همایون، بازیگر معروف سینمای پیش از انقلاب، درگذشت گیشه داغ؛ رقابت کمدی‌ها با فیلم پرحاشیه این روزهای سینما رئیس سازمان سینمایی: سینما در روزهای جنگ تعطیل نشد + تصاویر ابوالفضل پورعرب گواهینامه درجه یک هنری گرفت + عکس نگاهی به قسمت اول سریال «از یاد رفته» | نمایشی از روابط پیچیده و پرتنش مراسم یادبود یعقوب صباحی در تماشاخانه ایران‌شهر روایت واکین فینیکس از وحشتناک‌ترین شب زندگی‌‌اش ویدئو | گریم سنگین پرویز پرستویی در سریال «شکارگاه» کافکا و همسر شکسپیر در پنجاهمین دوره جشنواره تورنتو بیانیه خانه مطبوعات خراسان رضوی درباره ممانعت از ورود رسانه‌ها به حوزه کنکور در دانشگاه فردوسی مشهد دبیر هفته کتاب در سال ۱۴۰۴ را بشناسید پربیننده‌ترین سریال‌های ۲۰۲۵ را بشناسید ساخت یک مجموعه مستند درباره سپهبد شهید غلامعلی رشید برگزاری آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی بازگشت «کامرون دیاز» به سینما پس از ده سال بازیگران جدید کمدی علمی‌تخیلی «گروه آلفا» معرفی شدند
سرخط خبرها

نگاهی به «روایت فرهت» امیراطهر سهیلی | یک قطعه از هزار

  • کد خبر: ۱۳۹۸۵۱
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
نگاهی به «روایت فرهت» امیراطهر سهیلی | یک قطعه از هزار
در شرایطی که با گذشت سالها از حضور مهاجرین افغانستانی در ایران، هنوز هم متاسفانه شاهد برخی تنگ‌نظری‌ها و کوته‌فکری‌ها نسبت به این همسایگان‌مان هستیم، ساخت آثاری اینچنین که نمونه‌هایی موفق و موثر از ایشان را در ایران تصویر می‌کند یک ضرورت است.

به گزارش شهرآرانیوز، مستند کوتاه «روایت فرهت» ساخته امیراطهر سهیلی از مشهد، امسال در بخش کوتاه ملی شانزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت حضور یافته است؛ یک مستند پرتره از دکتر احمدشاه فرهت، پزشک متخصص اطفال که از سالیان دور به ایران مهاجرت کرده و کار طبابت نوزادان و کودکان را در ایران ادامه داده است. او اکنون در مشهد یک پزشک حاذق و نام‌آشناست که علاوه بر جامعه مهاجرین افغانستانی، مورد رجوع بسیاری از خانواده های ایرانی نیز قرار گرفته است.

«روایت فرهت» شروعی امیدوارکننده دارد و در آغاز نوید یک مستند قصه‌گو را می‌دهد. اما در ادامه کمتر از توقع ظاهر می‌شود و پا را ابداً از سطح یک روایت نریتیو ساده فراتر نمی‌گذارد. کارگردانی مستند دست به کمترین خلاقیتی نمی‌زند. هیچ اطلاعات جدیدی نمی‌دهد و بعد گذشت حدود سی دقیقه، غیر از همان گزاره اول -یک پزشک حاذق افغانستانی در ایران- هیچ چیز دیگری دست مخاطب فیلم را نمی‌گیرد و از حوصله‌اش خارج می‌شود.

البته در شرایطی که با گذشت سالها از حضور مهاجرین افغانستانی در ایران، هنوز هم متاسفانه شاهد برخی تنگ‌نظری‌ها و کوته‌فکری‌ها نسبت به این همسایگان‌مان هستیم، ساخت آثاری اینچنین که نمونه‌هایی موفق و موثر از ایشان را در ایران تصویر می‌کند یک ضرورت است؛ و سینمای بی‌واسطه‌ی مستند، بهترین دریچه برای بازنمایی این واقعیت‌هاست. از این رو مستند آقای سهیلی یک قطعه از پازل نمایش جایگاه واقعی این عزیزان در ایران را تکمیل می‌کند.

حسین نژادموسی- منتقد و فیلمساز

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->