ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | رفاه کارگر در موضوع معیشت آن گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
سرخط خبرها

افزایش قیمت سیمان با تغییر پایه نرخ در بورس | آیا افزایش قیمت مسکن در راه است؟

  • کد خبر: ۱۳۸۲۷۳
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
  • ۱
افزایش قیمت سیمان با تغییر پایه نرخ در بورس | آیا افزایش قیمت مسکن در راه است؟
افزایش پایه نرخ سیمان در بورس، قیمت این محصول را در مشهد ۵ تا ۱۲ درصد افزایش داده است.

ملیحه فلاح  | شهرآرانیوز؛  قیمت سیمان در مشهد در دو هفته گذشته بین ۵ تا ۱۲ درصد افزایش داشته است. این را فعالان حوزه سیمان در تولید و فروش می‌گویند. علت چیست؟ انتشار خبر افزایش ۳۵ درصدی نرخ پایه سیمان در بورس کالا. اکنون میانگین قیمت سیمان پاکتی تیپ ۲ (یکی از پر فروش‌ترین انواع سیمان) در مصالح فروشی‌های مشهد به طور میانگین ۴۴ هزار تومان است، البته بدون هزینه حمل و نقل. با چند فروشنده مصالح تماس می‌گیریم. همه نوع سیمان در بازار هست، اما همه پیش از اعلام قیمت یک «فعلا» ابتدای جمله می‌گذارند که بدانیم با آمدن بار جدید احتمالا قیمت‌ها بازهم تغییر خواهد کرد. هرچند رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد این موضوع را رد می‌کند. با چند سازنده ساختمان نیز صحبت می‌کنیم. آخرین قیمت سیمان فله به طور میانگین به ازای هر تن به ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد. البته با تأکید بر اینکه کیفیت سیمان و کارخانه سازنده آن تأثیر مهمی بر قیمت نهایی خواهد داشت و این فقط یک میانگین از قیمت‌های بازار است.

سیمان در بورس

از ابتدای آذر امسال قیمت پایه سیمان پاکتی تیپ ۲ (۵۰ کیلویی) در بورس کالا به ازای هر تن حداقل ۵۸۵ هزارو ۷۰۰ تومان است، یعنی؛ هر پاکت ۵۰ کیلویی در کمترین حالت ۲۹ هزار تومان تمام می‌شود. قیمت سیمان فله نیز از حداقل ۴۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز می‌شود و تا ۶۸۲ هزار و ۳۰۰ تومان ادامه دارد. فعلا همه انواع سیمان در بازار وجود دارد و مشکلی در تأمین این کالا نیست، اما به گفته فروشندگان مصالح، قیمت‌ها هر هفته تغییر می‌کند و بستگی به قیمت خرید و فروش در بورس کالا دارد.
انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از جانب کارخانه‌های تولید سیمان درخواست افزایش ۶۰ درصدی قیمت پایه این کالا در بورس را مطرح کرده، اما در نهایت با ۳۵ درصد افزایش قیمت در بورس کالا موافقت شده است.

تولیدکننده‌های سیمان افزایش هزینه تولید، قطع گاز و استفاده از سوخت گران مازوت، قیمت برق، هزینه‌ها سرباری، حمل ونقل، استخراج و ... را علت این درخواست بیان می‌کنند. فعالان این حوزه پیش بینی می‌کنند که در صورت افزایش ساخت و ساز و بالا رفتن تقاضا برای این کالا احتمالا قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان در بازار به بیش از ۷۰ هزار تومان خواهد رسید.
البته رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد در گفتگو با ایسنا تأکید کرده است که خبر‌های منتشر شده درباره افزایش قیمت سیمان از سوی برخی افراد با هدف بالا بردن بیشتر نرخ، منتشر می‌شود و قیمت این محصول در کلی فروشان مصالح همان نرخی است که در سایت بورس کالا درج می‌شود به اضافه ۲.۵ درصد بیشتر. به گفته غلامرضا سلطانی،  بازار سیمان کمبودی ندارد و رکود مسکن و رسیدن فصل سرما تقاضا برای ساخت و ساز را کم کرده است.

آیا کمبود سیمان در راه است؟

«فعلا به دلیل رکود در ساخت وساز و آغاز فصل سرما میزان تولید سیمان بیش از نیاز بازار است و کمبودی وجود ندارد.» این پاسخ مدیرعامل یکی از کارخانه‌های سیمان در استان به سؤال ما درباره احتمال بروز کمبود در بازار سیمان به دلیل قطعی گاز است.
محمدرضا توکلی، با اشاره به تعطیلی کارخانه اش به دلیل قطعی گاز می‌گوید: فعلا تولید نداریم، اما بخشی از ذخایر سیمان در حال تولید است و فعلا کمبودی در بازار وجود ندارد. ما دو ماه در تابستان به دلیل کمبود برق تعطیل هستیم و سه ماه در فصل سرما به دلیل قطعی گاز، اما به هر حال در ماه‌های دیگر سال سعی می‌کنیم با همه ظرفیت خود تولید و ذخیره کنیم.

او با تأکید براینکه فعلا کمبودی در بازار سیمان وجود ندارد می‌افزاید: بستگی به وضعیت اقتصادی کشور داد. اکنون مصرف به شدت کاهش پیدا کرده است، چون ساخت و ساز کم است، اگر کشور به سمت ساخت و ساز برود و ناگهان به حجم بالای سیمان نیاز باشد کمبود احساس می‌شود و جلو قیمت آن را نمی‌شود گرفت.
مدیرعامل این کارخانه سیمان با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی قیمت پایه این کالا در بورس می‌گوید: این به معنی افزایش ۳۵ درصد قیمت در بازار نیست، چون پیش از این نیز قیمت سیمان به دلیل بالا رفتن قیمت تمام شده بیش از نرخ پایه در بورس فروخته می‌شد. اکنون به طور میانگین نرخ سیمان در بازار بین ۵ تا ۱۲ درصد نسبت به دو هفته قبل افزایش داشته است.

محمد توکلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت نیز درباره وضعیت کارخانه‌های سیمان در استان می‌گوید: در خراسان رضوی هفت کارخانه سیمان با ظرفیت اسمی ۸.۵ میلیون تن درسال وجود دارد. به گفته او، گاز در فصول سرد سال و با اولویت مصارف خانگی با محدودیت مصرف برای واحد‌های سیمان اعمال می‌شود. اکنون از هفت واحد سیمان استان پنج واحد قابلیت استفاده از سوخت جایگزین و مصرف مازوت را دارا هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

تأثیر افزایش قیمت سیمان بر ساخت وساز

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مهندسان عمران خراسان رضوی، در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: سیمان ماده اولیه ساخت وساز است و حتما افزایش قیمت آن در قیمت نهایی مسکن و تورم در این حوزه تأثیر گذار خواهد بود.
دانیال محمدزاده،  با اشاره به اینکه تورم در حوزه مسکن باعث رکود در ساخت وساز خواهد شد، می‌افزاید: افزایش قیمت‌های ساخت وساز یک اندازه‌ای دارد، وقتی تورم مسکن بیش از اندازه باشد رکود در این حوزه افزایش پیدا خواهد کرد و دیگر خرید و فروشی نمی‌شود؛ بنابراین وقتی سیمان که ماده اولیه بتن است گران شود تأثیر مستقیم بر ساخت وساز خواهد داشت.

همان طور که می‌دانید در شش ماه دوم سال ساخت وساز رونق کمتری دارد، اما در هر صورت افزایش هزینه‌های مصالح ساختمانی و سیمان به طور حتم تأثیر منفی بر وضعیت ساخت وساز می‌گذارد. سازنده‌ها انتظار دارند نهاده‌ها با قیمت مناسب به دستشان برسد تا آن‌ها نیز بتوانند مسکن را با هزینه منطقی تری به شهروندان عرضه کنند. به گفته برخی از سازندگان، تولیدکنندگان سیمان با اشاره به سهم یک درصدی این محصول در ساخت وساز، سعی می‌کنند تأثیر افزایش قیمت آن را اندک جلوه دهند، اما این استدلال منطقی نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ال
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
0
0
بله که گران میشود فقط کافی است شایعه شود بعد ببینید چطور گران میشود مانند همه کالاها آخر تاکی تاکی تاکی تاکی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->