یازدهمین تقابل نکونام با تراکتوری‌ها| درانتظار پنجاه و پنجمین بازی اولین تقابل اوسمار با مورایس| آمار‌ها به نفع مرد پرتغالی دفاع اوسمار از تعویض‌هایش مقابل آلومینیوم اراک یزد میزبان والیبال جام باشگاه‌های آسیا شد فرش مشهد میزبان لیگ بسکتبال جوانان کشور مبارزه کاراته‌کاران خراسان‌رضوی در آسیا تاریخ و ساعت بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر | عیارسنجی اوسمار تاریخ و ساعت بازی تراکتور و استقلال در لیگ برتر | تراکتور برای پرسپولیس بازی می‌کند! جریمه ۲۰۰ میلیونی تراکتور بازرسی هم به مسئله انتخابات هیئت فوتبال خراسان رضوی ورود کرد؛ دست نگه دارید، غیرقانونی است! شکست استقلال مطهری را بیمه می کند حضور بیرو مقابل سپاهان قطعی شد نکونام باز هم علیه خطیر سپاهان آخرین شانس اوسمار برای سرمربی‌گری پرسپولیس؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی بارسلونا و والنسیا| حضور در اروپا قطعی شد تعویض کاپیتان های پرسپولیس مقابل سپاهان خروج بردیا سعادت از لیست تیم ملی والیبال اوسمار روی بیرانوند ریسک می‌کند؟ تلاش کادر پزشکی استقلال برای رساندن سهرابیان به بازی با تراکتور قرارداد علیپور با ژیل ویسنته آخر فصل تمام می‌شود| احتمال بالای بازگشت به پرسپولیس
سرخط خبرها

پایان شطرنج ستاره‌ها در جام جهانی قطر

  • کد خبر: ۱۴۰۲۰۰
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
پایان شطرنج ستاره‌ها در جام جهانی قطر
جام‌جهانی قطر ایستگاه آخرجدال طولانی رونالدو و مسی در رده ملی شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جام‌جهانی ۲۰۲۲ به احتمال فراوان آخرین تورنمنتی بود که در آن احتمال دوئل دوباره فوق‌ستاره‌های دو دهه گذشته فوتبال دنیا وجود داشت. پیش از شروع جام‌جهانی تصویری تبلیغاتی از رونالدو و مسی در حال بازی شطرنج با یکدیگر منتشر شد که همه را به فکر فرو برد که احتمال دارد این رؤیا به حقیقت تبدیل شود تا شاهد برگزاری فینال جام‌جهانی بین این دو ابرستاره باشیم. قرارگرفتن آرژانتین و پرتغال در دو سمت جدول مرحله حذفی هم این رؤیا را پررنگ‌تر کرد، اما درحالی‌که مسی موفق شد خودش را به قرار دوئل پایانی برساند، رونالدو و پرتغالی‌ها اسیر شگفتی‌ساز جام یعنی مراکش شدند و آخرین رویارویی این دو فوق‌ستاره عملی نشد.

حالا دو دهه نبرد ابرقهرمان‌های فوتبال دنیا به پایان رسیده است و سال‌ها باید بگذرد تا دنیای مستطیل سبز بار دیگر شاهد ظهور هم‌زمان فوق‌ستاره‌هایی در حد مسی و رونالدو باشد. رونالدو و مسی به مدت ۱۰ سال پیاپی (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷) عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال جهان و جایزه توپ طلا را از آن خود کرده‌اند و بهترین بازیکنان نسل خود و از بازیکنان برتر تاریخ جهان به‌شمار می‌روند. حالا در نقطه پایان سال‌ها رقابت این دو، مقایسه رکورد‌ها و دستاوردهایشان شاید بتواند برنده نبرد را مشخص کند.

برتری مسی در جام‌های جهانی

با توجه به اینکه این دوره رقابت‌ها احتمالا آخرین حضور رونالدو و مسی در جام‌جهانی خواهد بود، در رقابت این دو فوق‌ستاره در ترکیب تیم‌های ملی پرتغال و آرژانتین در این تورنمنت‌ها، آمار به سود مسی سنگینی می‌کند. مهاجم آرژانتینی تا امروز در ۲۵ بازی در دوره‌های مختلف جام‌جهانی حاضر بوده که حاصل آن شانزده پیروزی، چهار مساوی و پنج باخت بوده است. در طرف دیگر، اما رونالدو در ۲۲ حضوری که برای پرتغال در جام‌های جهانی داشته، ۹ برد، شش مساوی و هفت شکست در کارنامه دارد. از نظر تعداد گل‌ها و پاس‌گل‌های این دو بازیکن در جام‌جهانی هم مسی آمار بهتری دارد.

یازده گل و هشت پاس گل حاصل درخشش مسی در ترکیب آرژانتین در جام‌های جهانی بوده و در طرف مقابل، رونالدو توانسته است هشت گل و دو پاس گل را به نام خود ثبت کند. بهترین رتبه‌ای که رونالدو با تیم پرتغال در جام‌جهانی کسب کرده است، به عنوان چهارمی آن‌ها در سال ۲۰۰۶ برمی‌گردد. در طرف مقابل بهترین عنوان مسی نایب‌قهرمانی با آرژانتین در سال ۲۰۱۴ است. البته مسی این شانس را دارد که در قطر این عنوان را بهتر کند و بتواند نخستین‌بار با آرژانتین قهرمانی جهان را تجربه کند. همچنین فوق‌ستاره آرژانتینی با بازی در فینال، تعداد بازی‌هایش در ادوار جام‌های جهانی را به عدد ۲۶ خواهد رساند و از این نظر به برترین بازیکن تاریخ تبدیل خواهد شد.

در کنار این، مسی در دیدار دو شب پیش با کرواسی دهمین‌بار موفق شد عنوان بهترین بازیکن زمین را به خود اختصاص دهد تا فاصله‌اش با کریستیانو رونالدو (۷) را افزایش دهد. او در شش بازی که در جام‌جهانی قطر به میدان رفته، چهار بار عنوان بهترین بازیکن زمین را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، مسی در حالی جام‌جهانی ۲۰۲۲ را آغاز کرد که در هیچ‌یک از دیدار‌های مراحل حذفی موفق به گل‌زنی نشده بود و حالا در مراحل یک‌هشتم، یک‌چهارم و نیمه‌نهایی جام‌جهانی گل‌زنی کرده است تا به تنهابازیکن آرژانتین بدل شود که در یک جام‌جهانی در همه بازی‌های مراحل حذفی گل‌زنی می‌کند. حالا لئو این فرصت را دارد تا با گل‌زنی در فینال، رکوردی دیگر را به نام خود به ثبت برساند و علاوه بر این، به‌تن‌هایی رکورد تأثیرگذارترین بازیکن ادوار جام‌های جهانی را به خود اختصاص دهد.

البته در عرصه ملی، رونالدو رکوردی خارق‌العاده را به نام خود ثبت کرده است که شاید تا سال‌ها کسی حتی به آن نزدیک هم نشود. فوق‌ستاره پرتغالی در جریان شکست این تیم مقابل مراکش، صدونودوششمین‌بار در ترکیب پرتغال قرار گرفت و به رکورد بدر المطوع، مهاجم تیم‌ملی کویت، رسید. به این ترتیب کریستیانو حالا علاوه بر اینکه با ۱۱۸ گل بهترین گل‌زن تاریخ فوتبال ملی است، بیشترین بازی ملی را هم انجام داده است.

دوئل‌های لالیگایی

رقابت‌های باشگاهی را باید مهم‌ترین عرصه رقابت این دو نابغه فوتبال دانست، به‌خصوص که آن‌ها سال‌های زیادی در ترکیب دو رقیب دیرینه لالیگا، یعنی بارسلونا و رئال‌مادرید قرار داشتند و ال‌کلاسیکو با حضور آن‌ها جذابیت دوچندانی داشت. توپ طلا به‌عنوان مهم‌ترین جایزه فردی که سالیانه به بازیکنان جهان اهدا می‌شود، تا امروز پنج‌بار به کریستیانو و هفت‌بار به لیونل داده شده است. کفش طلا دیگر جایزه مهم فردی است که هرسال به بازیکنی با بیشترین گل زده در عرصه باشگاه‌های اروپایی تعلق می‌گیرد. در کسب این جایزه هم مسی دو گام جلوتر از رقیبش قرار دارد و درحالی‌که رونالدو چهار کفش طلا به‌دست آورده، مسی شش‌بار موفق به گرفتن این جایزه شده است.

در بازی‌های رودرروی باشگاهی، در بازه اول حضور رونالدو در منچستریونایتد، او سه‌بار مقابل بارسلونا و مسی قرار گرفت که حاصل آن یک پیروزی، یک مساوی و یک شکست بود، اما در سال‌های حضور رونالدو در رئال‌مادرید، مسابقه این تیم با بارسلونا به‌نوعی رقابتی شخصی میان لیونل مسی و کریستیانو رونالدو نیز به شمار می‌رفت. ال‌کلاسیکو در حضور هردو این بازیکنان تساوی بدون گل نداشته‌است. درمجموع ال‌کلاسیکو‌های متقابل از نظر گل‌زنی، تعداد پاس گل و همچنین پیروزی تیمی، مسی بازیکن برتر بوده‌است.

این دو چهارده‌بار در ال‌کلاسیکو مقابل هم قرار گرفته‌اند که به‌جز دو مساوی، چهار پیروزی نصیب یاران رونالدو شد و مسی و بارسلونا هم هشت پیروزی کسب کردند. مسی و رونالدو در طول این چهارده دیدار هرکدام هشت گل هم به ثمر رساندند. اکنون پس از سال‌ها به نظر مهم‌ترین رقابت بین دو نابغه فوتبال دنیا به پایان رسیده است. در عرصه ملی که بعید است این دو دیگر در تورنمنت مهمی مقابل هم قرار بگیرند و در رده باشگاهی هم اوضاع آشفته رونالدو پس از جدایی پرحرف‌وحدیثش از منچستریونایتد، به نظر کار او در سطح اول فوتبال باشگاهی را به پایان رسانده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->