اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

با نشانه‌های خطرناک لخته خون بیشتر آشنا شوید

  • کد خبر: ۱۴۰۸۱۹
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۳
با نشانه‌های خطرناک لخته خون بیشتر آشنا شوید
۱۰ علامت هشداردهنده ترومبوز ورید عمقی را که نباید نادیده گرفته شود، بررسی می‌کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، «لخته‌های خون، توده‌هایی از خون بسته‌شده هستند. لخته‌شدن خون در حالت طبیعی فرآیندی مفید است که به توقف خونریزی کمک می‌کند. اما وقتی لخته در رگ‌های عمیق ظاهر شود، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این نوع خطرناک لخته به عنوان ترومبوز ورید عمقی(DVT) شناخته می‌شود و در گردش خون انسداد جدی ایجاد می‌کند. همچنین اگر لخته خون از جایی که در آن ایجاد شده جدا شود و به قلب یا ریه برسد، می‌تواند عواقبی مرگبار داشته‌ باشد.

در ادامه ۱۰ علامت هشداردهنده ترومبوز ورید عمقی را که نباید نادیده گرفته‌شود، بررسی می‌کنیم.

تپش قلب

وجود لخته خون در قلب باعث می‌شود احساس تپش قلب داشته‌ باشید. در این حالت، تاکی کاردی یا ضربان قلب بالا می‌تواند به دلیل سطح پایین اکسیژن در ریه‌ها ایجاد شود. در نتیجه قلب سعی می‌کند این کمبود را جبران کند و سریع‌تر می‌تپد.

تنگی نفس

اگر ناگهان متوجه شدید نفس عمیق کشیدن برایتان سخت شده، ممکن است علامت لخته خون در ریه باشد که به آن آمبولی ریه می‌گویند.

سرفه بدون دلیل

اگر گاهی دچار حملات غیر منتظره سرفه‌های خشک و همچنین تنگی‌ نفس، درد قفسه سینه و افزایش ضربان قلب می‌شوید، ممکن است علتش آمبولی ریه باشد. سرفه همچنین ممکن است با خون و مخاط همراه باشد.

درد قفسه سینه

اگر هنگام تنفس عمیق دچار درد قفسه سینه می‌شوید، ممکن است عامل آن آمبولی ریه باشد. این نوع درد قفسه سینه معمولا کوبنده است و تفاوت اصلی آن با درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی این است که درد ناشی از آمبولی ریه همیشه با تنفس بدتر می‌شود. در هر صورت، باید فورا با مراکز درمانی تماس بگیرید، زیرا هر دو حالت می‌توانند خطرناک باشند.

ایجاد لکه‌های قرمز یا تیره روی پا

لکه‌های قرمز یا تیره روی پوست که بدون دلیل ظاهر می‌شوند می‌توانند نشانه‌ای از لخته‌شدن خون در پا باشد. همچنین ممکن است در این نواحی احساس حساسیت و گرما و هنگام خم‌کردن پا به سمت بالا احساس درد کنید.

درد بازو یا پا

اگرچه معمولا ترومبوز ورید عمقی علامت‌های متعددی دارد، اما تنها علامت این وضعیت جدی ممکن است درد باشد. درد ناشی از لخته خون را می‌توان به‌راحتی با گرفتگی عضلانی اشتباه گرفت اما این نوع درد معمولا زمانی رخ می‌دهد که در حال راه‌رفتن یا خم‌کردن پاها به سمت بالا هستید.

تورم در اندام

اگر به طور ناگهانی متوجه شده‌اید که مچ یکی از پاهایتان ورم کرده‌ است، آن را نشانه ترومبوز ورید عمقی بدانید. این وضعیت اورژانسی است زیرا لخته ممکن است هر لحظه آزاد شود و به سمت اندام‌های حیاتی حرکت کند.

استفراغ

استفراغ می‌تواند نشانه‌ای از لخته‌شدن خون در شکم باشد. این بیماری ایسکمی مزانتریک نامیده می‌شود و معمولا با درد شدید شکم همراه است. اگر روده‌ها خون کافی دریافت نکنند، ممکن است حالت تهوع و خون در مدفوع را نیز تجربه کنید.

نابینایی جزئی یا کامل

از دست دادن بینایی بدون درد در یکی از چشم‌ها معمولا نشانه انسداد مرکزی شبکیه است. اگر این مشکل با سرگیجه و مشکل در حفظ تعادل همراه باشد، آن را یک اورژانس پزشکی جدی در نظر بگیرید.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->