سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

تولید بیش از ۸ هزار تن گردو در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۴۰۱۷
  • ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸
تولید بیش از ۸ هزار تن گردو در خراسان رضوی
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال حدود هشت هزار و ۷۰۰ تن گردو از باغات این استان برداشت شد.

به گزارش شهرآرا نیوز، سیدهاشم نقیبی افزود: این میزان برداشت از سطح پنج هزارو ۸۰۰ هکتار باغات بارور و غیربارور گردو در استان انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین برداشت گردو از هر هکتار معادل ۱۸۰۰ کیلوگرم است که مورد رضایت می‌باشد.

نقیبی گفت: پارسال هشت هزار و ۳۰۰ تن گردو از باغ‌های بارور این استان برداشت شد.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی با حدود ۶ هزار هکتار باغ زیر کشت گردو چهارمین تولیدکننده این محصول در کشور است افزود: همدان، فارس و کردستان به ترتیب رتبه‌های نخست تا سوم تولید این محصول را در ایران دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: ۲ میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در این استان وجود دارد که ۳۶۳ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در آن فعالیت دارند.

سهم ناچیز در صادرات 

وی حجم صادرات گردو از خراسان رضوی را ناچیز دانست و گفت: پارسال سه هزار و ۸۰۰ تن محصول گردو به ارزش ۷.۷ میلیون دلار از ایران به دیگر کشورها صادر شد که سهم خراسان رضوی از این حجم صادارت فقط ۴۰۰ کیلو گرم به ارزش چهار هزار و ۲۰۰ دلار بود. 

وی پراکندگی باغ‌ها، استفاده از ارقام بذری و بومی گردو را موجب سهم ناچیز این محصول در سبد صادرات محصولات باغی استان دانست و افزود: در شیوه‌های سنتی باغداری محصول‌دهی گردو هشت سال زمان می‌برد اما بکارگیری ارقام جدید گردو و شیوه‌های جدید کشت این محصول زمان باردهی آن را به پنج سال کاهش می‌دهد.

باغ مادری گردو

نقیبی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بر اساس برنامه وزارتی، ایجاد "باغ مادری گردو" را به منظور تولید ارقام اصلاح‌ شده و باکیفیت در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده و هم‌اینک این طرح در مراحل نهایی اجرا قرار دارد.

وی گفت: همه ارقام جدید و پیوندی گردو تا پارسال از خارج کشور وارد می‌شد اما با راه‌اندازی و فعالیت "باغ مادری گردو" نسبت به تسهیل در استفاده کشاورزان و باغداران از گونه‌ها و ارقام جدید این محصول گشایش حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرف ۲ سال اخیر ۱۴ هزار پیوندک ارقام جدید گردو بین باغداران خراسان رضوی توزیع شده است افزود: افزایش تعداد پیوندک ارقام جدید گردو نیز در صورت استقبال کشاورزان میسر است.

گردوی ایران در جهان 

گرچه مساحت باغ‌های گردو در ایران حدود ۱۶۰ هزار هکتار و تولید سالانه آن حدود ۳۰۰ هزار تن است اما این باغ‌ها اغلب بذری هستند و به همین خاطر عملکرد تولید محصول گردو در کشور نسبت به میانگین جهانی کمتر است.

در جهان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار باغ گردو با تولید سالانه سه میلیون تن محصول وجود دارد. بر این اساس ایران از نظر سطح زیرکشت گردو مقام دوم و از نظر تولید آن مقام سوم جهان را در اختیار دارد.

چین با ۴۲۵ هزار هکتار باغ و تولید سالانه ۱.۶ میلیون تن گردو رتبه نخست جهانی سطح زیرکشت و تولید این محصول را دارد. آمریکا نیز با ۱۱۰ هزار هکتار باغ گردو مقام سوم سطح زیر کشت این محصول را دارد و با تولید سالانه ۵۱۸ هزار تن گردو دومین تولیدکننده گردو در جهان شناخته می‌شود.

ترکیه، اوکراین و رومانی نیز دیگر کشورهای عمده تولیدکننده گردو در جهان هستند.

مهمترین ارقام گردوی ایران کاغذی، سنگی، سراب، ماکویی، سوزنی، نوک کلاغی، ضیاآبادی، خوشه‌ای، سبزوار، آمیخته خراسان، بافت کرمان، مازندران، داران شهمیرزاد، قزوین، طالقان، خوانسار، تسوج همدان، وفس و وانشا نام دارند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->