دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو
سرخط خبرها

روایت معاون وزیر کشور از اعتراف اغتشاشگران؛ از شعارنویسی ۳ میلیونی تا ۵۰ میلیون برای حمله به مأمور و اعطای پناهندگی برای کشتن مامور

  • کد خبر: ۱۳۸۰۶۳
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
روایت معاون وزیر کشور از اعتراف اغتشاشگران؛ از شعارنویسی ۳ میلیونی تا ۵۰ میلیون برای حمله به مأمور و اعطای پناهندگی برای کشتن مامور
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره میزان خسارات اغتشاشات اخیر و بخشی از هزینه‌های دشمنان در جریان اغتشاشات توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در گفت‌وگویی با صدا و سیما به بیان مطالبی درباره حوادث و اغتشاشات اخیر پرداخته است. متن این گفتگو به شرح زیر است:

پس از آغاز ناآرامی‌ها از اوایل مهر ماه، وزارت کشور از آمار خسارت‌های اقتصادی که به اموال عمومی و خصوصی وارد شد، چه گزارشی دریافت کرده است؟

میراحمدی: از آغاز اغتشاشات گزارش‌های مستمری را شبانه روزی دریافت می‌کردیم و با پایش و تجزیه و تحلیل ابعاد مختلفی از این جنگ ترکیبی، تصمیم‌های لازم گرفته می‌شد. خسارت‌های اقتصادی وارد شده به کشور از جمله مسائل مهم برای ما بود که هم خسارت‌‎های مستقیم و هم غیرمستقیم را شامل می‌شود و باید مسیر جبرانش را مشخص کرد.

بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی که روزانه تکمیل می‌شود، ۱۷ هزار میلیارد ریال خسارت به مکان‌های دولتی و خصوصی، اشخاص، خودروها، منازل و... وارد شد؛ در این میان فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی غارت شدند یا آن‌ها را به آتش کشیدند.

البته بخش‌هایی از خسارت‌ها به ویژه از استان سیستان و بلوچستان و مشخصاً شهر زاهدان هنوز کامل گزارش نشده و این ۱۷ هزار میلیارد ریال بدون در نظر گرفتن خسارت‌های وارد شده در سیستان و بلوچستان است.

براساس جمع‌بندی صاحب‌نظران، خسارت‌های غیرمستقیم اقتصادی به مراتب بیشتر از خسارت‌های مستقیم است که به کسب‌وکارها، فعالیت‌های اقتصادی و تأثیر آن بر رشد اقتصادی کشور مربوط می‌شود. یکی از هدف‌های مهم دشمنان ایجاد فشار بر روی کسب‌وکار بود؛ فعالیت و پیشرفت‌های اقتصادی با دو اهرم فشارِ تحریم و شرایط اخیر کشور تحت تأثیر قرار می‌گرفت.

بر اساس آخرین گزارش‌های اطلاعاتی، در اتاق فرماندهی و جنگ عملیات ترکیبی و محلی که این اغتشاشات را فرماندهی می‌کند، اعلام شده شکست خود را از ملت ایران پذیرفتند؛ آن‌ها عامل شکست را همراهی نکردن مردم می‌دانند و این با حضور پی در پی جمعیت کثیر مردم در راهپیمایی‌ها و تشییع جنازه شهدا اتفاق افتاد.

در جریان این گزارش‌ها، دشمن به موضوع ۱۳ آبان اشاره می‌کند که در ایران یکی از راهپیمایی‌های استثنایی به شمار می‌رفت و موضوع تمام‌کننده هم جشن پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در برابر ولز در جریان جام جهانی قطر بود که مردم به صحنه آمدند و شادمانی کردند. دشمن پذیرفت در این جنگ ترکیبی با همه اقداماتش شکست خورده است.

گفتید گزارش خسارت‌های مربوط به استان سیستان و بلوچستان هنوز کامل نشده؛ چه زمانی آماده می‌شود و چرا در برآورد‌ها در نظر نگرفتید؟

میراحمدی: گزارش زاهدان فکر می‌کنم تا حدود ۴ روز آینده آماده شود، چون حجم خسارت‌ها بسیار بالاست.

در هفته‌های پیش هم آمار‌هایی از خسارت‌های وارد شده به شهرداری تهران و بانک‌ها در رسانه‌ها اعلام شده بود. وزارت کشور از چه مرجعی گزارش‌هایش را دریافت کرده است؟

میراحمدی: البته وزارت اقتصاد درباره خسارت‌های وارد شده به بانک‌های دولتی گزارش‌هایی داده؛ اما مرجع ما گزارش‌هایی است که استانداران از همه دستگاه‌ها دولتی و نیمه دولتی و بخش خصوصی جمع آوری کردند.

ریاست قوه قضائیه بار‌ها تأکید کرده که این خسارت‌ها باید از اغتشاشگران و تحریک کنندگانی که باعث تهییج جمعیت شده‌اند، گرفته شود. امیدوارم قوه قضائیه این را عملیاتی کند و خسارت‌های وارد شده به مردم و بخش‌های دولتی را از اغتشاشگران بگیرد. برخی با توییت کردن و انتشار اخبار کذب و برانگیختگی احساسات باعث وارد شدن مشکلات سختی به مردم و کسب‌‎وکار‌ها شدند.

بر اساس آنچه از مرز‌ها دریافت کردیم، ناآرامی‌های کشور تأثیر‌های منفی خود را در مبادلات تجاری مرزی گذاشته بود، اما تأثیر آن بر حجم و مقدار را باید مسئولان در دستگاه‌های دولتی ارزیابی کنند که این کار را انجام می‌دهند.

دولت و مجموعه‌های حاکمیتی در کنار برآورد‌هایی که از میزان خسارت‌ها انجام می‌دهند و بر اساس قانون به دنبال جبران و دریافت هزینه‌های آن از آشوبگران و... هستند. در مورد علت این ناآرامی‌ها چه اقدامی انجام شده است؟

میراحمدی: یکی از موضوعاتی که از همان ابتدا روی آن تمرکز داشتیم و بخش‌های مختلفی برای ریشه‌یابی مسئولیت پیدا کردند، مشخص کردن مسائل و زخم‌هایی است که دشمن‌ها از آن سوء استفاده می‌کنند.

چند کار انجام شده و البته ادامه هم دارد؛ در صحبت و گفتگو با تعداد زیادی از دستگیرشدگان بررسی و تحقیق شد که انگیزه و علت حضورشان مشخص شود. گفتگو و تحقیق هم صرف نظر از این بود که دستگیرشدگان جزو معترضان، تحریک شدگان یا اغتشاشگر‌ها باشند. همچنین از نظرسنجی‌ها و پژوهش‌ها در شناسایی مسائل استفاده شده؛ حتی وزارت کشور خودش این بخش را انجام داده و سایر بخش‌های مربوط در کشور هم نظرسنجی‌هایی انجام دادند تا تشخیص دهند زخم‌ها و ناراحتی‌ها و علت اعتراض‌ها چیست.

دولت هم بر سریع مشخص کردن منشاء ناراحتی‌ها و اولویت بندی مسائل متمرکز شده و ریاست جمهور هم در جلسات بر این موضوع تأکید کرده تا صرف نظر از اینکه دشمنان از شرایط سوء استفاده کرده‌اند، زمینه‌های سوءاستفاده شناخته شود و راه حل‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت را پیدا کنند؛ یکی از این مسائل و زخم‌ها، معیشت و اقتصاد است که قابل انکار نیست؛ اما درصد افراد بیکاری که در این اغتشاشات شرکت کردند و دستگیر شده‌اند، حدود ۴ تا ۵ درصد است؛ بنابراین چنین نیست که تصور کنیم منشأ اصلی این اتفاقات، اقتصادی است. این موضوع هست، اما علت اصلی آن نیست، با این حال از مسائلی به شمار می‌رود که از آن بهره برداری می‌شود. اعتراض به بی‌عدالتی‌هاست. البته اعتراض‌هایی به برخی مسائلی که در ذهن اقشار به ویژه جوانان هم وجود دارد، هست؛ در حالی که واقعیت آن چیزی نیست که در ذهن آنهاست.

وقتی با برخی از این جوانان صحبت می‌کنید، می‌بینید آنچه را که دشمنان در فضای مجازی القا کرده‌اند، تصور می‌کنند. مثل اینکه مسئولان کشور همه به فکر جیب‌شان هستند یا به فکر مردم نیستند و چپاولگر هستند؛ یا اینکه پرونده چند هزار میلیاردی مطرح می‌شود، این در حالی است که وقتی وارد پرونده و محتوایش می‌شویم، از زمین تا آسمان با واقعیت فاصله دارد و جامعه از آن تأثیر گرفته است.

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، قبل از اینکه دشمنان بخواهند سرزمین‌ها را اشغال کنند، ذهن‌ها را اشغال می‌کنند. این کار را هم با روش‌های هنرمندانه‌ای انجام می‌دهند؛ در همین اغتشاشات بدون هیچ محدودیتی هزینه‌هایی می‌شد، در اعترافات بود که دشمنان قیمت می‌دادند، مثلاً شعارنویسی سه میلیون تومان یا شعار شبانه دو میلیون تومان. حمله به مأمور ۵۰ میلیون تومان یا کشتن مأمور برای افراد شرایط پناهندگی یا فرصت خدمات قابل توجهی را در خارج از کشور فراهم می‌کرد. مشوق‌ها و مسائل پیشنهادی داده می‌شود تا افراد را تهییج و تحریک کنند.

متأسفانه از ابزار‌های غیراخلاقی هم در پیشنهاد‌ها استفاده شده؛ برخی دختران را مأمور کرده بودند که مثلاً به جوانی پیشنهاد دهند فلان اقدام ضد امنیتی را انجام دهد تا بتواند در کنار آن‌ها چند شب باشند. موضوعی کثیف و غیراخلاقی که حتی هیچ ابایی از آن نداشتند. در جای دیگری آغوش رایگان را مطرح کنند، این‌ها غیرقابل کتمان است و اتفاق افتاده و در حد وقیح‌تری به برخی جوانان پیشنهاد دادند.

البته دشمنان هنوز به دنبال تشدید شرایط کنونی کشور با دادن تنفس مصنوعی هستند و حالا به شدت روی مسائل قومی و مذهبی تمرکز دارند. در سیستان و بلوچستان و در مناطق کردنشین یکی از اولویت‌های جدی دشمنان به تصور خودشان، فعال کردن گسل‌هایی درباره قومیت‌هاست که از نظر ما اتفاقاً جبهه متحد است. با این وجود با بیداری و هوشیاری عزیزان ما در سیستان و بلوچستان و کردستان طرح‌هایشان با شکست مواجه شده است.

اراده دستگاه قضا و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این است بر خلاف اغتشاشات قبل که معمولاً پس از ایجاد آرامش، افراد تحت تعقیب و شناسایی قرار نمی‌گرفتند، این بار تا آخرین نفری که به امنیت کشور آسیب رسانده، خسارت زده یا حمله کرده و ناامنی به وجود آورده، حتماً تحت تعقیب و شناسایی قرار بگیرد.

البته کسانی که احساساتی شدند، فریب خوردند و به گفته مقام معظم رهبری اظهار پشیمانی کرده‌اند و اصراری بر خطای گذشته ندارند، دریچه گذشت و عفو نظام همواره باز و مورد توجه بوده است. هدف این است که افراد به خطایشان آگاه شوند و به پیشرفت کشور و حل مشکلات کمک کنند تا به یک آرامش و امنیت و آسایش کامل برسیم؛ دولت هم موفق شود به گره‌ها و خواسته‌های به حق و درست مردم و با سرعت رسیدگی کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->