ولادیمیر پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را ساقط می‌کنیم نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم
سرخط خبرها

آمریکایی‌ها از عراق خارج می‌شوند؟

  • کد خبر: ۱۳۹۲۹
  • ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
آمریکایی‌ها از عراق خارج می‌شوند؟
خبرگزاری فرانسه دوشنبه شب با انتشار سندی گزارش داد که ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا به ارتش عراق اعلام کرده است که برای احترام به حاکمیت ملی این کشور از عراق خارج می‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز، در بیانیه‌ای که منسوب به ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق است، آمده این ائتلاف با احترام به حاکمیت عراق و درخواست پارلمان و دولت بغداد، برای مقدمات جهت تغییرات پیش‌رو ظرف روز‌ها و هفته‌های آینده، جابجایی نیرو‌های خود را آغاز می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: برای انجام این مأموریت، ائتلاف باید اقدامات مشخصی برای اطمینان از خروج ایمن از عراق انجام دهد و در این مدت، پرواز بالگرد‌ها در آسمان و اطراف منطقه سبز بغداد افزایش خواهد یافت.

نیرو‌های ائتلاف تأکید کردند که تمام اقدامات را برای کاهش ناراحتی عموم مردم عراق انجام خواهند داد و به همین دلیل، این مأموریت‌ها در ساعات شب اجرا می‌شود.

این بیانیه افزود: ما از حضورمان در عراق و دعوت عراقی‌ها از ائتلاف برای شکست داعش ارزش قائل هستیم و به همین دلیل به تصمیم دولت بغداد که خواستار خروج نیرو‌های ماست، احترام می‌گذاریم.

سند یادشده به امضای سرتیپ «ویلیام سیلی» فرمانده نیرو‌های پیاده نظام نیروی دریایی آمریکا و خطاب به «عبدالامیر رشید یارالله» معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق رسیده است.

این سند درحالی منتشر می‌شود که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر پنتاگون نمی‌تواند صحت این سند را تأیید کند.

با این حال همزمان با تحویل این نامه منابع خبری اعلام کردند، دولت آمریکا نامه دیگری را نیز در اختیار «برهم صالح» رییس جمهوری عراق قرار داده که در آن ابعاد و اشکال تحریم بغداد توسط واشنگتن در صورت اخراج نیرو‌های آمریکایی از این کشور آمده است.

بدنبال انتشار این خبر، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا با بیان این‌که آمریکا برنامه‌ای برای خروج نیروهایش از عراق ندارد، مدعی شد: نامه منتشر شده در خصوص خروج نیرو‌های آمریکایی غیردقیق است.
اما در عین حال، ژنرال جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با تأیید تلویحی سند منتشر شده از سوی رسانه‌ها مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق گفت: این سند، پیش‌نویس امضا نشده‌ای بود که هدف آن هماهنگی بود و نباید منتشر می‌شد.

بر اساس این گزارش، پارلمان عراق روز یکشنبه با برگزاری نشستی درباره اخراج نیرو‌های آمریکایی از این کشور، به خروج تمامی نیرو‌های خارجی رای داد و خواستار منع استفاده از حریم هوایی عراق به هر دلیلی توسط نیرو‌های خارجی شد.

نمایندگان پارلمان عراق در ادامه خواستار تقدیم شکایت رسمی به سازمان ملل و شورای امنیت علیه آمریکا شدند.

به‌دنبال این اقدام، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا تهدید کرد در صورت خروج نظامیان آمریکایی از عراق، تحریم‌های بسیار سختی را علیه بغداد اعمال خواهد کرد.

به نظر می‌رسد دولت آمریکا یک بازی دوگانه را شروع کرده است، از یک سو نامه‌ای مبنی بر خروج نظامیانش را به دولت عراق تحویل داده که یعنی ما به درخواست شما برای خارج شدن احترام قائل هستیم و از سوی دیگر نامه تهدید آمیزی را در اختیار صالح قرار دادند تا از ابزار تحریم علیه ملت عراق که خواستار استقلال و حفظ تمامیت ارضی خود هستند، استفاده کنند.
 
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->