سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی (ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال ۳۵۱فقره تصادف منجر به جرح طی ۲۴ساعت گذشته در مشهد | ۴۷مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند (۷ فروردین ۱۴۰۳) جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی
سرخط خبرها

گردش مالی ۴ هزار میلیاردی‌ بازار‌های موقت شهری مشهد

  • کد خبر: ۱۳۷۲۲۹
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
گردش مالی ۴ هزار میلیاردی‌ بازار‌های موقت شهری مشهد
«برای ۶ هزارو ۲۰۰ نفر از طریق سامان دهی بازار‌های موقت شهرداری شغل ایجاد شده است، در صورتی که ما هیچ وظیفه‌ای درباره ایجاد اشتغال نداریم و هیچ حمایتی نیز در این راستا دریافت نکرده ایم.» مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری و محصولات کشاورزی شهرداری مشهد این را به شهرآرا می‌گوید و انتقاد‌های خود را مطرح می‌کند.

نگار هاشمیان  | شهرآرانیوز، مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری مشهد می‌گوید: سازمان سامان دهی مشاغل شهری به اندازه دو دستگاه شغل ایجاد کرده است، اما عضو کارگروه اشتغال شهرستان نیست و هیچ بهره‌ای از بودجه‌های ایجاد اشتغال مانند تبصره ۱۸ نبرده است. بسیاری از دستگاه‌های متولی که وظیفه ایجاد اشتغال دارند و بودجه می‌گیرند نصف اشتغالی که از سوی سازمان ما ایجاد شده شغل ایجاد نکرده اند.

محمدجواد مشیری، مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری مشهد می‌گوید: توان و بودجه زیادی برای سامان دهی این بازار‌های موقت صرف شده است و اگر بخش کوچکی از بودجه اشتغال زایی به سازمان سامان دهی تعلق می‌گرفت، می‌توانستیم چندبرابر بیشتر شغل ایجاد کنیم. بود و نبود بازار‌های موقت و مشاغل ایجاد شده به واسطه آن‌ها ارتباط مستقمی به کنترل ناهنجاری‌های اجتماعی دارد و برای اقشار ضعیف جامعه شغل ایجاد کرده است. به گفته او، این میزان اشتغال در ۳۰ بازار موقت شهرداری مشهد در قالب بیش از ۱۹ هزار غرفه ایجاد شده است.

این آمار و ارقام می‌تواند اهمیت توجه به بازار‌های محلی و موقت را نشان دهد. همان طور که می‌دانید بازار‌های موقت مانند روز بازار‌های هفتگی، عصر بازار‌ها و شب بازار‌ها می‌توانند مناسب‌ترین مکان برای فروش محصولات و تولیدات کشاورزی بومی و صنایع دستی روستاییان در راستای اشتغال زایی مولد باشند. به گفته کارشناسان شاکله اقتصاد، به جز اقتصاد‌های ملی همچون نفت و معادن از اقتصاد‌های محلی هم نشئت می‌گیرد و بازار چه‌های محلی و موقت از مهم‌ترین ارکان تشکیل دهنده اقتصاد منطقه‌ای است.

رشد ۴۰ درصدی گردش مالی

هزار میلیارد ریال مبلغی است که مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری برای گردش مالی این بازار‌ها از ابتدای سال تاکنون اعلام می‌کند و می‌گوید که نسبت به سال گذشته با توجه به فروکش کردن شیوع بیماری کرونا حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است. مشیری می‌گوید: در مطالعه میدانی و تحقیق از فعالان بازار‌های سیار سازمان از ابتدای سال تاکنون ۴۰ هزار میلیارد ریال گردش مالی به صورت خرد اعلام شده است. این مبلغ شامل گردش مالی ۳۰ روز بازار موقت و موضوعی سازمان از جمله روز بازار‌های هفتگی، عصر بازار‌ها و شب بازار‌ها ست که مدیریت فرآیند برگزاری و اجرای آن‌ها از سوی سازمان انجام می‌شود.

کمترین مبلغ میانگین روزانه اعلام شده از سوی فعالان این غرفه‌ها ۴ میلیون ریال و بیشترین میانگین روزانه ۹۸ میلیون ریال است. او با بیان این موضوع می‌افزاید: همچنین بیشترین روز‌های فعال در سال مربوط به ۷ بازار موقت است که به طور متوسط در یک سال بیش از ۳۰۰ روز فعالیت دارند.
مشیری، بر تلاش برای گسترش منطقی و هدفمند این بازار‌ها برای ارتقای سهم بازار اقتصاد خرد بر تقویت این مدل تأکید می‌کند و می‌گوید: میانگین دریافتی از این غرفه‌ها ۲۱۰ هزار ریال است.

حدود ۲۷ درصد از غرفه داران تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی و زنان سرپرست خانوار هستند و با توجه به نگاه حمایتی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد ۵۰ درصد تخفیف ویژه برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که این مبلغ صرف نگهداری، پاکیزگی، امنیت و مدیریت فرآیند اجرایی آن می‌شود. نگاه به این موضوع در سازمان با توجه به اهمیت ایجاد اشتغال و لزوم حمایت از این حوزه کاملا حمایتی است و خواستار حمایت‌های دولتی نیز در این حوزه هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->