آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

تهدید و مزاحمت تلفنی از زندان

  • کد خبر: ۱۴۰۳۶۷
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
تهدید و مزاحمت تلفنی از زندان
موضوع ورود موبایل به زندان ها امر جدیدی نیست اما گاهی دیده شده که زندانیان از این مسئله سوءاستفاده‌هایی می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، موضوع ورود موبایل و به نوعی به همراه داشتن وسایل ممنوعه در زندان امر جدیدی نیست از گوشی تلفن همراه تا وسایل خطرناک. آنطور که مسئولان زندان‌ها همواره اعلام کردند که در این زمینه صد درصد موفق نبودند و اعلام می‌کنند هیچ زندانی به صورت علنی به موبایل دسترسی ندارد و در صورت مشاهده، با زندانی خاطی برخورد می‌شود.

ماده ۴۰ آئین نامه سازمان زندان‌ها به طور صریح اعلام می‌کند که نگهداری و یا استفاده از تلفن همراه و همچنین سو استفاده از کارت تلفن ممنوع بوده و تخلف انضباطی محسوب می‌شود.

در ماده ۲۲۶ هم اعلام شده که ارتباط تلفنی زندانی تنها از طریق تلفن عمومی انجام می‌شود و زندانی مجاز به استفاده از تلفن همراه نیست. چنانچه مأموران و کارکنان مؤسسه تلفن همراه در اختیار زندانی قرار دهند، حسب مورد تحت پیگرد انضباطی، اداری یا قضائی قرار می‌گیرند.

این ممنوعیت‌ها علاوه بر زندانیان شامل بازدید کنندگان هم می‌شود به طوری که در ماده ۱۰۴ هم ذکر شده که همراه داشتن سلاح گرم یا سرد هنگام ورود مقام‌ها و اشخاص بازدید کننده از مؤسسه ممنوع است. همچنین بازدیدکنندگان نمی‌توانند اشیای ممنوع از قبیل تلفن همراه و تجهیزات ضبط صوتی و تصویری به همراه داشته باشند یا مبادرت به تصویربرداری و یا مبادله هر گونه اشیا و نوشته جات با زندانی نمایند.

علیرغم همه ممنوعیت‌ها و بازرسی‌هایی که در این رابطه از سوی زندان‌ها وجود دارد، اما باز هم در مواردی مشاهده می‌شود که برخی زندانیان به صورت مخفیانه گوشی تلفن همراه را با خود به زندان می‌برند. اخیراً تعدادی از شکات یک پرونده در تماس با خبرگزاری مهر اعلام کردند که مجرم پرونده که در حال تحمل کیفر عمل خود به موجب حکم دادگاه است، شروع به تهدید از داخل زندان، آن هم با موبایل کرده است و پیامک‌هایی را ارسال و تماس‌هایی را انجام داده است.

مجازات مزاحمت تلفنی از داخل زندان

این گونه اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که به صراحت در ماده ۲۲۵ آئین نامه سازمان زندان‌ها اعلام شده که «چنانچه گزارش و شکایتی مبنی بر مزاحمت تلفنی یا هر گونه اقدام مجرمانه از طریق تلفن از داخل مؤسسه نسبت به شکات یا مقام‌های قضائی و یا هر فرد دیگر به مؤسسه واصل شود، در صورت احراز صحت آن، زندانی متخلف علاوه بر معرفی به مرجع قضائی، به مدت دو ماه از حق تماس تلفنی محروم می‌شود و در صورت تکرار، علاوه بر محرومیت از تماس تلفنی برای مدت چهار ماه، پس از اتمام دوره محرومیت نیز ارتباط وی با بیرون از طریق تماس تلفنی، به حداکثر دو خط تلفن از بستگان و یک نوبت در هفته محدود خواهد شد. تکرار تخلف برای نوبت سوم موجب محرومیت دائم از تماس تلفنی تا پایان مدت تحمل محکومیت است مگر آنکه قاضی اجرا پس از گذشت حداقل یک سال از شروع محرومیت در نوبت سوم، با احراز تنبّه زندانی، تماس تلفنی با بستگان را با لحاظ محدودیت مقرر برای نوبت دوم تخلف، بلامانع تشخیص دهد.»

کشف وسایل ممنوعه در زندان‌ها در حالی رخ می‌دهد که تمامی زندان‌ها به دستگاه‌های ایکس ری برای شناسایی اقلام ممنوعه مجهز نیستند. مسئولان زندان‌ها با انتقاد از مشکلات مالی، کمبود بودجه را علت اصلی بسیاری از مشکلات مربوط به زندان‌ها عنوان می‌کنند.

مشکلات مالی وکمبود بودجه زندان‌ها در حالی مطرح است که سال گذشته در ردیف بودجه مربوط به سازمان زندان‌ها درآمد حاصل از فروش زندان‌های قدیمی دیده شده بود که این موضوع به طور کامل محقق نشد.

در ردیف بودجه پیشنهادی که در بخش اول گزارش بودجه بررسی می‌شود، ردیف مربوط به سازمان زندان‌ها است که در این رابطه یکی از موضوعات قدیمی مربوط به سازمان زندان‌ها در بودجه پارسال احیا شده بود.. این مسئله مربوط به فروش زندان‌های قدیمی و اموال منقول سازمان زندان‌ها چند سالی است که مطرح شده، اما به منصه ظهور نرسیده است.

به عنوان مثال بحث فروش زندان اوین به عنوان یکی از مباحث قدیمی از چند سال پیش محل دعوا و اختلاف بین سازمان زندان‌ها و شهرداری تهران بوده است که تا کنون هم به نتیجه نرسیده است. با طرح این موضوع بسیاری از مسائل و مشکلات اعتباری سازمان زندان‌ها حل و فصل خواهد شد و بسیاری از زندان‌های کشور به دستگاه‌های ایکس ری مجهز می‌شوند، دستگاه‌هایی که جلوی ورود بسیاری از اقلام ممنوعه از موادمخدر تا تلفن همراه را می‌گیرد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->