مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرخط خبرها

مته به خشخاش بانک‌ها در آشفته بازار اقتصادی

  • کد خبر: ۱۳۴۸۳
  • ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مته به خشخاش بانک‌ها در آشفته بازار اقتصادی
به اعتقاد برخی تولیدکنندگان مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از سوی بانک‎ها جدی گرفته نمی‎شود و بانک‎ها در آشفته‎بازار اقتصادی، مته به خشخاش می‎گذارند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید توپ حل مشکلاتی شده که بین دستگاه‎های دولتی و بانک‎ها پاس‎کاری می‎شود و این تولیدکنندگان هستند که در میدان عملکرد این ستاد از اینجا رانده و از آنجا مانده شده‎اند.

آن دسته از تولیدکنندگانی که در ستاد تسهیل رفع موانع تولید موفق به کسب تسهیلات می‎شوند نیز از کارمزد بالای بانک‎های عامل گله‎مندند و می‎گویند با کارمزد ۱۸ درصد عملاً نوکر بانک‎ها شدیم.

حال در کنار مشکلات زیادی که گریبان‎گیر تولیدکنندگان و صنعتگران شده باید تحریم‎ها و بروکراسی‎های اداری را هم به آن افزود.

امروز آش اقتصاد ایران با ناامید کردن تولیدگران شورتر از گذشته شده است و بسیاری از صنعتگران و تولیدکنندگان معتقدند که کاش کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وجود نداشت تا ما دلخوش به اقدامات دولت نبودیم و به طریق دیگر گلیم خود را بیرون می‎کشیدیم.

بانک‎ها نیز در این آشفته‎بازار مصوبات کارگروه‎های رونق تولید و رفع موانع تسهیل و عدم پیگیری مؤثر برای تخصیص این اعتبارات «مته به خشخاش» تولیدکنندگان می‎گذارند.

البته ماجرا از آنجا وخیم‎تر می‎شود که گاهی به دلیل عدم اختصاص به‎موقع و مناسب گردش مالی و تسهیلاتی که چنین کارگروه‎هایی وعده آن را دادند صاحبان این صنایع و کارگاه‎های اقتصادی روانه زندان می‎شوند و باید کارگروه دیگری در دادگستری برای بازگرداندن این واحد تولیدی یا اقتصادی به چرخه اقتصاد پا پیش بگذارد.

این چرخه ناکارآمدی چند کارگروه است که می‎توانست شرایط بهتری را برای تولیدکنندگان و صنعت‎گران در بحران اقتصادی حال ایران رقم بزند.

باید بپذیریم که بخشی از مشکلات اقتصاد به خاطر بی‎تدبیری‎ مدیریت‎های داخلی است و ربطی به تحریم و بحران اقتصادی ندارد، اما گویا کسانی درصدد هستند تحریم‎ها را عامل بروز شکست اقتصادی تولیدکنندگان و صنعتگران کشور بدانند.

اعتبارات بانک‎های گلستان پاسخگوی تقاضای تولیدکنندگان نیست

با وجود آنکه تولیدکنندگان از وجود موانع بسیار در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خبر می‎دهند حسین طلوعیان رئیس سازمان صمت گلستان بیان می‎کند که این ستاد و همچنین بانک‎ها عملکرد خوبی داشته است.

وی اظهار کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تنها به موضوع اعطای تسهیلات نمی‎پردازد بلکه رسیدگی به مشکلات عدیده واحد‌های تولیدی و صنعتی اعم از بیمه تأمین اجتماعی، امور مالیاتی، آب، برق، گاز و... که مانع رشد و توسعه آن‌ها می‎شود از دیگر وظایف ستاد تسهیل و رفع موانع تولید است.

رئیس سازمان صمت گلستان اعتقاد دارد استان گستان با وجود محدودیت‎های اعتباری بانک‎ها در زمینه اعطای تسهیلات بسیار موفق عمل کرده و در اعطای تسهیلات بانکی همیشه حائز رتبه‎های نخست تا پنجم شده است.

طلوعیان با بیان اینکه بانک‎ها نهایت سعی خود را در عمل به مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به کار گرفتند، افزود: تقاضا فراوان است و اعتبارات بانک‎های استان گلستان پاسخگوی میزان تقاضا نیست.

وی تأکید کرد: بانک‎ها تنها بخشی از کار را در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برعهده دارند که آن هم پرداخت تسهیلات است، اما بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان در خصوص دستگاه‎های اجرایی در ستاد تسهیل حل شده است.

ثبت ۱۴۰۰ میلیارد تومان تقاضا برای دریافت تسهیلات رونق تولید در گلستان

رئیس سازمان صمت گلستان با بیان اینکه از شهریور ماه سال جاری تاکنون حدود ۳ هزار میلیارد ریال به واحد‌های تولیدی پرداخت شده است، بیان کرد: تعداد واحد‌هایی که در انتظار دریافت تسهیلات هستند زیاد است و تاکنون حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تقاضا به ثبت رسیده است.

طلوعیان متذکر شد: مجدد به این مهم تأکید می‎کنم که بانک‎ها در استان گلستان با توجه به توان پرداخت تسهیلات و میزان نقدینگی کمک قابل توجهی به بخش تولید داشتند.

پس از ابراز رضایت رئیس سازمان صمت گلستان از عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید پای درد و دل برخی از تولیدکنندگان نشستیم تا ببینیم چه کسی چوب لای چرخ ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان گلستان می‎گذارد.

یک تولیدکننده اقتصادی در صنایع شیر در گفت‎وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یکی از مشکلات کارخانه ما در خصوص پرداخت تسهیلات بود که از طریق دادستان مرکز استان گلستان به دادستان مینودشت معرفی شدیم و مقرر شد دادستان مینودشت با مدیر اعتبارات این بانک جلسه‎ای داشته باشند که این جلسه هنوز تشکیل نشده است.

جهانگیر محمدی در خصوص پاسخگویی و رفتار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: پاسخگویی ستاد بسیار عالی بود و این ستاد به یکی از نقاط قوت قلبی ما تبدیل شده است که حداقل در مسائل اداری به ما کمک می‎کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه یکی از بانک‎های عامل برای تسهیلات یک میلیارد و ۲۰۰ میلیونی با روش پلکانی ما را به ۵ میلیارد تومان بدهی محکوم کرده است که امید است ستاد تسهیل امهال بدهی را لحاظ کند و بخشی از وثایق ما آزاد شود تا بتوانیم تسهیلات ۳ میلیاردی مصوب را دریافت کنیم.

حمایت شعارگونه بانک‎ها از تولیدکنندگان/ کارمزد بانکی تسهیلات به کمتر از ۶ درصد برسد

یک تولیدکننده اقتصادی درصنایع شیر اعتقاد دارد در شرایط فعلی باسخت‎گیری‎های بانک‎ها و امور مالیاتی ما دیگرنیاز به دشمنی آمریکا و اعمال تحریم ناجوانمردانه نداریم.

محمدی با بیان اینکه بانک‎ها در جلسات حضوری اظهار همکاری می‎کنند، اما در عمل همکاری لازم را با تولیدکنندگان ندارند، تأکید کرد: بانک‎ها در شعار ادعا می‎کنند ما حامی تولیدکننده هستیم و به آن‌ها تسهیلات اعطاء می‎کنیم، اما در عمل با روش محاسبات و کارمزد بانکی به نوکر بانک‎ها مبدل شدیم و انگار برای آن‌ها کار می‎کنیم.

وی ادامه داد: در کنار سنگ‎اندازی و سخت‎گیری‎های بانک‎ها، اعطای تسهیلات با کارمزد ۱۸ درصد عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده است و اگر واقعاً قرار است مسؤولان مشوق تولیدکنندگان باشند باید کارمزد بانکی را به کمتر از ۱۰ درصد برسانند.

یک تولیدکننده اقتصادی در صنایع شیر بیان کرد: کارخانه ما در شهرک صنعتی مینودشت واقع است، این کارخانه از سال ۱۳۹۱ افتتاح شده است و از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ به دلایل برخی از مسائل و مشکلات تعطیل شده بود، اما امسال به امید کمک ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مجدد کارخانه را راه‎اندازی کردیم.

یک ریال تسهیلات سرمایه در گردش دریافت نکردیم

محمدی خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل ما سرمایه در گردش است و تاکنون حتی یک ریال سرمایه در گردش از بانک‎ها دریافت نکردیم.

یکی دیگر از فعالان اقتصادی استان گلستان نیز در این باره گفت: در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مجوز دریافت تسهیلات بانکی به بنده داده شد که پس از کش‎وقوس فراوان موفق به اخذ تسهیلات از بانک شدم و توانستم کارم را توسعه بدهم.

محمد ملک‎شاهی با بیان اینکه متأسفانه غرق در مشکلات هستم و به کمک مسؤولان نیاز دارم، ادامه داد: در دی ماه سال جاری نیز در حضور استاندار گلستان مقرر شد یک میلیارد تومان سرمایه گردش به بنده اعطاء شود که متأسفانه هنوز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه در مجموعه خود هفت نفر به صورت دائم و ۳۵ نفر به صورت موقت مشغول به کار هستند، بیان کرد: متأسفانه دو سال است که به دلیل سنگ‎اندازی بانک‎ها درگیر این ماجرا شدم و با مشکلات عدیده‎ای مواجه هستم.

مانع‌تراشی بانک‌ها در اعطای تسهیلات

این فعال اقتصادی گفت: از پاسخگویی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید راضی هستم، اما بانک‎ها مانع‎تراشی می‎کنند و از اعطای سرمایه در گردش که حق ما است سر باز می‎زنند.

ملک‌شاهی ادامه داد: بانک برای اعطای ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات، وثیقه غیرمنقول شهری را درخواست کرده که متأسفانه در توان بنده نیست چراکه تاکنون سه وثیقه در اختیار بانک قرار دادم و به عنوان یک روستایی تأمین چهارمین وثیقه از عهده‎ام خارج است.

وی یادآور شد: متأسفانه بعد از پیگیری‎های بسیار هنوز موفق به دریافت تسهیلات از بانک نشدم، مسؤولان پاسخ بدهند که تکریم ارباب رجوع در چه وضعیتی قرار دارد، متأسفانه بانک‎ها مته روی خشخاش می‎گذارند و دو سال است که از تسهیلات سرمایه در گردش محروم ماندم.

تسهیلات ۱۸ درصد به تولیدکنندگان به‎صرفه نیست

فعال اقتصادی استان گلستان تأکید کرد: از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید درخواست می‎کنم پیگیر اجرای مصوبات خود در بانک‎ها باشند، اذعان کرد: در کنار سنگ‎اندازی بانک‎ها، اعطای تسهیلات ۱۸ درصدی برای تولیدکنندگان سنگین است و به صرفه نیست لذا از مسؤولان درخواست می‎کنم برای حمایت از تولید تسهیلات با کارمزد ۶ درصدی اعطاء کنند.

البته نبود رسانه‎ها در کنار کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه اقتصاد مقاومتی در استان گلستان مزید بر علت شده که بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان تنها روی کاغذ بماند و در عمل بهبود اقتصادی شامل حال آن‌ها نشود.

گفتنی است حدود دو سال است که به علل واهی، اصحاب رسانه از حضور در کارگروه‎های اقتصادی استان گلستان محروم مانده‎اند و نه تنها رسانه که بلکه بسیاری از افکار عمومی جامعه نیز بی‎اطلاعند که نبض اقتصاد استان چگونه می‎تپد.
 
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->