اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند وزیر کشور: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هستیم شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران
سرخط خبرها

طالبان احتمالا به ده‌ها میلیون دلار متعلق به دولت پیشین افغانستان دسترسی پیدا کرده است

  • کد خبر: ۱۳۵۱۸۰
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
طالبان احتمالا به ده‌ها میلیون دلار متعلق به دولت پیشین افغانستان دسترسی پیدا کرده است
اداره بازرسی ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش خود گفت: احتمالا گروه طالبان به ده‌ها میلیون دلاری که آمریکا پیش از سقوط حکومت افغانستان به دولت پیشین این کشور منتقل کرده بود، دسترسی پیدا کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان که از پروژه‌ها و هزینه‌های آمریکا در افغانستان نظارت می‌کرد، گفت آمریکا ده ها میلیون دلار پول پیش از فروپاشی نظام جمهوری افغانستان در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ به افغانستان منتقل کرده بود که احتمالا اکنون طالبان به این پول ها دسترسی پیدا کرده است.

سیگار با بیان اینکه این مقدار پول ۵۷.۶ میلیون دلار است؛ اظهار کرد وزارت دفاع آمریکا ۴۵.۶ میلیون دلار، وزارت امور خارجه ۲ میلیون و ادارۀ توسعۀ بین‌المللی آمریکا (یو اس ای آی دی) نیز ۱۰ میلیون دلار را به حساب نظام جمهوری افغانستان انتقال داده بودند.

سیگار گفت احتمال می‌رود زمانی که گروه طالبان به قدرت بازگشتند و کنترل وزارت‌خانه‌های افغانستان از جمله وزارت مالیه را در دست گرفتند، بخشی از ۵۷.۶ میلیون دلار در حساب‌های تحت کنترل دولت افغانستان باقی مانده باشد.

بربنیاد گزارش سیگار از سال ۲۰۰۲ تا ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱، وزارت‌های دفاع و امور خارجۀ آمریکا و ادارۀ توسعه بین‌المللی آمریکا حدود ۱۷.۳ میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده اند که این پول یا مستقیماً در اختیار دولت افغانستان قرار گرفت و یا از طریق نهادهای خارجی که به گونۀ مشترک با دولت افغانستان کار می‌کردند، هزینه شده است.

این در حالی است، که پژوهشگران در دانشگاه براون(Brown University) با انجام یک بررسی همه‌جانبه، برآورد کرده اند که ایالات متحده در ۲۰ سال گذشته که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی آغاز شده، در مجموع ۲.۲۶ تریلیون دلار برای جنگ در افغانستان هزینه کرده است. این بدان معناست که این جنگ روزانه ۳۰۰ میلیون دلار برای آمریکا هزینه برداشته و سرانه آن به ازای هر افغانستانی معادل ۵۰ هزار دلار بوده است.

به عبارت دیگر، ایالات متحده بیش از جمع دارایی خالص ثروتمندترین افراد آمریکا از جمله جف بزوس، ایلان ماسک، بیل گیتس و ۳۰ میلیاردر دیگر برای دور نگه داشتن شبه‌نظامیان طالبان از کابل، هزینه کرده است.

۲.۲۶ هزار میلیارد دلار هزینه شده در افغانستان شامل بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار هزینه‌های مستقیم جنگ و افزون بر ۸۵ میلیارد دلار صرف شده برای آموزش ارتش مغلوب افغانستان بوده است.

اما از نظر جانی نیز جنگ افغانستان موجب جان باختن دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی و نزدیک به چهار هزار پیمانکار غیرنظامی آمریکایی شده است. همزمان ۶۹ هزار نظامی افغانستان، ۴۷ هزار غیرنظامی و ۵۱ هزار نفر دیگر نیز کشته شده‌‌اند.

هزینه مراقبت از ۲۰ هزار زخمی و معلولِ آمریکایی به جا مانده از جنگ افغانستان تا کنون ۳۰۰ میلیارد دلار برای دولت‌های ایالات متحده هزینه در بر داشته و مطابق برآورد دانشگاه براون، باید به این هزینه ۵۰۰ میلیارد دلار دیگر افزوده شود.

بر پایه این بررسی، بخشی از مخارج جنگ افغانستان با خروج نیروهای آمریکایی در دوره ریاست جمهوری جو بایدن به پایان نرسید زیرا دولت‌‌های پیشین برای تامین این هزینه‌ها ناگزیر به استقراض شده بودند که تا کنون به ازای آن ۵۰۰ میلیارد دلار بهره پرداخت کرده‌اند؛ رقمی که بخشی از هزینه ۲.۲۶ میلیارد دلاری جنگ افغانستان به شمار می‌رود.

پژوهشگران دانشگاه براون تخمین می‌زنند، که هزینه بهره بدهی جنگی افغانستان برای دولت آمریکا می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۶.۵ تریلیون دلار برسد؛ رقمی که سرانه آن به ازای هر شهروند آمریکایی ۲۰ هزار دلار خواهد شد.

در ماه مارچ سال ۲۰۲۲، وزارت دفاع آمریکا به کانگرس این کشور گزارش داد، که مقدار وسایل و تجهیزات دفاعی انتقال یافته افغانستان به ارزش حدود ۷.۱ میلیارد دلار پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در اگوست ۲۰۲۱ در این کشور باقی مانده است.

از سوی دیگر باید دانست این همه هزینه گزاف را آمریکا و متحدانش برای بدست آوردن چه مقصدی و از چه منبعی هزینه کرده اند.

بخش اعظمی از این منابع را معادن و مخازن عظیم و دست نخورده افغانستان داده اند و بخش کوچکی نیز مورد دستیابی سیاست های خصمانه و استعماری آمریکا متحمل شده است.

منبع:yjc

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->