ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود
سرخط خبرها

معاون وزیر خارجه پاکستان برای دیدار با نخست‌وزیر طالبان به کابل می‌رود

  • کد خبر: ۱۳۷۱۷۰
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
معاون وزیر خارجه پاکستان برای دیدار با نخست‌وزیر طالبان به کابل می‌رود
یک هیئت دیپماتیک پاکستانی قرار است فردا سه‌شنبه برای دیدار با رهبران طالبان به کابل سفر کند. بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، این هیئت را حنا ربانی‌کهر، معاون وزیر خارجه پاکستان رهبری می‌کند. این نخستین هیئت سیاسی اعزامی یک دولت مسلمان برای دیدار با طالبان است که یک زن آن را سرپرستی می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ربانی‌کهر از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ وزیر خارجه پاکستان و پیش از آن، وزیر دارایی و مدتی هم نماینده مجلس عوام پاکستان بود. او آوریل ۲۰۲۲، پس از برکناری عمران خان از نخست‌وزیری و در دولت شهباز شریف، معاون وزیر خارجه شد.

رسانه پاکستانی د نیوز در گزارشی، نوشت که حنا ربانی‌کهر قرار است با ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، و برخی دیگر از رهبران این گروه ملاقات کند. محمد صادق، فرستاده ویژه دولت پاکستان در امور افغانستان و وزیر دارایی پاکستان، نیز از جمله اعضای این هیئت اعزامی به کابل است.

حنا ربانی‌کهر در سال ۲۰۱۲ که سکان وزارت خارجه پاکستان را در دست داشت، نیز به کابل سفر کرده بود. او در آن زمان، با حامد کرزای و مقام‌های دولت وقت افغانستان دیدار کرد و کوشید روابط پرتنش افغانستان و پاکستان را بهبود دهد.

هرچند پاکستان در افغانستان به عنوان یکی از دولت‌های همسو و حامی طالبان مطرح است، پس از بازگشت طالبان به قدرت، هیچ یک از مقام‌های زن حکومت عمران خان و شهباز شریف، به کابل سفر نکرده‌اند. همچنین در یک ‎‌سال گذشته، شماری از مقام‌های پاکستانی به طالبان توصیه کردند ممنوعیت‌های وضع‌شده بر کار، تحصیل و زندگی زنان در افغانستان را لغو کنند.

هرچند از جزئیات موضوع‌هایی که قرار است در ملاقات میان حنا ربانی‌کهر و ملا محمدحسن آخوند مطرح شود، اطلاعی در دست نیست، به نظر می‌رسد این سفر به قصد تلاش برای بهبود روابط طالبان و دولت پاکستان که اخیرا پس از درگیری‌های مرزی آسیب دید، انجام می‌شود.

در یک ماه اخیر، طالبان و مرزبانان پاکستانی، دست‌کم چهار بار در مناطق مرزی میان دو کشور در استان‌های پکتیا و قندهار، با هم درگیر شدند. در یک مورد، یک عضو طالبان در تاریخ ۲۳ آبان، به مرزبانان پاکستانی تیراندازی کرد که به کشته شدن یک مرزبان و زخمی شدن یک تن منجر شد. در درگیری‌های مرزی در شهرستان دندپتان استان پکتیا، نیز شماری از مرزبانان پاکستانی و اعضای طالبان کشته و زخمی شدند؛ اما دو طرف درگیری تاکنون از اعلام جزئیات این درگیری‌ها خودداری کرده‌اند.

کابینه طالبان که اوایل سپتامبر ۲۰۲۱، دو هفته پس از فروپاشی دولت اشرف غنی، و با حضور ژنرال فیض حمید، رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی.اس.آی) در کابل اعلام شد، تاکنون از طرف هیچ‌یک از دولت‌های جهان به عنوان حکومت رسمی افغانستان به رسمیت شناخته نشده است.

مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، هفته گذشته در هرات، مدعی شد که کشورهای دنیا «بالاخره امارت اسلامی را به رسمیت خواهند شناخت».

پس از بازگشت طالبان به قدرت، بسیاری از دولت‌های جهان برای به رسمیت شناختن حکومت جدید در افغانستان پیش‌شرط‎‌هایی را مطرح کردند؛ از جمله شکل‌گیری دولتی فراگیر، رعایت حقوق بشر، اجازه ندادن به سازمان‌های تروریستی برای حمله به کشورهای جهان و تامین حقوق زنان و اقوام در افغانستان؛ اما در ۱۵ ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، ضمن اینکه حقوق بشر در این کشور به‌صورت گسترده نقض شده، دولتی فراگیر هم شکل نگرفته است و طالبان به گفت‌وگو با بقیه جناح‌های سیاسی افغانستان هیچ تمایلی نشان نداده‌اند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->