برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد! پخش زنده بازی ایران و ترکمنستان (۷ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حضور لیگ برتری‌ها و لژیونرها در جام فوتسال رمضان مشهد زنان هاکی ایران همچنان می‌تازند
سرخط خبرها
نگاهی به موج برکناری سرمربی‌ها بعد از ناکامی در جام‌جهانی

رکراکی، متخصص اخراج مربیان

  • کد خبر: ۱۳۹۱۱۳
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
رکراکی، متخصص اخراج مربیان

شهرآرانیوز؛ در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، ولید رکراکی، سرمربی تیم‌ملی مراکش، باعث برکناری سرمربی تیم‌های اسپانیا و بلژیک شد. تیم‌ملی بلژیک در دور دوم مرحله گروهی با دو گل مغلوب مراکش شد و همین مسئله باعث شد پس از حذف این تیم از جام‌جهانی ۲۰۲۲، روبرتو مارتینز از سرمربیگری تیم‌ملی بلژیک استعفا کند.

تیم‌ملی مراکش سپس در مرحله یک‌هشتم نهایی این مسابقات، در ضربات پنالتی اسپانیا را از جام‌جهانی حذف کرد تا فدراسیون فوتبال این کشور، تصمیم به برکناری لوئیس انریکه و انتخاب لوئیس دلافوئنته برای جانشینی او بگیرد. به غیر از سرمربیان، نتایج تیم تحت هدایت رکراکی در جام‌جهانی همچنین باعث شد تعدادی از بازیکنان نیز تصمیم به خداحافظی از تیم‌ملی کشورشان بگیرند؛ این اتفاقی است که درباره ادن هازارد رخ داد و بوسکتس نیز درحال بررسی این تصمیم است.

جالب اینجاست که رکراکی، سرمربی تیم‌ملی مراکش، حتی قبل از حضور در عرصه ملی و زمانی که در تیم‌های باشگاهی فعالیت می‌کرد هم سابقه‌ای پررنگ در برکناری مربیان حریف داشت. او در دوران حضورش در باشگاه الوداد کازابلانکا هم باعث اخراج الاسعد الشابی، مارک ویلموتس و رشید الطوسی، سه سرمربی باشگاه رجا شد. در سطح قاره‌ای نیز پیروزی الوداد در فینال لیگ قهرمانان آفریقا مقابل الاهلی مصر باعث شد که پیتسو موسیمانه از سرمربیگری الاهلی کنار گذاشته شود.
مراکش در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی، فردا به‌مصاف پرتغال خواهد رفت و مراکشی‌ها رؤیای این را دارند که ولید رکراکی، فرناندو سانتوس، سرمربی تیم‌ملی پرتغال، را هم از سمت خود برکنار کند.

۵ ناکام قطر

به غیر از دو سرمربی که مراکشی‌ها باعث اخراج آن‌ها شده‌اند، تا اینجای رقابت‌ها سه تیم دیگر هم پس از حذف از جام به همکاری با سرمربیان خود پایان داده‌اند. البته تغییرات روی نیمکت تیم‌ها بعد از پایان جام‌جهانی امری طبیعی است. اکنون تصمیماتی روی نیمکت بعضی تیم‌های ملی گرفته شده که زمان حضورشان در جام‌جهانی به پایان رسیده است. این درحالی است که احتمال دارد تصمیمات دیگری هم در ادامه شاهد باشیم.

پروژه ناتمام انریکه

بعد از شکست مقابل مراکش، همکاری فدراسیون فوتبال اسپانیا با سرمربی تیم‌ملی فوتبال این کشور به پایان رسید. انریکه با نسلی که بازیکنان طلایی بسیاری را در خود جای داده است، نتوانست به آنچه انتظار می‌رفت، دست پیدا کند و ناچار شد به همکاری‌اش با فدراسیون فوتبال اسپانیا پایان دهد. انریکه وظیفه یک تغییر نسل بزرگ را به‌عهده داشت و باید جوانان جدید فوتبال اسپانیا را جایگزین نفراتی می‌کرد که خالق نسل طلایی فوتبال این کشور بودند و توانستند قهرمانی یورو و جام‌جهانی را کسب کنند. با قبول استعفای او، اما این پروژه ناتمام ماند.

البته انریکه پس از انجام برخی تغییرات گسترده برای جایگزینی نسل جدیدی که وارث نسل قهرمان جام‌جهانی ۲۰۱۰ بودند، اسپانیای جدیدی ساخت که در سال‌های آینده بیشتر از آن خواهیم شنید. این سرمربی اسپانیایی که قبلا هم در سال ۲۰۱۸ و در بازه چندماهه سرمربی ماتادور‌ها بود، در دوره دوم حضورش ۳۹ بازی با ال‌ماتادور‌ها انجام داد و ۲۱ پیروزی، ۱۱ تساوی و ۷ شکست به‌دست آورد.

مارتینز، رهبر نسل بدون افتخار

این مربی که در سال ۲۰۱۶ هدایت بلژیک را به‌عهده گرفت، سرمربی بهترین روز‌های نسل طلایی این کشور بود. او، اما بدون جام با بلژیکی‌ها خداحافظی کرد. تیم تحت هدایت این مربی همان‌طور که دی‌بروین گفت، خیلی پیر و برای بازی در چنین سطحی نامناسب بود. بلژیک بدترین نتیجه ممکن را گرفت تا مارتینز ناچار با پایان همکاری باشد.

حالا قطعات جذابی برای جانشین او وجود دارد تا تیم اول رنکینگ فیفا را دوباره از نو بسازد. بلژیک به غیر از سرمربی، احتمالا شاهد خداحافظی برخی بازیکنان مهمش از عرصه ملی نیز خواهد بود، موضوعی که با خداحافظی هازارد از بازی‌های ملی آغاز شده است و احتمالا با پایان کار چند بازیکن پابه‌سن‌گذاشته دیگر این تیم، شاهد تغییر نسل شیاطین سرخ اروپا خواهیم بود.

تاتا مارتینو و برکناری پیش‌بینی‌پذیر

حتی قبل از جام‌جهانی نیز تا حدود زیادی مشخص بود که مکزیکی‌ها با تاتا مارتینو، سرمربی‌شان، همکاری طولانی‌مدتی نخواهند داشت و به‌عنوان یکی از میزبان‌های دوره بعد این رقابت‌ها، از همین حالا به‌دنبال جانشینی او با یک گزینه بهتر خواهند رفت. مارتینو مکزیک را به مرحله یک‌هشتم نهایی جام رساند، اما بعد از شکست و حذف، کارش هم در مکزیک پایان یافته بود. حالا یکی از سه میزبان جام‌جهانی ۲۰۲۶ باید از فرصتی چهارساله که دارد، نهایت استفاده را ببرد و تیمی قابل احترام را آماده کند.

جدایی بنتو پس از صعود دراماتیک

به‌نظر می‌رسد جدایی بنتو از کره‌جنوبی از پیش از بازی با برزیل و شکست ۴ بر ۱ از این تیم مشخص شده بود. بنتو برای تمدید قرارداد با کره‌ای‌ها پیشنهادی چهارساله را در نظر داشت، اما فدراسیون فوتبال این کشور با این موضوع مخالف بود. با وجود این، او کره را برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۰ به مرحله حذفی جام‌جهانی رساند. این اتفاق به درام‌ترین شکل ممکن رخ داد و آن‌ها فقط به‌لطف گل زده بیشتر و در ثانیه‌های پایانی، توانستند بالاتر از اروگوئه از مرحله گروهی صعود کنند. اما کره در یک‌هشتم نهایی بازنده‌ای ازپیش‌تعیین‌شده مقابل برزیل بود تا بنتو با شکستی بد با کره خداحافظی کند.

جدایی طبق برنامه سرمربی غنا

سرمربی تیم‌ملی غنا که به‌عنوان جانشین راجواچ بعد از جام‌ملت‌های آفریقا، هدایت این تیم را به‌عهده گرفت، طبق آنچه قبلا وعده‌اش را داده بود، در پایان جام‌جهانی به کارش پایان داد. او در سخنرانی خداحافظی‌اش گفت: از همان روز اول که شروع کردم، گفته بودم اگر موفق شویم و حتی قهرمانی را به‌دست بیاوریم هم بعد از جام‌جهانی می‌روم. به‌این‌ترتیب، فدراسیون فوتبال غنا خیلی زود باید به‌دنبال رهبر جدید دیگری باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->