم صالحی با ۳۱ سال، مسن‌ترین بازیکن این تیم است.

پیکان از هفت بازیکن کمتر از ۲۳ سال در ترکیب خود استفاده کرده است و کاپیتان ملی‌پوش این تیم، سامان فلاح، فقط ۲۱ سال دارد و جوان‌ترین کاپیتان لیگ است. میانگین سنی پیکان به‌عنوان جوان‌ترین تیم لیگ، با تیم دوم جوان لیگ، دو سال اختلاف دارد. میانگین سنی تراکتور کمی کمتر از ۲۷ سال است. این تیم جوان‌ترین بازیکن این فصل را در اختیار دارد. امیر ابراهیم‌زاده با ۱۸ سال و ۸ ماه، کم‌سن‌ترین بازیکن لیگ بیست‌ودوم است.

این بازیکن اولین بازی‌اش را برای تراکتور در فصل قبل انجام داد و با ۱۷ سال و ۸ ماه دومین بازیکن جوان تاریخ این باشگاه محسوب می‌شود. ملوان با میانگین سنی ۲۷ سال و ۷ ماه سومین تیم جوان این فصل است. میانگین سنی ۲۷ سال در فوتبال جهان چندان جوان به شمار نمی‌آید، ولی این میانگین سنی برای تیم‌های حاضر در لیگ‌برتر، عدد پایینی است. ملوان که جوان‌ترین مربی این فصل را در رأس کادرفنی‌اش می‌بیند، از دو بازیکن کمتر از ۲۳ سال تاکنون استفاده کرده است. استقلال که میانگین سنی بازیکنانش کمی از ملوان بیشتر است، در رده چهارم جوان‌ترین تیم‌های این فصل قرار دارد.

مسیر متفاوت با فوتبال روز دنیا

درحالی‌که در لیگ‌های بزرگ دنیا هر سال شاهد ظهور ستاره‌های جوان هستیم و توجه اصولی و درست به فوتبال پایه باعث شده است میانگین سنی تیم‌های بزرگ باشگاهی اروپا پایین باشد، نبود زیرساخت‌ها و توجه کم به بازیکن‌سازی باعث شده است در لیگ کشورمان هرسال شاهد بیشترشدن میانگین سنی تیم‌ها باشیم. تا یک دهه پیش مسئولان فوتبال کشورمان تلاش می‌کردند با وضع قوانینی مانند اجبار تیم‌ها به استفاده از چند بازیکن کمتر از ۲۳ سال در فهرستشان، به جوان‌گرایی و ایجاد فرصت بازی برای استعداد‌های جوان کمک کنند.

اما این قوانین در نبود زیرساخت‌های کافی برای پرورش بازیکنان خوب در رده‌های پایه، در نهایت فقط باعث فساد شد و شاهد بازیکنانی بودیم که فقط با پرداخت پول در فهرست تیم‌ها قرار می‌گرفتند و در همه فصل حتی یک بازی هم در ترکیب قرار نمی‌گرفتند. مسئله‌ای که در پایان باعث لغو قانون استفاده اجباری باشگاه‌ها از بازیکن کمتر از ۲۳ سال شد. اما اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، هر سال شاهد بیشترشدن میانگین سنی تیم‌های لیگ‌برتری خواهیم بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->