معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

آیا مصرف سیگار الکترونیکی یا وایپ برای دندان‌ها ضرر دارد؟

  • کد خبر: ۱۳۶۷۲۷
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
آیا مصرف سیگار الکترونیکی یا وایپ برای دندان‌ها ضرر دارد؟
کاملاً برای همه مشخص شده است که سیگار کشیدن برای دندان‌ها خوب نیست، اما این موضوع در مورد سیگار الکترونیکی یا ویپ نیز وجود دارد؟

به گزارش شهرآرانیوز - تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه تافتس انجام شده است، نشان می‌دهد که استفاده از سیگار‌های الکترونیکی ممکن است چندان بهتر نباشد؛ زیرا ارتباطی بین افزایش خطر پوسیدگی دندان و آن‌ها وجود دارد.

تحقیق جدید که در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا منتشر شده، سوابق دندانپزشکی حدود ۱۳ هزار بیمار مراجعه‌کننده به کلینیک‌های تافتس را در یک دوره سه‌ساله تا سال ۲۰۲۲ بررسی کرده است. طبق توضیحات تحقیق، بیمارانی که از سیگار‌های الکترونیکی استفاده کرده بودند، ۷۹.۱ درصد در معرض خطر بالای ایجاد پوسیدگی دندان قرار گرفتند. برای مقایسه، این میزان در افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده نمی‌کردند، ۵۹.۶ درصد بوده است.

البته نتایج این مطالعه دقیق و بهترین در نوع خود محسوب نمی‌شود؛ زیرا درصد کمی از بیماران از سیگار‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند. در واقع از کل شرکت‌کنندگان، فقط ۱۳۶ بیمار استفاده از ویپ را گزارش کرده‌اند، یعنی کمتر از یک درصد کل گروه. همچنین از افرادی که سیگار الکترونیکی استفاده می‌کردند، پرسیده نشد که آیا دستگاه آن‌ها حاوی نیکوتین بوده یا THC.

«کارینا ایروسا»، محقق اصلی این پژوهش از محدودیت‌های نتایج تحقیق خود آگاه است. ایروسا در صحبت با ABC News استرالیا گفت که این یافته‌ها بر این فرض استوار است که سوابق دندانپزشکی تجزیه و تحلیل شده دقیق بوده و بیماران صادقانه رفتار‌های خود را گزارش کرده‌اند.

او گفت:

«درک این موضوع مهم است که این داده‌های اولیه هستند. هرچند این داده‌ها ۱۰۰ درصد قطعی نیستند، اما مردم باید از چیزی که مشاهده کرده‌ایم، آگاه باشند.»

اینکه دود ناشی از سیگار الکترونیکی چگونه می‌تواند به دندان‌های افراد آسیب برساند، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. با این حال در تحقیقات قبلی گفته شده بود که محتویات قندی و ویسکوزیته مایع سیگار الکتریکی هنگامی که از طریق دهان استنشاق می‌شود، به دندان می‌چسبد. مطالعه جدید همچنین نشان می‌دهد که استفاده از ویپ باعث پوسیدگی در نواحی مانند لبه‌های پایینی دندان‌های جلویی می‌شود.

هرچند این مطالعه برای اولین‌بار ارتباط بین ویپ و خطر پوسیدگی دندان را بررسی کرده است، اما اولین موردی نیست که نشان می‌دهد استفاده از سیگار الکترونیکی می‌تواند تأثیرات مضری بر سلامت دهان داشته باشد. سال گذشته در مطالعه دیگری نشان داده شد کسانی که از سیگار‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، بیشتر از بیمارانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، دچار پوسیدگی دندان شده‌اند.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->